Měly to být klidné vánoční svátky a konec roku prožitý s rodinou. Vše ale na sklonku listopadu změnil jeden telefonát ze Spojených států. Na druhé straně viceprezident Harley-Davidson Marc MacAllister, který se zeptal: „Chceš se stát šéfem regionu zahrnujícího Evropu, Rusko, Blízký východ a Afriku?“

Nabídka, která se neodmítá. V „Harleji“ se totiž na tyto pozice normálně vypisuje výběrové řízení. Dosud country manažer pro střední a východní Evropu Martin Heřmanský tedy neváhal, a i když věděl, že na klidné svátky může zapomenout, posílil svou pozici nejvýše postaveného Čecha v této legendární značce. Od Nového roku nově působí jako Managing Director Strategic Growth Markets v oblasti EMEA (region zahrnující kromě střední a východní Evropy, také jihovýchodní Evropu, Blízký východ, africký kontinent, Rusko a země bývalého Sovětského svazu.).

Čtěte také: Matador fúzí a akvizic Petr Kříž opouští po 19 letech EY. Míří k Pavlu Bouškovi

Celkově bude řídit 6 regionálních týmů působících v Praze, Moskvě, Aténách, Dubaji, Kapském městě a Oxfordu.

„Když pominu Škodovku, v automotive byznysu neznám české manažery na podobně vysoké globální funkci,“ říká pro Forbes Heřmanský, který nyní bude obhospodařovat oblast, jež celkově zahrnuje 1,5 miliardy lidí.

HERMANSKY Martin_RSH4131

„Můj nový region pokrývá vše od Vladivostoku až po Kapské Město kromě západní Evropy,“ vypočítává Heřmanský, který v Harley-Davidson působí od roku 2009. Předtím získával zkušenosti v automobilkách jako Ford či Fiat, sedm a půl roku strávil i ve firmě Interlink CS, tedy ve zcela odlišném oboru zaměřeném na komunikační systémy.

Když ho ale před osmi lety oslovil headhunter, že jedna nejmenovaná americká firma hledá šéfa pro region střední a východní Evropy, šel to zkusit. Nakonec výběrové řízení vyhrál, a když už věděl, o jakou firmu jde, zdejšího kormidla se s chutí ujal.

Aby ne, značka světového věhlasu, jež je symbolem svobody a nezávislosti, má v Česku silnou tradici. Už v meziválečném období patřilo Československo k největším exportním trhům 114 let starého výrobce motocyklů. A zřejmě i proto zde vznikl vůbec nejstarší motoklub Harley-Davidson na světě, který byl oficiálně založen už v roce 1928.

Statistiky prodejů za jednotlivé trhy firma neposkytuje, v roce 2015 ale celkově dodala zhruba 220 tisíc motocyklů. A 44letý manažer, který se svým hlubším hlasem a vysokou postavou zahalenou do džín, kožené bundy a trička se znakem svého chlebodárce vypadá jako klasický motorkář z amerických filmů prohánějící se po Route 66, by měl tato čísla pomoci zvednout.

HERMANSKY Martin_RSH4098

„Teď bude mým úkolem hlavně do detailu pochopit celý region a nastavit řídící a marketingové mechanismy, které umožní dlouhodobý růst,“ přibližuje své nejbližší priority. Evropa, Rusko, Blízký východ a Afrika jsou totiž regiony s odlišnými kulturami, nákupním chováním, zákaznickou strukturou, bohatstvím i vnímáním legendární značky. Na druhou stranu v mnoha zemích je cítit vysoký potenciál k posílení prodejů, jelikož mnoho těchto trhů má ekonomický růst před sebou.

Nová funkce souvisí s novou strukturou amerického výrobce, která nyní prošla restrukturalizací s cílem celkově zefektivnit fungování skupiny, jež se vždy vyznačovala plochým manažerským řízením. Důkazem je i to, že kdyby Heřmanský vytočil číslo prezidenta Harleye Matthewa Levatiche, ten by mu telefon bez problémů zvedl.

Americká firma nově dělí svět na dva hlavní regiony – Spojené státy a zbytek, který je rozdělen do deseti jednotlivých trhů. A Heřmanský dostal na starost populačně i geograficky jeden z největších. Důvěru dle svých slov dostal díky výsledkům týmů, kterým velel.

„Loni jsme ve střední a východní Evropě měli naprosto nejlepší rok od začátku fungování v roce 2009, překonali jsme veškerá očekávání v rámci klíčových indikátorů. O to těžší to nyní nový šéf bude mít,“ říká s úsměvem. Heřmanský totiž logicky opouští funkci country manažera a jeho nástupce bude již brzy oznámen.

her3

Pražské sídlo umístěné v jedné z budov kancelářského komplexu v Nových Butovicích se ale nemusí bát, že by ho čekaly změny k horšímu. Naopak, jeho význam posílí. Heřmanský se totiž nebude stěhovat za svým centrálním týmem do britského Oxfordu, zůstane v Praze.

„Proč se posouvat ještě dál od Ruska, Ukrajiny a tak dále, když mohu být fyzicky blíže. A dnes je jedno, odkud člověk pracuje,“ vysvětluje vášnivý motorkář, který už na „harleji“ projel například Španělsko, Švýcarsko nebo třeba i Omán.

A i když nyní neví, kam kvůli své nové funkci dřív skočit, na výzvu se prý neskutečně těší. I když o ní mluví s velkým respektem. „Čím výše se dostanete, tím více jste na radaru a tím z větší výšky můžete spadnout. Mou strategií je tedy nespadnout,“ uzavírá se vší vážností.

Foto: Jan Rasch