Zatímco jejich vrstevníci podnikají spíš ve fintechu nebo IT, oni vsadili na tradiční řemeslo a rozhodli se ho změnit. Matej Sukovský a Eva Bunin vsadili na personalizovanou ruční výrobu originálních šperků a hodinek. Naučili zákazníky, že i výrobky ze zlata a drahých kamenů se dají bez obav nakupovat online. Změnili český trh a jejich blýskavý byznys postupně roste i za hranice.

V nejvyšším poschodí majestátního paláce Ligna na rohu Václavského náměstí a Vodičkovy ulice v Praze měl kdysi malý ateliér Alfons Mucha. Teď tu sedí za stroji a lasery sedm zlatníků, kteří drobnými diamanty pečlivě osazují hodinky, prsteny, náušnice a další šperky. Tady se vyrábějí poklady zlatnictví Eppi.

Slovenští majitelé, sourozenci Matej Sukovský a Eva Bunin, firmu založili před jedenácti lety. Tehdy třiadvacetiletá Eva žila ve Skotsku, kde se zabývala marketingem, a pětadvacetiletý Matej pracoval jako obchodník v Nigérii i v Londýně. Nejsou vyučenými zlatníky, oba vystudovali vysokou školu v Dánsku, ale od dětství obdivovali kameny a minerály.

Zaměstnáváme mladé, starší, studenty na stážích i maminky na rodičovské.

A když se Matej na jedné ze svých pracovních cest v Praze seznámil s obchodníkem s drahými kameny, vycítil právě v kamenech příležitost. „Český šperkařský trh tehdy nefungoval. Panovala velká nedůvěra a výběr byl omezený. Buď se prodávaly velmi drahé věci, nebo velmi levné. Chyběla střední cesta, transparentnost a jakékoli sdělení o tom, co se dá koupit, včetně mezinárodních certifikátů,“ vypráví Matej Sukovský.

Šperk, který si navrhnete sami

Sourozenci tak našli mezeru na trhu. Rozhodli se do tradičního oboru zlatnictví vnést inovace. Zaměřili se na mladou a střední generaci, a aby se odlišili od konkurence, vsadili na transparentnost, špičkové služby, doživotní záruku a servis šperků. A hlavně personalizovaný prodej – šperky se vyrábějí na přání zákazníků, kteří si je mohou i sami navrhnout přes web.

Eva a Matej připouštějí, že začátky byly těžké, protože zákazníci si nákup šperků přes e-shop tehdy neuměli ani představit a nedůvěřovali mu. Teď jsou ale majitelé Eppi přesvědčeni, že se jim díky vytrvalému a otevřenému přístupu podařilo český a slovenský trh změnit.

Dokládá to sílící konkurence, která se vydává stejnou cestou, a také čísla – za posledních pět let vystoupal obrat firmy ze sedmnácti milionů korun na loňských 59 milionů. Šperky si u Eppi vloni koupilo 6500 zákazníků.

Ačkoli většina prodejů je online, Eppi nabízí i možnost osobní konzultace nad výběrem či výslednou podobou šperků v útulném showroomu, hned vedle dílny v podkroví bývalého bankovního paláce v centru Prahy.

„Chceme být klenotnictvím, se kterým lidé sdílejí své emoce a prožitky: mají zásnuby, svatbu, narodí se jim miminko a vracejí se k nám. Baví nás zkrátka momenty, emoce a vztahy,“ vysvětluje Eva Bunin ideu firmy, která má pobočku i v Bratislavě a v Berlíně právě otevírá nový showroom. Šperky dodává hlavně po Evropě, některé zakázky ale míří i do zámoří či třeba na Nový Zéland.

Diamanty z laboratoře a recyklované zlato

Zlatnictví se odlišuje i jinak. Například od začátku nenakupuje diamanty přes tuzemského dodavatele, ale nechává si je posílat přímo z Hongkongu a dalších států. To podle Sukovského umožňuje prodávat šperky za výrazně nižší ceny.

Každý šperk s drahokamem má svou specifickou barvu, karátovou velikost, specifické osazení a doživotní servis, který dostane každý klient. Inovativní přístup vidí majitelé Eppi také ve volbě materiálů. Vedle tradičních kovů vyrábějí například z černého ruthenia, karbonu nebo titanu a používají také laboratorně vyráběné labgrown nebo „nedokonalé“ salt and pepper diamanty.


Šperkařský sortiment se v Eppi snaží stále rozšiřovat, na podzim přidali do nabídky i hodinky.

V současné době také z devadesáti procent vyrábějí z recyklovaných kovů, do pěti let se chtějí dostat na sto procent. Právě materiály a kameny šetrné k životnímu prostředí jsou podle majitelů firmy hitem moderního šperkařství a je po nich poptávka u mladší generace. Ta starší často vyžaduje tradiční přírodní diamanty, které se stále těší velké popularitě.

„Chceme být transparentní a všechny naše přírodní diamanty nabízíme s doloženým certifikátem původu. Zároveň ale věříme v ekologičtější variantu – labgrown diamanty, které jsou svými vlastnostmi úplně stejné jako diamanty přírodní a pro většinu lidí jsou i mnohem lukrativnější vzhledem k ceně a udržitelnosti,“ vysvětluje Eva Bunin.

„Český a slovenský trh se zatím o této možnosti stále učí, ale věříme, že do pár let už to bude plnohodnotná varianta, tak jak je tomu na západních trzích,“ dodává. Laserem vyráběné šperky na míru dokáže Eppi dodat do tří až pěti dní, ty klasické pak do pěti až sedmi dní.

„Flexibilitu nám dává náš zlatnický tým. Vyrábíme široké spektrum šperků, od ručních a gravírovaných až po vlastní odlití a laserování, a na každou oblast máme minimálně dva specialisty, aby se uměli zastoupit,“ popisuje Sukovský. Sehnat kvalifikované lidi je podle něj velmi těžké, a pokud se chtějí o práci ve firmě ucházet, musí projít složitým výběrovým procesem.

Jako u Disneyho

Tým Eppi tvoří nejen zhruba třicítka lidí z Česka, ale i z Litvy, Německa, Arménie, Itálie, Ruska nebo Ukrajiny. „Zaměstnáváme mladé, starší, studenty na stážích i maminky na rodičovské,“ podotýká Matej Sukovský s tím, že se snaží ve firmě budovat otevřenou kulturu, podobnou jako má třeba Disney, kde kdysi pracoval, nebo jakou při studiích zažil se sestrou v Dánsku.

Chceme být klenotnictvím, se kterým lidé sdílejí své emoce a prožitky. Baví nás emoce a vztahy.

Šperkařský sortiment se v Eppi snaží stále rozšiřovat, na podzim přidali do nabídky i hodinky. A pochopitelně se nespokojili jen tak s něčím – založili vlastní značku Vremmy a začali nabízet konfigurovatelné luxusní hodinky z prvotřídní chirurgické oceli osázené diamanty a drahokamy.

„Podmínkou pro nás byl švýcarský strojek, tak jsme si vybrali značku Sellita SW200. Náramky pocházejí z Itálie, diamanty a drahokamy z Indie a Thajska. Na našich stránkách jsme umožnili zákazníkům, aby si sami navrhli přes 1500 verzí osazení hodinek. To nedělá nikdo jiný na středoevropském trhu,“ popisuje Sukovský.

Díky tomu, že výsledné hodinky vyrábí firma sama ze součástek, které pocházejí přímo od dodavatele, dokáže udržet příznivé ceny. Hodinky Vremmy s drahými kameny stojí od dvaceti do padesáti tisíc korun.

Sourozenci Eva Bunin a Matej Sukovský.

„Jednou z našich hlavních podmínek bylo, že hodinky budou za takzvanou fair price v porovnání s ostatními hodinkami osázenými diamanty, které jsou dvakrát až třikrát dražší,“ dodává Eva Bunin.

Majitelé Eppi si chtějí i do budoucna zachovat individuální přístup k zákazníkům. Věří, že sázka na udržitelnost, otevřenost a osobní vztah s klientem nehledě na jeho majetek jsou jejich nejsilnější stránkou.

V příštích letech chtějí budovat kamenné showroomy a kromě Německa a Slovenska expandovat i do Velké Británie, Francie, nebo dokonce do zámoří. K tomu by jim měla pomoci podpora nového investora, jehož v současnosti intenzivně hledají.