Na letišti v Šanghaji stojí tři sourozenci a těší se na rodiče, kteří jsou tisíce kilometrů daleko. Ve Frankfurtu nad Mohanem. Jejich plány ale rázem přeruší pohled na tabuli odletů, kde u jejich spoje nepřetržitě bliká červený nápis Canceled – zrušeno. Uvízli na letišti, bez podpory aerolinek. Tento příběh z června minulého roku má ale dobrý konec. A může za to i jeden Čech. Teenageři se nakonec dostali domů a díky startupu ClaimAir Jakuba Ladry se jim podařilo od letecké společnosti získat odškodnění ve výši 38 tisíc korun.

Popravdě, bylo to trochu zamotanější. Aerolinky nejdřív kontaktovala matka malých cestovatelů, ale jak tomu často bývá, kompenzace se nedočkala. Podle Ladry totiž většina cestujících nezná svá práva a neví, jak u letecké společnosti uplatnit škodu a jak získat zpět peníze, které jim patří. „A proto jsme tady my,“ hlásí se absolvent Fakulty dopravní ČVUT v Praze a popisuje svůj byznys model.

„Klient přijde na stránky Claimair.com, požádá o pomoc, vyplní aplikaci, přiloží plnou moc a další dokumenty o letu a odešle. My si žádost vygenerujeme a pošleme aerolinkám, které nám ve většině případů vyhoví. V případě, že nikoliv, tak kontaktujeme naše partnerské advokátní kanceláře po celém světě,“ popisuje Ladra s tím, že se ještě nestalo, že by nějaká stížnost skončila u soudu. „Když jsme úspěšní, vezmeme si čtvrtinu ze získané částky. V opačném případě si neúčtujeme nic.“

SY2016_photoshoot_teams-9-of-13

Jakub Ladra má se svým startupem ClaimAir globální ambice.

Ladra pracoval jako systémový inženýr ve správě rezervačních systémů u Českých aerolinií, pak na ministerstvu dopravy, taky u logistické společnosti DHL. A snad proto má takový přehled o všem, co se dopravy a konkrétně letectví týká. Například u zaoceánských letů může kompenzace dosáhnout až na 16 tisíc korun, u těch evropských od 7 do 11 tisíc. Kromě této částky by měly aerolinky poškozenému zdarma zajistit také nový let a v případě delší čekací doby na letišti i ubytování a občerstvení. To ale prý spousta lidí netuší a Ladrova společnost se teď snaží o osvětu.

Ve vymáhání odškodnění za zpožděné nebo zrušené lety není ClaimAir v Česku jediný, fungují tu ještě dvě takové společnosti. Ladrova služba je ale zaměřená čistě na leteckou dopravu a vymáhání náhrady za ztracené kufry. A možná i díky tomu se ClaimAiru podařilo navázat spolupráci s rezervační platformou Skypicker Olivera Dlouhého, o němž jsme psali v únorovém Forbesu.

Čtěte také: Nedejte se. Tohle jsou rady, co dělat, když vám v letadle ztratí nebo zničí kufr

Letos se ClaimAir dostal společně s dalšími osmi projekty do tříměsíčního programu Startup Yard. „Díky pražskému akcelerátoru se nám podařilo získat spoustu dobrých kontaktů na potenciální investory a mentory, kteří nás představili velkým korporacím,“ popisuje mladý podnikatel platformu pro nejlepší startupy, která vrcholí tento týden.

startupyard2016-4305

Pražský Startup Yard byl pro Jakuba Ladru příležitostí získat investory.

Za více než rok existence vymohl ClaimAir od leteckých společností 430 tisíc korun. „Každý den využívá aerolinky devět milionů lidí, 800 tisíc je poškozených a z toho 160 tisíc cestujících má nárok na kompenzaci. Takže naše šance růst, hlavně tedy globálně, je veliká,“ popisuje Ladra, který chce pro svůj projekt získat investici ve výši 8 milionů korun. „S touto částkou bychom se za měsíc mohli dostat na obrat 54 milionů,“ má spočítané. „Dnes je to asi 50 tisíc.“

Ladrovým snem vždy bylo dělat takovou práci, která ho bude naplňovat, a tím prý ClaimAir je. „Možnost dělat dobrovolně něco smysluplného, u toho cestovat a zároveň pracovat odkudkoliv na světě, to je můj cíl,“ uzavírá Ladra. Otázkou je, jak se k jeho snům cestovat postaví letecké společnosti, proti kterým teď bojuje.


Do pražského akcelerátoru Startup Yard se letos přihlásilo 306 projektů z celého světa, nejvíce z Česka. Do tříměsíčního programu byly kromě ClaimAir vybrány Satismeter, Neuron Software, Steam.Plus, NeuronAd, Speedifly, TotemInteractive, SalutaraBoatify. Startupisté získali kromě rad od zkušených mentorů také investici ve výši 810 tisíc korun za 10procentní podíl ve společnosti. Nyní jim běží tzv. „investor week“, poslední týden, kdy mají možnost ve spolupráci s SY vylepšovat svůj byznys model, aby se mohli postavit na vlastní nohy.