Petr Kellner s Jiřím Šmejcem a smečkou jejich manažerů rozesetých od Prahy po Peking po dvou a půl letech definitivně otočili výsledky skupiny Home Credit do zisku. Z účetních knih zmizely špatné ruské úvěry, které vystřelila nahoru tamní ekonomická krize, a zároveň se naplno začaly projevovat výsledky asijské expanze, jež ve velkém profituje ze získání licence na splátkový byznys pro celou Čínu na začátku roku 2014.
Home Credit, který patří k nejcennějším aktivům obou českých miliardářů, dnes oznámil dosažení zisku ve výši 59,3 milionů eur za prvních šest měsíců letoška, což je v přepočtu zhruba 1,6 miliardy korun. Loni byl za první pololetí ještě ve ztrátě 90 milionů eur. Dynamika ziskovosti zrychluje, což je vidět i z toho, že z celkového pololetního zisku připadá na první čtvrtletí letoška 14,6 milionů eur a na druhé už 44,7 milionů eur.
Čistě na ruském trhu se ve druhém čtvrtletí letoška poprvé od vypuknutí krize způsobené poklesem ceny ropy, sankcemi a geopolitickým napětím dostal místní Home Credit do černých čísel. Byznys tam podstatně zeštíhlel, řízení rizika se zpřísnilo a nové úvěry už jsou poskytovány s ohledem na aktuální situaci. Berou si je tak obvykle lépe situovaní lidé, kteří na splátky dosáhnou.
„Je skvělé, že úspěšné obchody v našich tradičních zemích nám umožňují zvyšovat zisk skupiny, ačkoliv současně masivně investujeme do nových trhů, tedy do Indie, Indonésie, Filipín a Spojených států. Stabilizace našeho byznysu v Rusku a návrat naší ruské banky k ziskovosti tomu dále napomáhají. Bez ohledu na odlišnou velikost našich trhů v Asii se nám na všech současně, a nejen v Číně, daří držet stejně silné tempo růstu,“ uvedl v komentáři k výsledkům Jiří Šmejc, jenž Home Credit manažersky řídí a vlastní v něm mírně přes 11 procent.
Symbolicky právě dnes probíhá v Pekingu takzvaný Bankers Day, jehož se Šmejc také účastní a jehož hlavním cílem je představit byznysový model Home Creditu asijským obchodním partnerům.
Čtěte také: Forbes: Světoví miliardáři zchudli, Kellner se vrátil do stovky nejbohatších
Skupina nerostla jen z pohledu ziskovosti, ale také z pohledu nově poskytnutých úvěrů. Meziročně v prvním pololetí navýšila objem peněz na nákup spotřebního zboží o 80 procent na 4,63 miliardy eur. Nejvíce peněz na úvěry vydala skupina v Číně: 2,618 miliardy eur, tedy o bezmála 200 % více než loni a ve Vietnamu pak 322 milionů eur, tedy bezmála dvojnásobek toho, co před rokem, kdy půjčila 154 milionů eur. Také na trzích, kde má Home Credit své firmy stále ještě v investiční fázi a čekající na dosažení provozního zisku, dosahoval podobně rychlého růstu úvěrového portfolia: v Indii o 164 %, v Indonésii o 321 % a na Filipínách o 466 %.
Bezkonkurenčně největší český zaměstnavatel v zahraničí má aktuálně přes 86 tisíc zaměstnanců (nejvíce pochopitelně v Číně) a v pololetí obsluhoval 15 milionů aktivních zákazníků. V Asii často obsluhuje lidi, kteří ještě nikdy neměli úvěr (a mnohdy ani bankovní účet), přesto jim na rozdíl od konkurence obvykle umí poskytnout půjčku a zároveň držet přiměřené riziko. Mimochodem míra nesplácených úvěrů (NPL) ve skupině meziročně klesla a to ze 13 na 8 procent.
V Asii teď získává klienty a hlavně podíl na trhu přes nabídku relativně krátkých úvěrů na zboží s nulovou úrokovou sazbou a snaží se ke spolupráci na těchto produktech přesvědčit také výrobce a obchodníky, jež si tak mohou sáhnout na vyšší prodeje.
„Ve druhém pololetí budeme dále investovat do distribuční sítě a on-line infrastruktury, a také rozšiřovat klientskou bázi prostřednictvím půjček s nulovým úrokem. Tím chceme posilovat naši pozici největšího nebo druhého největšího hráče, kterou držíme na všech trzích, kde podnikáme. Zároveň tak získáváme geograficky vyváženou pozici pro stabilní ziskovost i pro budoucnost a vyhýbáme se tím přehnané závislosti na kterémkoliv z našich trhů,“ dodal k pololetním výsledkům Šmejc.