Tohle je příběh o tom, jak se jeden podnikatel kvůli svému byznysu stal veganem a brzy ho začalo štvát, že mu jeho stravování komplikuje život, a proto si v Brně otevřel vlastní bistro. A způsobil tím malou revoluci.
Čtěte také: Vítejte v kavárně, kde chtějí zákazníky naučit, aby si povídali
Forky’s, jak se podnik jmenuje, je v provozu dva roky a jeho majitel Luboš Vidlička si už zvykl na měsíční obrat kolem milionu korun. A aby toho nebylo málo, nedávno dokonce spustili i provoz franšízy v Praze a Trnavě. Vidličkovy plány tím rozhodně nekončí. Ale nejdřív k tomu, jak to všechno začalo.
Luboš Vidlička s manželkou Klárou.
Luboš Vidlička se před pěti lety stal spoluvlastníkem Hotelu Termal Mušov v oblasti jihomoravské Pálavy a společně s manželkou se rozhodli v tamní restauraci změnit jídelní lístek a nastavit nabídku jídla tak, aby byla lokální, farmářská a sezonní.
Začali proto objíždět místní farmáře, ty běžné i ty bio, a poprvé si pořádně uvědomili, jak tam život zvířat vypadá, jak probíhá odvoz na porážku i jak to funguje na jatkách.
„Tehdy se v nás něco změnilo a rozhodli jsme se, že zkusíme žít jinak,“ vzpomíná Vidlička na to, jak se z něj a jeho ženy začali stávat vegani. Kvůli svému novému životnímu stylu se ale brzy začali cítit tak trochu sociálně vyloučení. Když chtěli jít s přáteli na pivo nebo na večeři, v běžných hospodách na jídelním lístku nenašli nic, co si mohli dát taky.
Své blízké by v té době ale do veganské restaurace nedostali. „Tenkrát jich bylo jako šafránu a vesměs byly punkerské a undergroundové… Tehdy jsme si uvědomili, že v takové formě veganství nemůže expandovat mezi hodně lidí,“ říká Vidlička, který se to rozhodl změnit.
Brněnské bistro…
A tak se zrodil nápad na otevření bistra Forky’s, které si říká „100procentně rostlinné“ a kde cílovým zákazníkem překvapivě není vegan, ale běžně se stravující člověk, zvyklý na nedělní řízky s bramborovým salátem od tchyně. Konvenčním hostům se tady zkrátka rozhodli ukázat, že to jde i jinak. A ono to funguje.
Forky’s má dnes stabilně narváno, denně se sem přijde najíst 250 až 300 lidí. V čem vězí tajemství úspěchu veganské restaurace, kam se rád přijde najíst i zarytý masožravec?
„Možná je to nabídkou jídla, které je opakem toho, co si obvykle můžete dát v poledne v hospodě jako meníčko, aapo kterém máte největší chuť si jít lehnout, a ne se znova posadit za počítač a být produktivní. Naše jídla vás neumrtví, naopak vám vážně dodají energii, jsou výživná, mají nízký glykemický index a většinou vás zasytí na velmi dlouhou dobu,“ říká Vidlička.
Dalším důvodem, který za popularitou Forky’s stojí, by mohlo být i to, že se tu cíleně vyhýbají pojmu vegan, protože k němu stále příliš velká část české společnosti má spíš nedůvěru. „A to, co je „100procentně rostlinné“, nevystraší masožravce tak moc jako to, co je veganské,“ směje se Luboš Vidlička.
… a to pražské.
Obě nedávno otevřené franšízy v Praze a Trnavě jsou podle něj v podstatě od začátku v zisku a na číslech téměř stejných jako brněnská pobočka teď, po dvou letech provozu. „To nás překvapilo. Nevěděli jsme o tom, že Forky’s je evidentně – především mezi mladými lidmi – už dávno známou značkou,“ říká Vidlička a odkazuje na facebookové stránky nových poboček. „Lidé nám psali, jak nám fandí a že nás znají už z Brna.“
V tuto chvíli se v domovském Brně chystají na velkou expanzi a posunutí celého konceptu ještě dále.
Současné prostory už nestačí, proto se bistro na jaře přestěhuje o pár metrů dále, do prostor legendární kavárny Savoy. V přízemí plánují kromě bistra takového, jak funguje teď, i kavárenskou část a lahůdkářství s vlastní pekárnou.
Připravovat tam budou sendviče, bagety, svačiny s sebou, tapas a více dezertů a sladkého pečiva. Otevřeno nově bude už od rána, kdy se budou podávat snídaně a následně obědy. V horní části bude noční provoz s barem, kde se bude rozlévat alkohol a pravidelně by tu měl hrát i dýdžej. A kdo bude mít hlad, donese si zespoda jídlo. A bude tu i místo na workshopy vaření.
Ve stávajících prostorách vznikne obchod, kde bude možné nakoupit kompletní sortiment veganských potravin, ať už z dovozu nebo vlastní výroby, drogerii a eticky vyráběnou módu.
Luboš Vidlička tak pokračuje ve svém plánu nenápadné a pozvolné změny životního stylu co nejvíce Čechů a Slováků.