Přestože české firmy moderní technologie lákají, často při jejich zavádění selžou – ať už proto, že vášeň pro novinku vyprší, nebo proto, že jim to regulace nebo nedůvěra zaměstnanců znemožní. Když se však ví, jak na to, lze zavést AI i u nás.
Problém s nedostatkem zájmu o umělou inteligenci u českých společností podle partnera pro digitální transformaci z PwC Tomáše Fialy není. „Skrze celý český trh se firmy nebojí experimentovat, ale často naráží na to, že to nedotáhnou do produkce,“ prozradil na Forbes Business Festu v pražských Holešovicích.
Důvodů, ze kterých může snaha skončit neúspěchem, je přitom mnoho. Překážkou mohou být stížnosti interních oddělení firmy i takzvaný DPO, tedy pověřenec pro ochranu osobních údajů. Ten v organizaci dohlíží na dodržování GDPR, kterého se umělá inteligence může dotýkat.
Záleží také na přístupu vedení společností. „Ty dělají dobře, když to na začátku postaví na nadšencích, ale v celé firmě je do toho potřeba zatáhnout i ostatní,“ poznamenal Fiala. Právě na tom, že si tyto technologie osvojí a poznají jejich výhody i další zaměstnanci, podle něj stojí jejich úspěšné zavedení.
Za nejdůležitější tak považuje vytvořit důvěru k umělé inteligenci v rámci společnosti. „To z našeho pohledu znamená vytvořit ekosystém, ve kterém mohou AI inovace firmou relativně hladce plynout,“ vysvětloval Fiala. Díky tomu tak například každý zaměstnanec ví, jakou hraje v inovaci roli a co to umělá inteligence vůbec je.
„Zní to nudně, ale je to potřeba. Není to totiž pouze o jednom systému, ale desítkách, které ve firmách jsou,“ dodal Fiala.
Když pak důvěra k nové technologii schází, může to dobu potřebnou k jejímu zavedení prodloužit. V tom případě se podle Fialy někdy stává, že počáteční nadšení opadne, a ani v tomto případě nedorazí umělá inteligence do úspěšného konce.
Proměna ekonomiky způsobená zaváděním umělé inteligence navíc bude podle odhadů trvat dlouhé roky, a tak by k tomu měly podle Fialy přistupovat i firmy. „Je potřeba si rozložit síly v čase a nevydat všechnu energii jen na pilotní projekty,“ vysvětloval partner PwC.
Důvěra zaměstnanců v umělou inteligenci přitom může scházet i kvůli známému „halucinování“, tedy stavu, kdy si AI odpovědi vymýšlí. To je však řešitelné a Fiala doporučuje třeba možnost vyžádat si zdroje, ze kterých stroj vycházel.
Problémem, který bude obtížnější vyřešit, je však otázka nastupujících generací. Nástroje umělé inteligence jsou už nyní schopny je v některých oblastech nahradit, kvůli čemuž pak mladým lidem scházejí základní zkušenosti.
„Snažíme se na to firmy upozorňovat a doporučujeme jim juniory zapojit do stavby AI systémů,“ radil účastníkům festivalu Fiala, podle kterého díky tomu mladí pochopí, co jim tyto systémy přinášejí.