Je zkušená, má dobré nápady, slušný tah na branku, nechybí jí osobitost a spolehlivě zvládá i „delivery“, jak se v branži říká. Co se chystá dotáhnout Laureen Höllge?
Jako COO měla několik let na starosti růst investiční platformy Fondee, kde se mimo jiné zaměřovala na investování žen. I díky tomu se loni stala součástí našeho prvního žebříčku nejvlivnějších žen české fintechové scény a zároveň členkou výběru 30 pod 30 roku 2023.
Ještě předtím strávila absolventka singapurské Yale-NUS College a Central European University necelé dva roky v prestižní poradenské společnosti Boston Consulting Group a po návratu do Česka mimo jiné vedla neziskovou organizaci Discover, která pořádá vzdělávací kempy pro mladé a propojuje je s absolventy z elitních světových univerzit.
Teď se Höllge věnuje své další misi. Spolu s Johanou Šperlovou a Karlem Hrdinou založila startup Mamio, sdružující matky na mateřské a rodičovské dovolené, kterým pomáhá zorientovat se v nové životní situaci, ale i s budoucím kariérním růstem po návratu z mateřské.
„Aplikace má být bezpečným prostorem pro sdílení mateřských zkušeností, dnes už pomáháme více než patnácti tisícům maminek, aby se v mateřství cítily méně izolovaně,“ popisuje Höllge, která je šéfkou celého projektu. Doplňují ji Šperlová ve funkci COO a Hrdina jakožto CTO.
„Viděli jsme, že na Západě fungují moderní aplikace pro mámy. V regionu střední a východní Evropy mají však mámy k dispozici jen zastaralá a nepřívětivá fóra, jako je eMimino. To jsme chtěli změnit,“ vysvětluje Höllge, pro niž byl rozvoj Mamia dosud spíše volnočasovou aktivitou.
„Moderní podpora pro mámy“, na níž malý tým pracuje teprve od roku 2022, už zaujala také investory: v pre-seedovém kole se sešlo tři sta tisíc eur (zhruba 7,5 milionu korun), kdy dvě stě tisíc vložili Czech Founders VC a sto tisíc dodal PurposeTech.
A není to první a jediný úspěch: Mamio před časem obdrželo taktéž podporu v hodnotě 1,6 milionu korun v rámci Technologické inkubace od CzechInvestu, v minulosti prošlo inkubátorem ČSOB Start it a získalo i několik ocenění například v rámci loňské AppParade.
Úspěch ovšem nepřišel sám o sobě. „Určitě byla výzva fundraisovat v době, kdy celkově investice pro startupy padly o semdesát šest procent. Ale jsme rádi, že se investory dařilo oslovit zrovna s vizí personalizované podpory pro mámy v mobilu,“ říká Höllge v rozhovoru pro Forbes a přidává pozoruhodný genderový postřeh.
„Přestože jen osm procent zainvestovaných founderů v loňském roce byly ženy, při fundraisingu jsem celkově cítila velkou ochotu podpořit právě projekty, které řeší problémy žen,“ dodává zakladatelka Mamia.
Její slova potvrzují i investoři, kteří startup podpořili. „Mamio se pustilo do velmi složitého problému a snaží se každou uživatelku pochopit a nabídnout jí podporu, produkty a služby přesně podle jejích aktuálních potřeb,“ popisuje Zdeněk Fous, partner PurposeTech. „Vidíme řešení, které je nesmírně potřebné a zároveň má velký podnikatelský potenciál,“ zdůrazňuje.
Aplikace je pro uživatelky zdarma, příjmy plynou z personalizovaného doporučovacího systému, v jehož rámci kurátorsky vybírá produkty a služby usnadňující mateřství.
„Dnes je pro mámy náročné vybrat si správnou výbavu pro dítě i pro sebe. My jim dokážeme podle věku dítěte i mateřské filozofie vybrat, co jim pomůže – a zároveň jim díky partnerstvím můžeme nabídnout i výhody na využití takových produktů a služeb,“ dodává spoluzakladatelka Johana Šperlová.
Už nyní má startup desítky partnerů a další pečlivě vybírá. „Vidíme, že Mamio našlo silnou potřebu, kterou zatím mámy nemají pokrytou a díky které může velmi efektivně růst,“ konstatuje Ivan Kristel, partner Czech Founders VC.
„Byznysový potenciál vidíme právě ve schopnosti oslovit mámy s produkty a službami ve správný čas a tak, aby se nejednalo o otravnou reklamu, ale o tip, který pomůže a který bude mít velkou obchodní přidanou hodnotu i pro partnery Mamia,“ vysvětluje.
Stávající funkce v budoucnu doplní také průvodce mateřstvím garantovaný odborníky a odbornicemi – a plánů je daleko víc. Nynější investici Mamio využije nejen na vybudování dalších funkcionalit, ale i na přípravu expanze na další trhy. „Zatímco v Česku se projekt narodil, jeho ambice jsou globální,“ potvrzuje Laureen Höllge.
Co všechno je vlastně Mamio?
Mobilní aplikace, která mámám umožňuje seznamovat se podle věku dítěte a lokace a sdílet své zkušenosti, výzvy, radosti i problémy, které mateřství přináší. Přišlo nám, že celý sektor rodičovských fór si zaslouží inovovat, a zároveň jsme viděli příležitost, která má přidanou společenskou hodnotu. Moderní podpora pro mámy, kterou si podle nás ženy v tak náročném období zaslouží, je motivací týmu.
Na co především plánujete využít současnou investici?
Osobně mám díky ní pocit, že „the game is on“. Jsme ve hře. Můžeme do dalšího vývoje nasměrovat potřebné zdroje tak, aby náš produkt přinesl mámám něco skutečně nového na trhu, a zároveň se rychleji připravit na expanzi na větší trhy.
Investici vnímám svým způsobem i jako ocenění za tu práci, kterou jsme do Mamia vložili. Cestu od nápadu k funkčnímu produktu jsme si s Johanou Šperlovou a Karlem Hrdinou tvrdě oddřeli ve svém volném čase a je skvělé se tomu nyní věnovat naplno a přivítat do týmu další, kteří se s námi opřou do snahy ulehčit mámám mateřství.
Jak konkrétně?
Chceme, aby Mamio bylo nejen seznamka pro mámy, ale celkově apka, kde najdou personalizovanou podporu v mateřství – ať už ve formě průvodce mateřstvím, který dává obsah prediktivně podle věku dítěte a jejich osobní filozofie, nebo personalizovaného doporučovacího systému na služby a produkty.
Oslovovali jste investory sami, nebo si vás našli?
Investory jsme oslovovali my. Prošli jsme si celkem klasickým pre-seedovým fundraisingovým kolečkem. Určitě byla výzva fundraisovat v době, kdy celkově investice pro startupy padly o sedmdesát šest procent, ale jsme rádi, že se investory dařilo oslovit právě s vizí personalizované podpory pro mámy v mobilu.
Přestože jen osm procent zainvestovaných founderů v loňském roce byly ženy, při fundraisingu jsem celkově cítila velkou ochotu podpořit projekty, které řeší problémy žen. Navíc trh okolo mateřství a výchovy dětí je ohromný a je až s podivem, že v regionu střední a východní Evropy se na trhu inovací v segmentu rodičovských fór a podpory rodičů zatím moc nedělo.
Máte zkušenosti i z dalších projektů, zejména s investiční platformou Fondee. Jak teď rozdělíte svoje kapacity, když Mamio roste?
Mamio šlo dlouho dělat ve volném čase jako takový osobitý koníček i díky tomu, že máme skvělý a zkušený tým. Nicméně teď roste rychleji a efektivněji, než jsme sami čekali, a vidíme i obrovský zájem u partnerů skrze nás budovat komunitu pro svoje produkty a služby – bylo proto načase dát Mamiu prostor víc se rozletět. Po získání investice už ve Fondee nebudu tak aktivní, byť zůstává srdcovkou, které jsem dala kus života a kterou budu nadále ráda podporovat.
Kam dál chcete Mamio dostat?
Mateřství je těžká práce a čtyři z pěti žen si v něm připadají izolovaně. Naším snem je stát se pro ně takovou kamarádkou v mobilu. Když si budou chtít pokecat s jinou mámou a zjistit, jak to má, nebo když budou chtít poradit, jak zrovna řešit přechod na příkrmy či jak vybrat nosítko, otevřou si apku. Vizí je nezůstat jen na českém rybníčku. Už nyní plánujeme expanzi do dalších regionů a ani tam pro nás ambice nekončí.