Protiklady se přitahují, říká se, a případ Fridy Affer nemůže být lepším důkazem tohoto rčení. Její erotický concept store v Miláně, kde to dýchá ženskou silou a progresivitou, sousedí s centrálou značky Ermenegilda Zegna, která zase ztělesňuje mužnost a italskou tradici. Třicetiletá podnikatelka s kořeny v módním stylingu, v němž působila tři roky v Londýně, otevřela na konci roku 2015 krámek jménem Wovo, který způsobil haló.

Přestože většina Italů považuje Milán za v Itálii nejprogresivnější město, přítomnost sexem nabitého prostoru Fridy Affer neunikla bez povšimnutí. „Jsme katolický národ,“ připomíná ona sama, „takže odsuzovat je tu zvykem. Kvůli mému střihu mě nazývali lesbou, dokonce se o mě říkalo, že u sebe v obchodě pořádám orgie,“ říká, když sedí na sofa pod světelnou instalací ve tvaru ňader, kterou vytvořil milánská umělkyně Giada Montomoli.

Affer

Frida, která neměla žádnou předchozí zkušenost s maloobchodem, když ten svůj otevírala, dnes ve svém obchodě funguje sama, bez zaměstnanců a říká: „S finančními výsledky svého podnikání jsem spokojená.“

Ačkoliv tak tomu nebylo vždy. Wovo totiž původně startovalo jako e-shop, který prodával díla mladých začínajících designérů. Teprve poté, co zakladatelka do nabídky přidala latexové spodní prádlo, vyletěly obraty vzhůru.

Postupem času přidala taky „robertky“, které v současné době platí za bestsellery. Zvlášť ty skleněné. „Sexuální hračky překonávají v číslech spodní prádlo,“ počítá podnikatelka. „Přitom to začalo tak, že jsem první takové věci do nabídky přidala bez toho, že bych věřila v nějaký úspěch. A tyhle,“ ukazuje na nejprodávanější zboží, „nekoupíte nikde jinde v Itálii.“

dildo

Profil typického zákazníka v obchodě Wovo vlastně neexistuje, protože věk a vlastně i pohlaví jsou tu irelevantní pojmy. „Ale polovina nakupujících jsou tu muži,“ tvrdí Affer.

Chodí k ní mladí kluci pro něco pro svou přítelkyni, stejně tak starší muži pro dárek pro svou milenku. „Mou nejstarší klientkou byla asi 60letá, dobře postavená dáma. Není perverzní, jen prostě nedělá odsudky. Chodí ke mně, protože je to legrace. Klidně se tady svlékne, vyzkouší spodní prádlo i robertka. Ale je to pro ni zkušenost, něco, co předtím nedělala. Protože jinak nakupuje u Gucciho.“

Vedle fyzických návštěvníků kamenné prodejny na Via Savona 45 sleduje i profil zákazníků e-shopu. Největší návštěvnost zaznamenává z Itálie, Anglie a Francie, ale už si u ní objednávali taky uživatelé z USA, Austrálie nebo Japonska.

Ovšem pozor – co majitelku dokáže rozlítit, je, když její podnik nazvete sex shopem. „Není to žádný sex shop!“ ohradí se. „Neprodávám tady porno a ani to neplánuju. Nic takového, jako můj obchod, v Itálii předtím neexistovalo – je to místo, které oslavuje sexuální svobodu a je věnované ženám.“