Svět internetu, sociálních sítí a chytrých zařízení jednoznačně patří k naší době. My jako dospělí, kteří jsme tento svět poznávali a objevovali průběžně s tím, jak se technologie vyvíjely a měli jsme šanci ho pochopit, naučit se ovládat a zvyknout si na něj, jej vnímáme jako prospěšné a obohacující. Vyrůstali jsme v „obyčejné hře“ a internet a technologie jsou pro nás velice prospěšný doplněk.
Ale jak je to s dětmi? Dítě sice už od 2 let zvládne intuitivně ovládat tablet, ale rozhodně světu chytrých zařízení nerozumí, neví, jaké hrozby na něj číhají, čeho se vyvarovat a že se může stát obětí kyberšikany nebo se stát závislý na těchto zařízeních. Aby elektronika pro naše děti byla prospěšná, musí být doplňkem pro vzdělávání a hru, nikoli její náhradou.
Čtěte také: 5 tipů, co dělat s dětmi, aby jim to prospělo
Jako matka 3 dětí i člověk, který se profesně pohybuje zejména v oblasti IT, ale i někdo, kdo studoval filozofii a filologii, se tématem děti, internet a technologie intenzivně zabývám už spoustu let. Co je tedy řešení? Na základě každodenních zkušeností vyplynulo poznání a závěr, že jedinou cestou je edukace. Povolení tabletu dětem určitě ano, ale vždy s vysvětlením a poučením dítěte, jak s ním zacházet.
A z toho vyplývá, že prvně my rodiče se musíme v této oblasti vzdělávat a být „in“, abychom pak mohli před našimi dětmi hrát roli důvěryhodného poradce v této tématice. Rovněž bych vyzdvihla důležitost shody obou rodičů v této otázce, a to i v případě, že spolu rodiče nežijí.
Jako výsledek mého mnohaletého průzkumu vznikl takzvaný Kodex pro rodiče, desatero rad, které mohou rodičům usnadnit výchovu dětí v oblasti užívání elektroniky a internetu. Tady je několik z nich.
ZÁSADA ČÍSLO 1 – CHYTRÁ ELEKTRONIKA JAKO NÁSTROJ VZDĚLÁVÁNÍ
Děti je třeba od nejranějšího věku vést k tomu, že chytrá zařízení a internet jsou našimi pomocníky v každodenním životě. Tedy že usnadňují vzdělávání, práci nebo komunikaci. Pokud toto poznání dětem vštěpujeme, postupně se s ním sžijí a pochopí, že se jedná především o pomoc a usnadnění řady oblastí, například učení do školy, třeba zábavnou a zajímavou formou. Chytrou elektroniku by rozhodně neměly brát jako nástroj pro trávení volného času.
ZÁSADA ČÍSLO 2 – ČAS S CHYTROU ELEKTRONIKOU V ROZUMNÉ MÍŘE
Závislosti na internetu a elektronice je třeba předcházet, aby nenastala. V okamžiku, kdy nastane, se málokterý rodič umí obejít bez první pomoci, jak závislost vyléčit. Proto je potřeba od nejranějšího věku dítěte na něm vypozorovat, jak na něj tato zařízení působí. Zkusit dávat chytrou elektroniku dětem nepravidelně, v různých časech a za různých okolností. Dítě by nemělo získat pocit, že v určitých časech nebo za určitých okolností vždy bude tato zařízení dostávat. A zároveň bych doporučila individuální přístup ke každému dítěti.
Čtěte také: Za dobré vysvědčení knihu! 15+1 nejlepších knížek pro děti všeho věku
ZÁSADA ČÍSLO 3 – VLASTNÍ TESTOVÁNÍ HER PRO DĚTI
Ve chvíli, kdy dětem tato zařízení poskytujeme, bychom jako rodiče měli mít přehled, co děti na internetu dělají a kde se pohybují, stejně jako víme, kde jsou, pokud zrovna nejsou doma. Naprostou nezbytností je i samotné testování a vlastní vyzkoušení her, které děti hrají. V tomto případě se opravdu vyplácí věnovat dítěti a moderním technologiím čas a bavit se s ním o moderních technologiích, co je nového ve „virtuálním světě“, o co se zajímá, stejně jako nás zajímá, s kým se přátelí a stýká. To vše je potřeba, protože recenze her jsou většinou nástrojem marketingu. Pokud dítě hraje určitou hru, nejlépe prozkoumáme potenciální hrozby, pokud si ji také sami zahrajeme. Toto poznání nemůže nic nahradit.
ZÁSADA ČÍSLO 4 – TABLET PRO NEJMENŠÍ JEN JAKO PŘEHRÁVAČ VYBRANÝCH POHÁDEK
U nejmenších dětí se snažte vyhnout užívání chytré elektroniky, dokud to půjde. Čím déle, tím lépe. Nejvíce je totiž rozvíjí a posouvá reálné poznávání světa kolem nás, přírody a okolí. Emotivně je rozvíjí kontakt se zvířaty, pro sociální inteligenci je důležitý kontakt s jinými dětmi, dospělými a cizími lidmi. A dokonce i takzvaná matematická inteligence se rozvíjí fyzickou aktivitou dítěte a jeho setkávání se s fyzickými překážkami. Proto by u nejmenších dětí měla chytrá elektronika sloužit jen jako občasný přehrávač vybraných pohádek.