Pokud nějaké projekty přežijí koronakrizi, budou to ty, které nabízejí online služby. Mezi ně patří i berlínský startup CoachHub, který poskytuje na dálku kouče manažerům velkých firem. Jde o nejrychleji rostoucí německý startup minulého roku a už teď je jasné, že současná pandemie ho posílí k další expanzi. Aktuálně musí totiž narychlo rozšiřovat tým, protože nestačí reagovat na zvýšenou poptávku po radách, co si teď počít.
Představte si, že máte problém se svými podřízenými, neumíte si správně rozvrhnout čas, nestíháte práci a vše doháníte po večerech. Anebo vás děsí, co bude za dva měsíce. Potřebujete se někomu svěřit a poradit se, ale na hledání času na schůzku se svým koučem nemáte čas ani chuť. A tak jen stisknete tlačítko na telefonu a váš mentor vám bude obratem k dispozici.
Přesně to nabízí CoachHub, úspěšný německý projekt, který založili bratři a dlouhodobí fanoušci a propagátoři koučinku Yannis a Matti Niebelschützovi. Hlavním iniciátorem CoachHubu je Yannis, kterého k nápadu na platformu poskytující digitální koučink přivedla pracovní zkušenost v dublinských kancelářích LinkedInu. Vysoce postavení zaměstnanci jako on tam měli k dispozici osobního kouče, což ho velmi nadchlo.
Mělo to však zásadní háček. „Ten kouč dojížděl do Dublinu až z jižního Irska vlakem, vždy musel obejít víc lidí najednou, někdy se zdržel kvůli zpoždění vlaku a někdy nedorazil třeba vůbec. Pokud přišel, neměl nikdy dost času, aby se všem věnoval pořádně. Tehdy si bratr řekl, že to musí jít i jinak,“ vypráví Matti Niebelschütz. Po návratu do Berlína ho Yannis rychle přesvědčil, že tohle je ta správná díra na trhu, a v roce 2018 začal CoachHub nabízet své služby.
Ty spočívají v tom, že si společnosti vyberou z databáze koučů takové, kteří vyhovují jejich potřebám, a ti jsou pak k dispozici zaměstnancům přes aplikaci ve smartphonu. Nejvíc s lidmi řeší záležitosti jako rozvržení času, motivaci týmů a tak dál. Současná krize však do jejich práce přináší nová témata a taky další poptávku po jejich službách.
„Obracejí se na nás manažeři, kteří hledají oporu zvnějšku. Nejvíc s námi chtějí konzultovat to, že nezvládají práci z domova s dětmi, mají problémy řídit své týmy na dálku a taky strach z budoucnosti a z nejistoty,“ upřesňuje Matti.
Samotná „sezení“ s kouči se konají obvykle jednou za dva týdny prostřednictvím hodinového videohovoru. Kdykoli je ale třeba krátká rychlá konzultace, jsou kouči k dispozici v chatu, který je další funkcí aplikace. Cena služby není jednotná, ale vždy šitá na míru dané společnosti.
CoachHub má teď k dispozici 600 kvalifikovaných koučů a jejich seznam chtějí do konce roku rozšířit na tisíc. Poskytují konzultace zhruba ve 30 jazycích včetně češtiny. Působí po celém světě, například i v USA a ve většině zemí EU. „Chceme, aby naše služba byla využívána na šesti kontinentech a v celé Evropě,“ tvrdí Matti a dodává, že se snaží více prorazit i na českém trhu.
Yannis a Matti si své kouče do databáze velmi pečlivě vybírají. Musí projít několikakolovým řízením a absolvovat i školení. Podmínkou jsou správné certifikáty a nejlépe i absolvované studium psychologie. „Víme, že koučů je teď mnoho, ale my chceme jen ty nejlepší. Součástí našeho výběrového řízení je proto i testovací koučování. Máme na nábor nových lidí speciální oddělení, které se ničemu jinému nevěnuje,“ vysvětluje Matti s tím, že nejtěžší na jejich byznysu bylo přesvědčit firmy, že nechat se koučovat lze i online. To prý mnozí manažeři odmítali.
„Byli zvyklí, že koučink se odehrává osobně, a HR oddělení si neuměla představit, že by to mělo být jinak. Ale postupně se nám je dařilo přemluvit a dokázat, že to funguje,“ vypráví Matti, jehož rodinná firma dnes pomáhá zákazníkům z řad největších hráčů na trhu. Mezi její klienty patří velké banky, stejně jako nadnárodní koncerny jako Bosch, Generali nebo třeba Danone.
Bratři si zpočátku projekt financovali sami, jejich vstupní kapitál byl okolo 100 tisíc eur (asi dva miliony a 800 tisíc korun). Po roce a půl dostali půlmiliardovou finanční injekci od evropských fondů. Následně investorské fondy jako HV Holtzbrinck Ventures, Partech a Speedinvest společně přispěly částkou šest milionů eur (168 milionů korun).
CoachHub nezveřejňuje svůj obrat, ale i díky finanční pomoci se stal loni vůbec nejrychleji rostoucím německým startupem, který za rok 2019 zvětšil svůj tým na čtyřnásobek. Aktuálně má berlínská firma 130 zaměstnanců a plánuje se do konce roku 2020 rozšířit na 200. Zároveň buduje i think-tank Coaching Lab, který se má věnovat behaviorálnímu výzkumu a zlepšovat obecně možnosti koučinku.
„Za náš největší byznysový úspěch považuji to, že se nám podařilo přesvědčit a nadchnout pro naši myšlenku velké investory. Možná víc nás ale těší pozitivní zpětná vazba od našich klientů,“ tvrdí Matti Niebelschütz, který má s bratrem do budoucna další plány. „Chceme, aby bylo koučování běžnou součástí každé firmy, aby byli kouči dostupní všem pracovníkům,“ vysvětluje. Proto se chystají oslovovat ke spolupráci i menší firmy.
Jejich vizí je demokratizace koučinku, jak to sami nazývají. Usilují o svět, kde by byli kouči stejně běžnou součástí firemní kultury jako třeba stravenky. V nové době to bude možná užitečnější než kdy dřív.