Téměř dva tisíce lidí. Tolik zaměstnanců poslala loni v březnu technologická společnost Avast na home office. Spolu s tímto rozhodnutím zároveň uzavřela všechny své kanceláře po celém světě.

Dotklo se to i pražské centrály na Pankráci, která vypadala po celou dobu pandemie jako město duchů. Teď firma kanceláře v přestavěné podobě znovu otvírá.

Nastálo se do nich vrátí asi 600 zaměstnanců, kteří si zvolili práci v kanceláři. Vedle toho ale slouží i třem stovkám dalších, kteří upřednostnili hybridní model práce odkudkoli, ale do kanceláří mají přístup i nadále.

„Globálně si tento režim vybralo asi čtyřicet procent avasťáků. To znamená, že i když budou kanceláře otevřené, budou v nich tito lidé trávit maximálně dva dny v týdnu. Někteří tam ale nebudou chodit vůbec – budou na nějaké chaloupce v horách nebo na pláži,“ přibližuje nový způsob práce šéf antivirového gigantu Ondřej Vlček.

Takzvaný „nový normál“ odráží i přestavěné pražské kanceláře firmy, které se rozkládají na 12 800 metrech čtverečních a šesti patrech budovy zvané Enterprise. „Pracoviště nového typu musí být co nejflexibilnější a musí se přizpůsobit potřebám týmu i jednotlivce,“ říká Vlček.

Prostory tak firma rozdělila do několika sekcí podle typu činnosti, kterou se pracovníci chystají dělat. „Máme malá tichá místa pro práci, která vyžaduje klid a soustředění, prostornější zóny pro týmové brainstormingy a spolupráci, ale i větší studia pro kooperaci napříč týmy. Nechybí ani dostatek prostoru pro odpočinek a neformální chvíle s kolegy,“ líčí Vlček.

V budově tak přibylo 24 zasedacích místností, z toho čtrnáct formálních a deset neformálních. Novinkou je rovněž osm odhlučněných mikrokanceláří pro jednoho člověka. Firma vytvořila také deset tichých zón, kde si mohou zaměstnanci rezervovat stoly.

Odpočinek nabízejí místnosti na jógu a masáže, dětský koutek se rozšířil o místo pro kojence a batolata a nově vznikly také prostory pro vzdělávací aktivity dětí. Rekonstrukce trvala sedm měsíců a podíleli se na ní architekti ze společnosti Capexus.

„Uspořádání interiéru a rozmístění jednotlivých zón připomíná plánování města. Důležité bylo vytvořit prostory pro agilní způsob práce, čehož jsme dosáhli pomocí flexibilního nábytku, polohovatelných stolů na kolečkách nebo variabilních prostor pro hybridní schůzky, které se konají částečně fyzicky a částečně přes videokonference,“ přibližuje architekt Martin Židek.

Firma zároveň proměnila i celé sedmé patro, kde dříve bývala odpočinková zóna a vyhlášená jídelna s jídlem pro zaměstnance zdarma. Nově tady vznikl multifunkční prostor, kde si mohou zaměstnanci sami pro svůj tým připravovat jídlo a scházet se. Na každém patře je také kuchyňka, kde jsou zdarma teplé a studené nápoje, sendviče nebo třeba ovoce.