Fanoušci, majitelé, novináři a možná i odpůrci Tesly, ti všichni ve středu před půlnocí napjatě čekali na konferenční hovor, který měl odhalit finanční výkony americké automobilky za druhý kvartál roku 2018. A každý si nakonec našel své.

Čtěte také: Elon Musk rozšiřuje sbírku kuriozit, Tesla představila surfařské prkno

Kritik vypíchne ztrátu přesahující 717 milonů dolarů (třetí nejhorší kvartál v historii), evangelista se ožene čtyřmiliardovými příjmy (nejlepší v historii). Podle svého šéfa by se automobilka měla každý následující kvartál už dostat do zisku, což se na první pohled zdá jako další šibeniční deadline.

K dobru lze ale Tesle přičíst fakt, že Model 3, na němž její budoucnost stojí, už dokáže něco vydělat – doposud totiž na každém jeho dodání ztrácela peníze. Může za to dramatické snížení výrobních nákladů, kdy firma tráví na výrobě jednoho vozu méně hodin a také dokáže získat levnější materiál.

Ve Spojených státech se navíc Model 3 stal lídrem trhu ve své kategorii, a to i přes neexistující marketingový rozpočet.

Musk vyzdvihl, že automobilce skvěle funguje prostě to, že se o jejích autech mluví. Majitelé vozu o něm vyprávějí známým a přátelům, což je prý značná prodejní síla. „Zároveň ale musím říct, že zdaleka ne každý, kdo si vůz objednal, ho již má – na tom budeme usilovně pracovat,“ řekl šéf Tesly značně unaveným hlasem člověka, který dost možná několik dní nespal.

Pochlubil se také navyšováním výrobní kapacity. V červenci se prý Tesla dokázala pohybovat okolo vytyčeného milníku pěti tisíc Modelů 3 týdně.

„Zrychlujeme a automatizaci chytře kombinujeme s lidským zásahem. Co nejdříve se budeme chtít dostat na deset tisíc Modelů 3 týdně. Z nuly na pět tisíc je to mnohem těžší než z pěti tisíc na deset,“ popsal Musk další ambiciózní plán, který by se měl stát skutečností v průběhu příštího roku.

Nezapomněl ale zmínit, že v některých prodejnách není Model 3 vůbec k dispozici, což je překážkou pro další objednávky. „Lidé ho nekoupí, dokud se v něm nesvezou,“ dodal.

Model 3 má být ozdravnou pilulkou automobilky, která za svou existenci dokázala vykázat čtvrtletní profit pouze dvakrát. Základní verze s cenovkou 35 tisíc dolarů však stále není dostupná a zatím se prodává pouze luxusnější varianta.

Muskův slovník byl oproti poslední prezentaci čtvrtletních výsledků, kdy analytiky označil za pitomce s nudnými otázkami, o poznání jemnější, a dokonce došlo na sebereflexi. „Sice nespím a pracuji 120 hodin týdně, ale pro tohle mé chování není omluva,“ řekl.

Navzdory gigantické ztrátě si akcie Tesly po oznámení výsledků připsaly více než deset procent, a vidina pokračujícího navyšování produkčních kapacit tak investory zřejmě ukonejší. Prozatím.

„Nikdy jsem se tak netěšil na budoucnost Tesly jako teď,“ uzavřel Elon Musk svůj monolog a předal slovo kolegům z managementu.

Foto a graf: Tesla.com