Určitě to znáte. Jste na konferenci nebo mítinku a přednášející nemá šťávu. Nudí vás. Co uděláte? Sáhnete po telefonu? Dobrá volba. Teď si ale představte, že to samé se děje vám, jen jste tentokrát na druhé straně.

Obecenstvo raději než vás pozoruje svítící obrazovky. Co v takových případech dělat? Na to se podívala koučka Dorie Clark v Harvard Business Review. Tohle jsou podle ní kroky, díky kterým publikum dostanete zpátky na svou stranu. 

Hýbejte se 

Jakmile vaše obecenstvo ztratí zájem, je třeba zahájit ofenzivu. Opusťte místo, na kterém jste doposud stáli, a najděte si jiné. Nejlépe se při přesunu  k divákům přibližte. Vaše blízkost je donutí, aby vzhlédli a dávali pozor. Pokud neprezentujete v sále, ale třeba jen v zasedačce, zkuste se přesunout do jiného rohu místnosti. 

Zvolněte nebo naopak přidejte

„Všichni víme, že monotónní přednes je zabiják zájmu,“ píše Clark. Pokud vám publikum usíná, zkuste zpomalit – uvidíte, že diváci najednou znejistí a budou netrpělivě vyčkávat na to, co řeknete. Jestli si myslíte, že už tak mluvíte pomalu, zkuste naopak přidat. Zkrátka obměňte dosavadní způsob přednesu.

Udělejte dramatickou pauzu

Pokud na diváky nezabere ani jeden z předcházejících triků, je čas na dramatickou pauzu. Nejlépe ji vložte někam za otázku. „Získat 40procentní podíl na trhu zní nereálně,“ můžete říct. „Tak jak to uděláme?“ Krátká pauza navnadí publikum na vaši odpověď.

Zapojte příběh

Nemusíte být nutně špatnými řečníky, abyste své obecenstvo nudili. Stačí, když pracujete s abstraktními pojmy nebo strohými čísly. Abyste diváky probudili, musíte zapojit příběh, míní Clark. Zkuste proto vysvětlit, jak jste k číslům došli, nebo použijte analogii, která by diváky donutila přemýšlet.

Jak obecenstvo budíte z letargie vy? Dejte nám vědět na jakbytlepsi@forbes.cz nebo se o to podělte v naší facebookové skupině.