V Moravskoslezském kraji se rodí startupy, jejichž potenciál sahá daleko za hranice nejen kraje, ale i celého Česka. Jejich záběr je široký a sahá od využití umělé inteligence ve výrobních firmách přes moderní logistické služby až po optimalizaci energetiky nebo inovativní fyzioterapii. Představujeme tři firmy, které aktuálně patří mezi největší moravskoslezské startupové naděje.

„Moravskoslezský kraj se ocitl ve velmi důležité fázi. Odklonil se od těžkého průmyslu směrem k moderním technologiím. Potřebujeme firmy i lidi, kteří se nebojí výzev a přicházejí s novými nápady a inovacemi. Jejich realizace je ale téměř nemožná bez silných investorů, kteří budou aktivně spolupracovat s našimi univerzitami a podporovat výzkum a vývoj,“ říká hejtman Moravskoslezského kraje Josef Bělica.

Moravskoslezský kraj je spolu s městem Ostrava a univerzitami v Ostravě a Opavě zřizovatelem Moravskoslezského inovačního centra Ostrava (MSIC), které podporuje nadějné startupy napříč obory už sedm let a usiluje o zlepšení podnikatelského prostředí v regionu.

Inovační ekosystém

„I když se výsledky mohou projevit až za několik let, je důležité mít odvahu investovat do vizí. Věřím, že zajímavé startupy mohou pomoci k nám nové investory nalákat, pro rozvoj a budoucnost našeho regionu je to zásadní,“ dodává hejtman Bělica.

Inovační centrum nabízí byznysové know-how v různých fázích podnikání, které je pro startupisty klíčovým faktorem úspěchu. Ti mohou těžit také z propojení na investory, grantového poradenství nebo zázemí v podobě kancelářských prostor a sdílených laboratoří.

Kraj spolu s ministerstvem životního prostředí vyhlásil také dotační program, který má pomoci rozvoji podnikání v regionu – na vouchery pro podnikatele do roku 2027 rozdělí 460 milionů korun.

V regionu úspěšně běží i kampaň TOP Startups to Watch MSK, jejímž cílem je podporovat nadějné startupy v růstu, mladé firmy zapojuje do inovačního ekosystému a pomáhá jim získávat pozornost. 

Nejde totiž zdaleka jen o finanční podporu. Zásadní roli pro rozvoj startupů má otevřená komunita, která může otevřít cestu k potřebných investicím, ale i kontaktům a praktickým tipům. 

Zástupci vybraných projektů letošního ročníku TOP Startups to Watch MSK se představí na konferenci InnoVerse, kterou MSIC pořádá na konci listopadu v Ostravě. Tady jsou tři z nich:

Edima Solutions: Naučíme vás mluvit se stroji

Promluvte se svými stroji, vybízí výrobní firmy napříč obory startup Edima Solutions. Nejenže k tomu vybízí, ale umí to i zařídit. 

Startup z Ostravy totiž vyvinul digitálního asistenta pro výrobní provozy, který dokáže vyřešit situace, kdy se například porouchá výrobní linka. Asistent Edmund je nonstop dostupný, dokáže pracovat s daty přímo ze strojů, s technickými dokumenty i zkušenostmi pracovníků.

info Foto Edima Solutions
Zakladatelé Edima Solutions Jakub Szlaur, Benjamin Przeczek a  Miroslav Marek

„Díky tomu rychle rozpozná příčinu případné závady a navrhne konkrétní kroky k opravě, čímž operátorům poskytne jasný a efektivní postup. Prakticky jim tak umožňuje ,mluvit se stroji‘ a řešit i složité problémy bez zbytečného zdržení,“ popisuje spoluzakladatel startupu Benjamin Przeczek.

S Edmundovou pomocí podle něj můžou firmy ročně ušetřit až půl milionu eur na nákladech spojených s výpadky a poruchami. „S kolegy jsme pracovali na IoT systémech pro výrobní linky, takže dobře víme, jak nákladné a časově náročné mohou být nečekané poruchy. Edmund je řešením. Operátorům ušetří až osm hodin týdně, firmám dokáže snížit počet poruch o sedmnáct procent a zvýšit celkovou efektivitu výroby o tři procenta,“ dodává Benjamin Przeczek.

Edmunda už podpořil akcelerátor Sherpa od Czech Founders, který do startupu investoval čtyřicet tisíc eur, a projekt uspěl i v soutěži o několik evropských a regionálních grantů.

Zakladatelé tak i díky investicím, grantům a podpoře MSIC mohou mít velké plány. „Chceme rozšířit Edmunda do západní Evropy, včetně Německa, a nabídnout verzi, kterou si firmy mohou integrovat přímo do svých systémů on-premise,“ vysvětluje spoluzakladatel a CEO firmy Jakub Szlaur. „Naším cílem je, aby se Edmund stal digitálním kolegou, který bude zvládat stále složitější úkoly podobně, jako by je řešil seniorní technik,“ dodává. 

BidLog: Miliardový potenciál v logistice

I ve světě logistiky je stále mnoho neefektivnosti a vysokých nákladů. Ostravský startup BidLog tyto problémy řeší pomocí aukčního tržiště – inovativní platformy, která zjednodušuje logistiku a proces dopravy je díky ní transparentnější a levnější, bez skrytých nabídek a nepružného oslovování mnoha dodavatelů. 

Funguje to jednoduše: Na platformě zákazníci poptají přepravu, kterou potřebují, a přepravní společnosti reagují svojí nabídkou. O danou zakázku pak soutěží. „V transparentní aukci předkládají nejlepší možné ceny a podmínky,“ vysvětluje spoluzakladatel BidLog Jakub Kučera. 

info Foto BidLog
František Dymáček a Jakub Kučera, BidLog

„Tím maximalizujeme efektivitu logistického procesu, snižujeme náklady na přepravu a zajišťujeme větší transparentnost pro všechny zúčastněné strany,“ doplňuje Kučera. 

Žádné e-maily, čekání na nabídky, změny už dohodnutých podmínek. Aukční systém umožňuje rychlou reakci a nabídku služeb a cen podle aktuální situace. Výhodné je to i pro přepravce, kteří tak můžou efektivně nabízet a využívat své kapacity. 

„Stavíme na našich dlouholetých zkušenostech v logistice a provozování vlastní logistické firmy,“ vyzdvihuje spoluzakladatel a spolumajitel firmy František Dymáček odbornou znalost týmu, který za projektem a formátem reverzních aukcí stojí. 

Projekt se těší lokální podpoře a má globální napojení i dosah. Platforma působí už na 42 světových trzích, aktuálně největší zájem má na trzích v Americe a Asii.

Podle Kučery jde o velmi atraktivní trh, pro online aukční platformy v logistice se jeho velikost může během příští dekády pohybovat mezi deseti až padesáti miliardami dolarů. 

Digitalizace a optimalizace služeb je totiž zajímavá pro firmy bez ohledu na jejich velikost i region, kde působí. „S rostoucím objemem online obchodu a rostoucí poptávkou po rychlé a efektivní přepravě se nacházíme v ideální pozici stát se klíčovým partnerem pro firmy všech velikostí, které hledají spolehlivá logistická řešení,“ slibuje si od budoucnosti Kučera.

BidLog tak nyní otevírá investiční kolo, ve kterém už eviduje první potenciální partnery. Spolupráce má pomoct s rychlejším rozvojem platformy i s posílením na klíčových trzích a expanzí na trhy nové. „Klíčovým milníkem je spolupráce s poradcem Pavlem Čobirkem z KobiVentures, kterou jsme mohli realizovat díky podpoře MSIC. Pomohlo nám to optimalizovat obchodní strategii a zaměřit se na aktivity, které jsou klíčové pro další růst,“ dodává Jakub Kučera.

Sparksflow: Optimální energie, maximální potenciál

Je celkem jedno, v jakém oboru firmy podnikají, energie jsou pro ně v poslední době téma číslo jedna. Právě na to sází startup Sparksflow sídlící v Slezské Ostravě. „Měříme spotřebu energie v reálném čase, sledujeme CO₂ emise, ale i optimalizaci využití energie od výroby přes obchod až po dodavatele,“ popisuje zaměření mladé firmy její co-founder Erik Odvářka.

info Foto MSIC
Frederik Bolf, Sparksflow

Platforma Sparksflow.io umí analyzovat a optimalizovat energy management ve firmách a připravit je nejen na požadavky ESG. Největší příležitost zakladatelé vidí v pomoci podnikatelům, kteří řeší změny spojené s ESRS a potřebují informace o uhlíkové stopě svých dodavatelů. Sparksflow z nich dokáže sejmout zátěž spojenou s novou legislativou a nastavováním procesů i reportů.

„Naše jedinečnost spočívá ve znalostech energetického hospodářství, především malých a středních podniků, kterou kombinujeme se znalostí legislativy,“ říká Erik Odvářka.

Startup absolvoval jedenáctitýdenní akcelerační program EnviBooster, který MSIC pořádá, aby mladé firmy podnikající v oblasti udržitelnosti propojila s investory, mentory i dalšími startupy z Česka i ze zahraničí.

Šestičlenný tým Sparsflow aktuálně pracuje na spuštění ostrého provozu u pilotního klienta, malé výrobní firmy. Jakmile bude mít startup tenhle milník za sebou, chce rozjet nábor a spustit systém u dalších firem, primárně výrobních podniků a logistických společností. 

Ačkoli je Sparksflow zatím na začátku, vizi a plán má jasný: „Chceme získat dvě procenta klientů mezi malými a středními výrobními podniky v EU,“ dodává Odvářka.