Podnikat začal až ve Spojených státech, kam se kdysi odjel učit angličtinu. Přestože 30. narozeniny oslaví až příští rok, dnes vlastní a řídí jeden z nejzajímavějších startupů s českou stopou, jehož konzervativní valuace spolehlivě překračuje hranici tří miliard korun.
Fascinující příběh Jana Bednáře a jeho americké firmy ShipMonk, která dnes se třemi sklady v Kalifornii, Pensylvánii a na Floridě zajišťuje kompletní logistiku stovkám amerických e-shopů, si můžete přečíst v aktuální vydání Forbesu.
Pokud vás zajímá, jak v zahraničí, bez velkých investic a z nuly za pět let potichu vybudovat miliardovou firmu, o které v Česku ví jen málokdo, a jak mít díky tomu v 28 letech nakročeno do žebříčku nejbohatších Čechů, možná by se vám hodila praktická inspirace.
„Můj sen je zanechat pozitivní vliv a mít kompletní finanční svobodu, která mi umožní dělat, co chci, kdy chci a s kým chci,“ říká Jan Bednář, a pokud vás dopředu žene stejný sen, je dobré mít na paměti sedm rad, které úspěšného Čecha dovedly k úspěchu.
Nepotřebujete geniální a revoluční nápad
Každý startup nemusí být nutně revoluční a „disruptive“, aby mohl být velký a úspěšný. Máme po světě spoustu konkurence, a přesto se nám enormně daří jenom proto, že to děláme lépe než ostatní a jdeme na to chytřeji. Každý chce vymyslet byznys, který kompletně změní svět, ale pravděpodobnost, že se to povede, je mizivá. My jsme důkazem, že to jde dobře i bez toho.
Nerozhodují investice
Také jsme od investorů vybrali nějaké peníze, ale nikdy jsme je nepoužili a dodnes je máme na účtech. Vtip je v tom, že i takhle velký byznys jde postavit bez velkých investic, když jdete krok za krokem. Je to větší stres, protože si v určité chvíli nemůžete dovolit něco, co byste zrovna potřebovali, ale neznamená to, že to nejde.
Myslete od začátku na zisk
Už jako malého kluka mě rodiče učili, že nesmím utratit víc, než vydělám, a tím se dodnes řídím. ShipMonk je od prvního dne v zisku, i když ve světě venture kapitálových fondů jsme spíš výjimka, kterou nikdo nechápe. Dokonce slýchám: Vaše největší riziko je velká ziskovost. Protože když budeme ziskoví, všichni nás budou oceňovat podle násobku zisku, a ne podle násobku obratu. Já tohle nemám moc rád a v krizi se ukázalo, že náš zisk je jednoznačně výhoda.
Začněte podnikat co nejdřív
Pro mě to byl jeden z klíčů k úspěchu. Byl jsem naivní a to byla velká výhoda. Nevěděl jsem, co byznys vlastně znamená, ale paradoxně mi to pomáhalo. Někdo by mohl považovat za neetické, že jsem nabízel služby, o kterých jsem nic moc nevěděl, ale já k tomu přistupoval tak, že vše nějak vyřeším za pochodu. A čím jste starší, tím se vám tohle chce dělat méně. Čím dřív začnete podnikat, tím je to jednodušší. Když jste mladí, nemáte co ztratit, maximálně našetřené peníze.
Nenechte se unést
I když vám přijde, že je všechno v pohodě, všechno kontrolujte. Tohle mě naučila aktuální krize. Když rostete o 100 procent ročně, nepřemýšlíte nad černými scénáři a nehlídáte maličkosti. Není na to čas, nechcete na ně myslet. Ale když nastanou problémy, může už být pozdě. Díky krizi jsem se začal sám sebe ptát, jestli všechno funguje, jak má. Byla to taková zdravotní kontrola.
Vnímejte big picture
Líbí se mi, co jednou řekl spoluzakladatel LinkedInu Reid Hoffman: Let the fires burn. Někdy je prostě lepší nehasit všechny problémy, protože pak se nesoustřeďujete na to podstatné – jak bude firma vypadat za tři roky. Nemůžete sice zákazníkům říct „Sorry, teď rosteme“, ale něco na Hoffmanově myšlence je.
Osmdesát procent je o. k.
Ve startupu je důležité se hýbat hrozně rychle a agilně, zkrátka měnit priority a strategii ze dne na den na základě feedbacku zákazníků a trhu. Pokud se budete snažit vybudovat „perfektní“ produkt, nikdy se vám ho nepovede spustit. Lepší je spustit něco na 80 procent a získat feedback, než se něco snažit patlat na 100 procent.