Měly to být klidné vánoční svátky a konec roku prožitý s rodinou. Vše ale na sklonku listopadu změnil jeden telefonát ze Spojených států. Na druhé straně viceprezident Harley-Davidson Marc MacAllister, který se zeptal: „Chceš se stát šéfem regionu zahrnujícího Evropu, Rusko, Blízký východ a Afriku?“
Nabídka, která se neodmítá. V „Harleji“ se totiž na tyto pozice normálně vypisuje výběrové řízení. Dosud country manažer pro střední a východní Evropu Martin Heřmanský tedy neváhal, a i když věděl, že na klidné svátky může zapomenout, posílil svou pozici nejvýše postaveného Čecha v této legendární značce. Od Nového roku nově působí jako Managing Director Strategic Growth Markets v oblasti EMEA (region zahrnující kromě střední a východní Evropy, také jihovýchodní Evropu, Blízký východ, africký kontinent, Rusko a země bývalého Sovětského svazu.).
Čtěte také: Matador fúzí a akvizic Petr Kříž opouští po 19 letech EY. Míří k Pavlu Bouškovi
Celkově bude řídit 6 regionálních týmů působících v Praze, Moskvě, Aténách, Dubaji, Kapském městě a Oxfordu.
„Když pominu Škodovku, v automotive byznysu neznám české manažery na podobně vysoké globální funkci,“ říká pro Forbes Heřmanský, který nyní bude obhospodařovat oblast, jež celkově zahrnuje 1,5 miliardy lidí.
„Můj nový region pokrývá vše od Vladivostoku až po Kapské Město kromě západní Evropy,“ vypočítává Heřmanský, který v Harley-Davidson působí od roku 2009. Předtím získával zkušenosti v automobilkách jako Ford či Fiat, sedm a půl roku strávil i ve firmě Interlink CS, tedy ve zcela odlišném oboru zaměřeném na komunikační systémy.
Když ho ale před osmi lety oslovil headhunter, že jedna nejmenovaná americká firma hledá šéfa pro region střední a východní Evropy, šel to zkusit. Nakonec výběrové řízení vyhrál, a když už věděl, o jakou firmu jde, zdejšího kormidla se s chutí ujal.
Aby ne, značka světového věhlasu, jež je symbolem svobody a nezávislosti, má v Česku silnou tradici. Už v meziválečném období patřilo Československo k největším exportním trhům 114 let starého výrobce motocyklů. A zřejmě i proto zde vznikl vůbec nejstarší motoklub Harley-Davidson na světě, který byl oficiálně založen už v roce 1928.
Statistiky prodejů za jednotlivé trhy firma neposkytuje, v roce 2015 ale celkově dodala zhruba 220 tisíc motocyklů. A 44letý manažer, který se svým hlubším hlasem a vysokou postavou zahalenou do džín, kožené bundy a trička se znakem svého chlebodárce vypadá jako klasický motorkář z amerických filmů prohánějící se po Route 66, by měl tato čísla pomoci zvednout.
„Teď bude mým úkolem hlavně do detailu pochopit celý region a nastavit řídící a marketingové mechanismy, které umožní dlouhodobý růst,“ přibližuje své nejbližší priority. Evropa, Rusko, Blízký východ a Afrika jsou totiž regiony s odlišnými kulturami, nákupním chováním, zákaznickou strukturou, bohatstvím i vnímáním legendární značky. Na druhou stranu v mnoha zemích je cítit vysoký potenciál k posílení prodejů, jelikož mnoho těchto trhů má ekonomický růst před sebou.
Nová funkce souvisí s novou strukturou amerického výrobce, která nyní prošla restrukturalizací s cílem celkově zefektivnit fungování skupiny, jež se vždy vyznačovala plochým manažerským řízením. Důkazem je i to, že kdyby Heřmanský vytočil číslo prezidenta Harleye Matthewa Levatiche, ten by mu telefon bez problémů zvedl.
Americká firma nově dělí svět na dva hlavní regiony – Spojené státy a zbytek, který je rozdělen do deseti jednotlivých trhů. A Heřmanský dostal na starost populačně i geograficky jeden z největších. Důvěru dle svých slov dostal díky výsledkům týmů, kterým velel.
„Loni jsme ve střední a východní Evropě měli naprosto nejlepší rok od začátku fungování v roce 2009, překonali jsme veškerá očekávání v rámci klíčových indikátorů. O to těžší to nyní nový šéf bude mít,“ říká s úsměvem. Heřmanský totiž logicky opouští funkci country manažera a jeho nástupce bude již brzy oznámen.
Pražské sídlo umístěné v jedné z budov kancelářského komplexu v Nových Butovicích se ale nemusí bát, že by ho čekaly změny k horšímu. Naopak, jeho význam posílí. Heřmanský se totiž nebude stěhovat za svým centrálním týmem do britského Oxfordu, zůstane v Praze.
„Proč se posouvat ještě dál od Ruska, Ukrajiny a tak dále, když mohu být fyzicky blíže. A dnes je jedno, odkud člověk pracuje,“ vysvětluje vášnivý motorkář, který už na „harleji“ projel například Španělsko, Švýcarsko nebo třeba i Omán.
A i když nyní neví, kam kvůli své nové funkci dřív skočit, na výzvu se prý neskutečně těší. I když o ní mluví s velkým respektem. „Čím výše se dostanete, tím více jste na radaru a tím z větší výšky můžete spadnout. Mou strategií je tedy nespadnout,“ uzavírá se vší vážností.
Foto: Jan Rasch