Koncert v největší tuzemské hale se stal pomyslným kariérním vrcholem pro řadu českých i slovenských interpretů a interpretek. Vyprodat zhruba dvacet tisíc lístků na vystoupení v pražské O2 areně není jednoduché, ale hned dvakrát už se to povedlo i jednomu českému komikovi.

Úspěch standupového vystoupení Štěpána Kozuba zatím nemá v Česku obdobu. Ilustruje však celosvětový boom zájmu o komediální žánr, který před pár lety znovu rozhýbal Netflix se svými standupovými speciály. Nejznámější světoví komici a komičky dnes na svých turné rozesmívají desítky tisíc fanoušků, podobně jako popové či rockové hvězdy. 

Trend je vidět na číslech z největšího trhu: Spojených států. Tržby z lístků na komediální vystoupení za poslední dekádu stouply na téměř trojnásobek a podle dat magazínu Pollstar loni přesáhly 900 milionů dolarů.

Vzestup amerického standupu

Podle amerických analýz došlo ke klíčovému zlomu v roce 2016, kdy do Netflixu nastoupil dlouholetý manažer kanadského komediálního festivalu Just For Laughs Robbie Praw. Dostal na starost právě sekci standupu a největší streamovací služba se svým masivním rozpočtem na původní obsah záhy vyrazila na nákupy. 

„Netflix za své speciály platil doslova miliony dolarů a v podstatě vytvořil nerovnováhu na trhu. HBO nebo kanál Comedy Central dělaly podobné formáty už dřív, ale nikdo neplatil takové peníze,“ konstatuje Dave Rath, partner produkční společnosti Independent Artists Media.

Netflix svůj standupový byznys poměrně rychle naškáloval z jednotek speciálů ročně na desítky. Ke dnešnímu dni už jich má na kontě téměř čtyři sta a těm největším hvězdám, jako jsou Jerry Seinfeld, Chris Rock, Dave Chapelle nebo Kevin Hart, platil dvacet milionů dolarů za vystoupení.

Australská komička Hannah Gadsby prorazila s přelomovým netflixovým speciálem Nanette | Foto Netflix

Se standupem u nás, na mnohem menším trhu, to zatím srovnávat nelze, ale i zdejší scéna je na vzestupu. „Lidé už hlavně vědí, co standup je,“ říká scenárista a komik Jan Studnička.

„Ještě před deseti lety se nám stávalo, že u první půlky vystoupení obecenstvo nechápalo, proč tam nějaký člověk mluví na mikrofon a co se vlastně bude dít. Až pak jim došlo, že to je ono a začali se smát,“ vzpomíná. Od té doby už standup pronikl do divadel, na letní festivaly nebo firemní akce.

„V dubnu jsme měli rekordních dvacet čtyři vystoupení za měsíc. Celkově bychom se tento rok měli dostat na zhruba tři sta deset, protože v létě máme dva měsíce pauzu, kdy jsme jen na pár hudebních festivalech,“ popisuje Ján Gordulič, šéf slovenského standupového spolku Silné reči, jehož komici a komičky pravidelně obrážejí slovenská i česká města.

Ramba
Vydání Forbesu Ramba

„Máme teď zhruba o třetinu více vystoupení než před covidem, obratově bychom letos měli v pohodě překonat milion eur,“ říká Gordulič. Soudě dle výtlaku na sociálních sítích a YouTube patří Silné reči k nejsilnějším standupovým značkám v československém prostoru.

U nás jim konkuruje pořad Comedy Club, spolek Underground Comedy nebo zdejší průkopníci standupu ze skupiny Na Stojáka. „Vracíme se na předcovidová čísla, kdy jsme měli kolem dvou set vystoupení ročně. Teď je to kolem patnácti za měsíc,“ vypočítává její spolumajitel Karel Hynek. 

V kariérách komiků a komiček sehrával standup dříve spíš vedlejší roli. Hlavně  za oceánem byl vnímán jako odrazový můstek k roli v sitcomu, filmové komedii či postu moderátora takzvaných late night shows.

„Tohle je trochu můj případ, protože jsem standupem začínal a díky němu jsem se dostal k herectví a dalším věcem, co dnes dělám. Podobně jako například Iva Pazderková,“ říká další spolumajitel Na Stojáka Lukáš Pavlásek.

„Profesionální herci u nás standup dřív vnímali jako něco druhotného, než jim došlo, jak těžké řemeslo to je,“ dodává Hynek. I díky streamovacím platformám a sociálním sítím se však „stoják“ postupně mění na plnohodnotný džob.

„Uživit se tu standupem je určitě jednodušší než dřív, ale stále dost těžké,“ přibližuje Studnička. „Máme dvacet komiků a většina z nich se tím živí. K solidnímu příjmu stačí šest, sedm vystoupení za měsíc, dvě firemní akce plus výroba pořadů pro televize a YouTube,“ uzavírá Gordulič.