Také vás otravuje zdlouhavé zadávání inzerátů při prodeji věcí, kterých se chcete zbavit? V tom případě pro vás máme dobrou zprávu. V posledních měsících se totiž v Česku objevily některé služby či mobilní aplikace, které tento problém řeší. Prodej zboží tak bude rychlý a jednoduchý, a to díky vašemu chytrému telefonu.
Český tým Bayo vedený Martinem Jiřičkou, který sbíral zkušenosti například v Seznam.cz, Liftagu nebo nedávno zainvestovaném startupu BudgetBakers, podobnou službu postavil na zelené louce. Napadlo jej to při prodeji svého starého kola, které měl ve sklepě. „Snažil jsem se využít známé inzertní a prodejní servery, ale rychle jsem zjistil, že problémem je na ně věci vůbec umístit,“ vysvětluje Jiřička.
Čtěte také: Virtuálně do světových metropolí. Manželé z Brna mění zvyky cestování
Kolo totiž potřeboval ve sklepě nafotit, poté jít do bytu k počítači, kam musel nahrát fotku, vložit ji na inzertní server, vyplnit údaje a tak dále. „Spousta lidí má doma spoustu krámů, ale všechno toto zmíněné zadávání je od prodeje jen odradí,“ dodává. A klasické servery typu Bazos.cz či Aukro.cz zatím mobilní aplikace neřeší.
Vzhledem ke svým předchozím zkušenostem z vývoje aplikací tedy koketoval s myšlenkou vytvořit službu, díky níž byste při zadávání inzerátu potřebovali jen mobil. „Mobilem si stejně vše fotíte, má své telefonní číslo, můžete přes něj chatovat, díky GPS zná vaši polohu i polohu zájemců a podobně,“ vysvětluje jeho výhody, přičemž jednou z idejí bylo propojit lidi, kteří jsou opravdu blízko sobě.
Po diskuzi se svými známými, u kterých se ukázalo, že mají s online prodejem věcí podobné problémy, se rozhodl, že se do vývoje ve svém volném čase vrhne. I když toto rozhodnutí mu ve finále trvalo tři čtvrtě roku. „Odhodlal jsem se vystoupit ze své komfortní zóny, vzal jsem své úspory a začal makat na nové věci, za což jsem nyní rád, i když to stálo – a stále stojí – hodně odříkání i peněz,“ říká Jiřička. Hnacím motorem se stala i nechuť být nadále zaměstnancem. „Nechtěl jsem už pracovat na úkolech, o kterých jsem si myslel, že nemají žádnou hodnotu,“ vysvětluje.
Nebyl na to samozřejmě sám. Prvním jeho spolupracovníkem se stala Alžběta Milerská, která se zaměřuje na UX a grafický design mobilních aplikací. Prototyp dnes pojmenované služby Bayo byl hotový loni na podzim. „Vytvořili jsme službu, kde je vystavení zboží otázkou 30 sekund a všichni jej okamžitě vidí. Navíc, prodávající komunikuje s kupujícím jednoduše přes chat a rychle se tak domluví na podmínkách obchodu,“ vysvětluje Martin Jiřička s tím, že dnes už je v týmu Baya pět lidí a přibudou další. A jeho tým je pro něj největší inspirací. „Povedlo se nám sestavit skvělý tým, velmi chytří a kreativní lidé s tahem na branku, na výsledky.“
I když tým Baya v počátku konkurenci příliš neřešil, letos na jaře se na českém trhu objevila aplikace Letgo, za kterou stojí jihoafrická skupina Naspers a která je nyní silně marketingově podporovaná. „Málo lidí ví, že jsme na trhu byli o čtvrt roku dříve než Letgo. Prostor pro více aplikací tu ale je. Tradiční inzertní servery zaspávají a mobilní trh má navíc svá specifika,“ vysvětluje Martin Jiřička s tím, že dle něj bude důležitá hlavně přidaná hodnota každého projektu. „Neděláme pouhou aplikaci jako naši konkurenti, měla by to být hlavně služba. Aby za ní uživatelé viděli tým, který jim pomůže řešit jejich problémy,“ říká.
Bayo je nyní zdarma dostupné na třech platformách (web, iOS, Android), přičemž počet uživatelů se každým měsícem zdvojnásobí a dnes jich čítá desetitisíce. Finančně je na tom pražský startup dobře a tak se nyní chystá svou službu více marketingově podpořit. „Navíc se o nás začali zajímat investoři,“ říká nadějně šéf Baya. Teď se tedy na českém trhu začne lámat chleba.