Je možné se podívat na mladého podnikatele a jen tak odhadnout, jestli uspěje? Asi ano, protože přesně to většina investorů dělá. Na webu společnosti Virgin amerického miliardáře Richarda Bransona popisuje jeden z nich, Dave Haynes z nejvýznamnějšího evropského startupového akcelerátoru Seedcamp, šest vlastností, které by měl mít každý zakladatel perspektivního startupu.
„V Seedcampu investujeme každý rok do více než 30 nových projektů – a to je jen jedno procento z více než tří tisíc žádostí, které posuzujeme,“ podotýká Haynes. „Protože investujeme ve velmi rané fázi existence startupu, soustředíme se z velké části na samotné zakladatele,“ vysvětluje. Jaké konkrétní vlastnosti u nich tedy hledají?
1. Schopnost vytvářet dobré vztahy
Jednou ze základních vlastností, které hledáme, je nadprůměrná schopnost budovat silné vztahy. Nemusíte být ten nejoblíbenější ze třídy, ale k úspěchu je potřeba, abyste byli lidem sympatičtí, popisuje Haynes.
Čtěte také: Tohle je 7 projektů, které se letos dostaly do StartupYardu
Během budování svého startupu budete navazovat vztahy s mnoha různými podílníky. Potřebujete na svou stranu získat klíčové zákazníky a strategické partnery a kromě toho musejí i vaši zaměstnanci skutečně chtít pracovat právě pro vás. I my jako investoři hledáme někoho, komu jsme ochotni svěřit peníze a s kým rádi trávíme čas.
Záleží nám i na dobrých vztazích mezi zakládajícími společníky. Spustit startup na vlastní pěst je těžké (i v těch nejlepších případech) a existuje spousta dobrých důvodů, proč si obstarat společníka. Někdy je to skoro jako manželství a váš vztah projde různými zkouškami, takže se musíte mít skutečně rádi a spolupracovat.
2. Pozitivní pohled na věc
Kromě toho, že člověku dělá dobře pohybovat se kolem lidí s pozitivním naladěním, jsou opravdoví optimisté i nápaditější. Jako optimista vidíte příležitosti a chopíte se jich. Pesimisté se příliš často utápějí v pochybách, které se nevyhnou nikomu z nás. Pozitivní pohled na věc ovlivňuje všechno od způsobu, jakým píšete e-maily, až po hledání zaměstnanců nebo řízení schůzek vedení.
Čtěte také: Zakladatel Slevomatu Čupr: Jak jsem vydělal svůj první milion
Mnozí z těch, co uspěli, se vracejí do Seedcampu a dělí se o své zkušenosti s mladšími startupisty. Když je posloucháme, skoro vždycky narazíme v jejich byznysu na jeden nebo dva zlomové body, které vypadají skoro jako šťastná náhoda, ale my věříme, že štěstí si vytváříme sami optimismem a houževnatostí.
3. Schopnost využít zpětnou vazbu
Během prvních pár měsíců v Seedcampu dostanou naši zakladatelé spoustu zpětné vazby. Nejen od nás, ale taky od naší globální sítě mentorů a expertů, z nichž se často stávají poradci. Aby z těch rad měli co nejvíc, je potřeba, aby byli feedbacku otevření. Když investoři rozcupují váš poslední byznys plán nebo zpochybňují strategii vstupu na trh, na které jste pracovali několik měsíců, není těžké dostat se do defenzivy.
Čtěte také: Pět kroků k prvnímu milionu Jakuba Lohniského. Nemyslete česky, radí
Poradci, mentoři a investoři nebudou mít vždycky pravdu. A vy potřebujete určitou sílu přesvědčivosti svých vlastních myšlenek. Ale jste-li moc umíněný a nechcete poslouchat jiné názory ani se dívat na věci z jiného úhlu, pak na nikoho nezapůsobíte. A z feedbacku, který dostanete, nezískáte maximum.
4. Umění rychle se učit
Startup je z definice organizace fungující za podmínek mimořádné nejistoty. Jako zakladatel budete pořád něco zkoušet a pořád se něco učit. Nepomine ani potřeba neustále se vzdělávat a je třeba, abyste se učili rychle. Zakladatelé, jež hledáme, tedy mají chuť k učení, schopnost učit se rychle, osvojovat si nové koncepty a chápat, co zatím nevědí.
Zakladatelé dostávají v Seedcampu přístup k Seedcamp Academy – našemu programu celoživotního vzdělávání –, je dělaný na míru pro zakladatele, stejně jako pro výkonné lídry, kteří do společnosti nastupují, když roste.
Můžete si myslet, že už všechno víte a znáte, ale na nás zapůsobí vždycky nejvíc lidé, kteří dychtí dozvědět se co nejvíc o veškerých stránkách podnikání.
5. Integritu
Integrita může být velmi subjektivní věc, takže není vždycky jednoduché ji rozeznat. Máme ale zkušenosti, že integrita velmi úzce souvisí s dlouhodobým úspěchem. Hledáme zakladatele, kteří jsou schopni domýšlet dopad svých kroků a neuhnou před obtížnými rozhodnutími, která prospějí všem akcionářům, nejen jim samotným.
Zhmotnit myšlenku ve startup a ten přeměnit v oceňovaný byznys není program na rok nebo dva. S vysokou mírou integrity dokážete krátkodobě přinášet oběti a máte tendenci vítězit v dlouhodobé perspektivě.
6. Ctižádost
Jako zkušení investoři z akcelerátoru chceme podporovat startupy, které mají ambici působit globálně a zhodnotit se opravdu v širokém měřítku. Ctižádost je tedy jedním z nejdůležitějších aspektů, které hledáme. V podstatě není nic špatného na tom, chce-li někdo vybudovat lokální byznys nebo nerůst, ale typičtí zakladatelé, které chceme podpořit, mají v úmyslu změnit svět.
A k tomu potřebujete mít velkou vizi. Když ji zkombinujete se schopností inspirovat ostatní, začnou se dít věci. Tato ambice vám pomůže ve všech aspektech byznysu od přesvědčování investorů, aby do vás vložili peníze, až po schopnost přivést do týmu klíčové hráče první ligy, aby vám pomohli vaši společnost rychle vybudovat.
Tento seznam není vyčerpávající, pokrývá nicméně body, které nejvíce odpovídají Seedcampu. Poslechněte si partnery Seedcampu Carlose Espinala a Reshmu Sohoni, jak na podcastu Seedcampu analyzují problém do větší hloubky.
Pokud se i vy chcete ucházet o zapojení do Seedcampu, můžete se přihlásit na zářijový Seedcamp Week v Londýně ZDE.