Antonín Kokeš už přes čtvrt století se svou společností Albi úspěšně prodává pohlednice a nejrůznější zábavná přáníčka. Postupem času k papírovému byznysu přidal i další a Albi dnes nabízí i společenské hry, dárkové předměty a spoustu dalšího. A Antonín Kokeš k tomu začal před pár lety péct pod značkou Antonínovo pekařství i chleba, aniž by, jak sám říká, věděl, jak se to vlastně dělá. Pokud jste i vy ve fázi, že chcete své podnikání posunout dál, tohle jsou jeho rady, jak na to.


Říkali jste si někdy, které z vašich aktivit coby majitele firmy jsou pro její dlouhodobý úspěch nejdůležitější? Řízení? Plánování? Efektivní delegování?

Je to jedna jediná, a to taková, která v sobě všechny výše vyjmenované zahrnuje – a sice posouvání firmy dál.

Čtěte také: Zůstaňte začátečníky. Jak se vrhnout do byznysu podle zakladatele Albi

Nikdo jiný vás v tom nezastoupí. Firma je vaše, a i když třeba máte oddělení pro vývoj nových produktů, jste to vy, kdo jde s kůží na trh, a vy jediný na sebe můžete vzít patřičné riziko. A taky do byznysu přinést tolik potřebnou odvahu.

Vaši manažeři dělají postupné krůčky, jsou to vlastně žongléři, kteří řeší každodenní problémy. A tak to má být. Někdy je ale i v podnikání potřeba revoluce a tu musíte udělat vy.

A i když to není na první pohled viditelné, každý byznys se posouvá dopředu neustále. Když srovnám obrat Albi dnes s tím, jaký jsme měli před deseti lety, vidím, že z 80 procent ho tvoří příjmy z nových produktů. Příchod některých byl plynulý, rozhodnutí zavést jiné bylo přelomové. Tak či tak jsem ale zjistil, že následující čtyři body jsou pro zdravý rozvoj firmy to nejdůležitější.

Neustále hledejte

Jak na ten skvělý nápad, který nás posune dál, přijdu? Tohle je zásadní otázka. Žádná správná odpověď na ni ale neexistuje. Cesta je jediná, prostě to musíte zkoušet.

Ano, denně kolem sebe slyšíte spoustu příběhů o tom, jak někdo úspěšně prorazil, ale už se většinou nedozvíte, kolik se mu toho nepovedlo. Neúspěch je normální a bez něj to nejde.

Tím neříkám, že byste měli bezhlavě zkoušet, cokoli vás napadne. Soustřeďte se na své zákazníky a zkoumejte trh, tam vždy najdete indicie, podle kterých se řídit. Jen nehledejte žádný zaručený recept, který vás vystřelí do nebe.

Nesnažte se taky zbytečně pilovat svůj nový produkt k dokonalosti, než s ním půjdete ven. Raději ho zkuste, a když se chytí, tak na něm dál pracujte. Možná si tak ušetříte práci.

A pozor, někdy nemusíte hledat nutně nový produkt nebo službu, ale bude vám stačit jiný distribuční kanál. Pánové z Ponožkovic nic převratného nevymysleli, naopak spojili dvě jednoduché věci, ponožky a předplatné, dohromady a jak je to skvělá věc!

Prostě mějte oči otevřené a nebojte se.

Najděte si schopné lidi

Vy jste hnací motor firmy. Na realizaci svých myšlenek ale potřebujete lidi, na které se můžete spolehnout. Tak se jimi obklopte.

Pokud máte svou energii dávat do rozjezdu nových věcí, musíte si ji na to vyčlenit. To znamená přestat se zahlcovat každodenními problémy a mít čas na ty nové. Takže potřebujete někoho, kdo se postará o váš stávající byznys.

A pak taky potřebujete někoho, kdo se bude věnovat jen vašim novým nápadům. A tenhle člověk je klíčový – buď všechno rozjede, nebo úplně zabrzdí.

Z mé zkušenosti se vyplatí dát si s výběrem téhle osoby práci. Nehledejte ale nutně někoho, kdo je odborníkem v oboru, to může dost často znamenat, že bude velmi efektivní rutinér. Radši pátrejte po komkoli, kdo vaší nové myšlence bezmezně věří a bude se za ni rvát srdcem i duší. Všechno potřebné se naučí cestou.

Může to být někdo z firmy, pokud v něm žádaný potenciál najdete. V tomto případě je ale důležité, abyste dotyčného opravdu vyčlenili pouze a jedině pro práci na novém projektu a nepřidali mu jej jako bokovku ke stávající práci. Znáte to sami, aktuální problémy jsou vždy větší než ty neexistující a tohle je přesně ten přístup, který nechcete.

Předejte to

Umění delegovat je opravdu umění a málokdo ho zvládne. Pro to, abyste měli čas na nové věci, je ale jeho zvládnutí nezbytné.

Návodů, jak na něj, je spousta. Moje základní ponaučení zní, že je to stejné, jako když dáte dítěti deset korun a pošlete ho, ať si koupí, co chce. Když se vrátí s lízátkem, tak mu nemůžete říct, to teda ne!

Stejně to funguje i ve firmě. Když někomu řeknete, že mu něco předáváte, a pak mu do toho pořád mluvíte. Touha dělat to je obrovská a těžko se s ní bojuje, ale musíte to zvládnout.

Smiřte se s tím, že druhý udělá spoustu věcí jinak. Možná líp, možná hůř, ale to neznamená, že je to špatně. Coby majitel musíte přijmout jako fakt, že lidé prostě dělají chyby, a že když se jich dopustí, tak se vlastně nic neděje. Pokud nejde o velký průšvih, samozřejmě.

Uvědomte si, že pro zaměstnance není nic horšího a víc frustrujícího než pocit, že mu šéf něco svěřil, měl by si o tom rozhodovat sám a on mu do toho neustále strká nos!

Takže pokud se na to úplně necítíte, raději než všechno předejte menší kousek, ale pořádně a se vším všudy.

Řiďte pomocí čísel

Nezní to příliš lákavě, spousta lidí to dělat nechce a spousta jich to ani neumí, ale pokud si vytvoříte srozumitelný (a tím myslím jednoduchý) finanční nástroj na řízení svých lidí,  neuvěřitelně vám to usnadní práci i nervy a stejně to bude působit i na vaše zaměstnance.

Není to ale jen tak, a než ten svůj ideální systém najdete, může to trvat dlouho, nenechte se tím ale odradit. Dokud ho totiž nevybudujete, nemá smysl, abyste komukoli cokoli předávali. Vy i vaši lidé totiž musíte vědět, podle čeho budou hodnoceni. Chválit někoho pocitově, protože prostě zrovna máte dobrou náladu, je k ničemu.

Každý byznys je jiný, a tak i váš systém bude specifický, důležité ale je, abyste v něm sledovali data (typicky obrat, marže a zisk), která nejdou zpochybnit a která budete kontrolovat pravidelně každý měsíc.

Tahle pravidelnost je důležitá, a i když sehnat potřebná čísla nebude vždycky jen tak, trvejte na tom. Neztratíte tak kontinuitu a vy i vaši podřízení uvidíte, jak se vaše podnikání hýbe. A na tento systém navažte odměny.

V Albi jsme se dopracovali k tomu, že naše výsledky každý měsíc prezentujeme všem zaměstnancům, včetně toho, jak jsme na tom se zisky. Zjistili jsme totiž, že otevřenost ohromně funguje. Lidé vědí, na čem jsou, vidí, jaké má jejich práce výsledky, a cítí se díky tomu větší součástí firmy, a když je potřeba přidat, zpravidla přidají.

Prostě čisté víno je lepší než chodbová šeptanda.

Více o Antonínu Kokešovi, včetně informací o jeho podnikatelských seminářích, kde se podrobně dělí o své know-how, najdete na jeho webu.