Smoking či slavnostní róba není třeba a člověk nemusí cítit rozpaky z vyrušování, pokud nestihne začátek. Brněnská filharmonie bude dnes od 19 hodin na webu a Facebooku přenášet světovou premiéru multimediálního koncertu Obrázky z výstavy.

Ke streamu instituce přikročila kvůli zákazu masových akcí v souvislosti s koronavirem. V průběhu dneška pak vedení filharmonie přehodnotilo s ohledem na vyhlášený nouzový stav původní záměr vysílat koncert živě.

Večer tak poběží záznam z odpolední generálky. „Orchestr byl po generálce až do pominutí pandemie rozpuštěn,“ uvedla vedoucí marketingu Kateřina Konečná.

Zájemci tedy aspoň takto nepřijdou o mimořádný projekt, kdy hudbu skladatelů Musorgského a Martinů doprovodí vizualizace uznávaného umělce Cori O’Lana, převádějící tóny do obrazů. Produkci jde sledovat odkudkoli, „vstupenkou“ je pouze připojení k internetu.

Zmiňované rozhodnutí je ukázkou toho, jak se někteří pořadatelé akcí mohou postavit k problému, který nákaza přinesla. Podobný způsob zvolila už ve středu zpěvačka Lucie Bílá, když zrušila svá vystoupení, ale přes Instagram a Facebook živě odzpívala komorní koncert za doprovodu pianisty Petra Maláska.

Také řada filmových distributorů přesouvá plánované premiéry do online prostoru. Společnost Artcam odpremiéruje na portálu DAFilms dokumenty s oscarovými nominacemi Země medu a Pro Samu.

Film Portrét dívky v plamenech, držící trofej za scénář z Cannes, zase z kin hbitě přesouvá na online platformu videopůjčovna Aerovod. Tu provozuje společnost Aerofilms zejména pro vlastní distribuční tituly, které již prošly kiny. V běžném režimu se na ní objevují dva nové tituly týdně, teď přibude nový film každý den.

Největší tuzemský distributor snímků pro kina Bontonfilm v tuto chvíli o přesunu premiér na internet neuvažuje. „Vycházíme z toho, že kina jsou zatím uzavřena na dva týdny, takže posouváme uvedení filmu, který měl mít premiéru 19. března, a filmům s premiérou 26. března termín ponecháváme. Jelikož se ale situace překotně vyvíjí, může být za pár hodin všechno jinak,“ prohlásil PR manažer společnosti Lukáš Vedral.

Kromě toho, že se živá představení nebo distribuované filmy mohou díky streamům udržet v povědomí, je tu ještě jeden efekt: instituce si mohou aspoň do malé míry kompenzovat bolestivé ztráty z ušlého zisku za prodej vstupenek.

„Ze streamu můžeme prodávat video, protože jsme schopni uzamknout jej platební branou. Také můžeme v rámci streamu poměrně výrazně prezentovat reklamní partnery jednotlivých institucí,“ říká Jiří Kunc ze Studia zamlklých mužů, které se profesionálně věnuje zajišťování přímých přenosů přes internet.

Kunc prozrazuje, že zájem o služby studia se nyní zvedl o desítky procent. Na studio se obrací pořadatelé kulturních a sportovních akcí a také firmy, jež chtějí prostřednictvím streamu zajistit naplánované školení.

Většina zájemců zatím spíš zjišťuje, jakým způsobem a za jakých podmínek je eventuální stream možný. Studio je ale již například domluveno s pořadateli Rallye Šumava. Motoristický závod se sice koná až v druhé půli dubna, ale organizátoři se již preventivně jistí proti tomu, že obvykle masově navštěvovaný podnik budou muset pro fanoušky uzavřít.

Náklady na stream jsou podle Kunce v nižším řádu desetitisíců. Studio, za které mluví, vyrobí stream pro neziskovky, s nimiž také spolupracuje, jen za proplacení nákladů. Kulturním institucím pak nabízí třicetiprocentní slevu.