Airbnb, populární webová platforma zprostředkovávající ubytování v soukromých bytech, zavádí přísnější regule pro své uživatele. Reaguje tak na událost, která před několika dny otřásla Kalifornií. Uživatelka webu si pronajala dům a uspořádala v něm halloweenský večírek, který stál život pět lidí.

Airbnb začalo s okamžitou platností prověřovat všech zhruba sedm milionů uživatelských účtů a současně oznámilo zavedení pravidla, že lidem vrátí plnou částku, pokud nebudou s vybraným ubytováním stoprocentně spokojení.

Dalším opatřením, které by do budoucna mělo zabránit podobným incidentům, je zavedení nonstop telefonní linky, na kterou budou moci lidé hlásit podezřelé aktivity dočasných nájemců domů či bytů v jejich sousedství. Zaměstnanci Airbnb pak budou důkladněji prověřovat „vysoce rizikové“ rezervace a odstraňovat účty uživatelů, kteří poruší zákaz pořádání večírků.

Šéf Airbnb Brian Chesky. Foto: David Paul Morris

To všechno by mělo pomoci alespoň zčásti vyřešit jednu z nejčastěji vytýkaných slabin Airbnb, že totiž častokrát to, co člověk vidí na webu, neodpovídá tomu, co jej čeká po příjezdu na místo. Firma v té souvislosti bojuje s podvodníky, kteří pod falešnou identitou inzerují byty či domy, které vůbec neexistují.

Jeden takový případ detailně zmapovala reportáž v newyorském časopisu Vice – jistý muž inzeroval nejrůznější nemovitosti po celých Státech a zájemce potom ubytovával jinde. Airbnb v reportáži odmítlo sdělit, jak prověřuje platnost inzerovaných nabídek, a tak se do věci následně vložil Federální úřad pro vyšetřování (FBI).

Šéf firmy Brian Chesky před pár dny na konferenci v New Yorku řekl, že nově zaváděný systém kontroly bude tvořit kombinace technologických řešení a zákaznických referencí, na jejímž základě budou jednotlivé nabídky dostávat hodnocení (známku důvěry). Cílem Airbnb je označit jím všech sedm milionů uživatelských účtů nejpozději do 15. prosince 2020.

Pokud si zájemce o ubytování vybere z nabídky, která zatím nebude disponovat zmíněným ověřením, nabídne mu Airbnb jinou, ověřenou variantu nebo záruku stoprocentního vrácení peněz (pro případ, že by s ubytováním nebyl spokojený). „Většina poskytovatelů ubytování odvádí skvělou práci, ale hosté potřebují mít jistotu, že kdyby něco neklaplo, Airbnb se za ně postaví,“ píše se v prohlášení, které Airbnb zveřejnilo na svém blogu.

Poptávky, které se majitelům nemovitostí nebudou pozdávat, budou napříště pečlivě prověřovány. Řeč je o podezřelých objednávkách typu: poptávám na jednu noc pronájem většího bytu ve městě, v němž přitom bydlím. Přesně to se stalo v už zmiňovaném případě v kalifornské Orindě, kde se pronajatý dům změnil v dějiště divoké party svolané přes Facebook, jíž se zúčastnilo kolem stovky lidí a na jejímž konci bylo pět mrtvých.

Pomoci předejít podobným tragédiím má i telefonní linka, na kterou budou moci volat sousedé pronajímaných domů či bytů a hlásit případné podezřelé aktivity nájemců. Podle Airbnb nepůjde o žádný automat, u linky se budou 24 hodin denně střídat reální lidé, kteří budou připraveni oznámení prověřit, a bude-li třeba, předat policii. V domovských Spojených státech bude linka zprovozněna ještě před koncem letošního roku, celosvětově začne fungovat příští rok.

Chesky uznává, že jeho byznys prošel za 11 let fungování zásadními změnami. Firma vyrostla na tom, že lidem výrazně zjednodušila vyhledávání ubytování, podle Cheského je ale načase, aby převzala zodpovědnost za to, co všechno se na její platformě děje.