Představte si, že za každé situace dostanete v hospodě dokonale čepované pivo. Bude mít správnou teplotu, ideální pěnu a skvělou chuť. A to i když půjde o první nebo poslední pivo ze sudu. Přesně tohle slibuje turecký startup Pubinno při použití jeho chytré pípy. A prosadit se s ní chce i v Česku.
„Když jsme naši chytrou pípu prezentovali v jednom tureckém baru, tak se barman najednou napřáhl a vrazil do skleněného displeje pěstí. Nemůžu říct, že by nás všichni milovali,“ směje se Can Algül, spoluzakladatel a výkonný ředitel Pubinna.
Jeho vynález totiž bojuje hlavně s tradicí. Místo manuální páky barman pípu obsluhuje přes dotykový displej, stiskne tlačítko s typem piva a požadovaným množstvím a pivo se načepuje automaticky. V ideální teplotě a s optimálním množstvím pěny, jak tvrdí Algül.
Ačkoli je Turecko převážně muslimská země, díky sekulárním základům konzumaci alkoholu povoluje a pivo je ze všech alkoholických nápojů mezi Turky jednoznačně nejoblíbenější. Canu Algülovi ale dlouho vadilo, že kvalita čepovaného piva není v tureckých barech konzistentní. Stejné pivo, které mu na jednom místě chutnalo, mu jinde přinesli příliš teplé, bez pořádné pěny nebo s kovovou pachutí. A tak se to rozhodl změnit.
Jak jeho pípa funguje? Po instalaci, která podle Algüla zabere jen pár minut, se pípa připojí ke cloudu Pubinna. V něm se sjednotí všechny informace o parametrech, které ovlivňují kvalitu piva, a patentovaná robotika pak kontroluje průtok piva a dokáže načepovat optimální pěnu podle toho, o jaký druh piva jde. Typ pěny a sílu průtoku si ale výčepní klidně může zvolit i sám.
„Neprodáváme jen pípu. Naše technologie kombinuje robotiku, internet věcí a umělou inteligenci, říkáme tomu Internet piva,“ směje se Algül. „Monitorovací systém měří teplotu, tlak, průtok, ale i kyselost prostředí a všechno ukazuje na displeji, který má hospodský stále před sebou. Na displeji se také objeví varovné hlášky v případě, že je něco špatně, ať už s teplotou, tlakem, anebo ve chvíli, kdy v sudu dochází pivo,“ dodává turecký podnikatel.
Pubinno sbírá i data o prodeji a kvalitě piva a dává dohromady přehled, který ocení nejen majitelé hospod a pivovary, ale i servisní technici a údržbáři. „Při jakékoli závadě snadno zjistí, kde je problém, a můžou ho tak rychle vyřešit,“ objasňuje Algül.
Nechceme nahradit výčepní
Ačkoli ze začátku šlo Algülovi hlavně o to, docílit perfektního čepovaného piva, v poslední době se zaměřuje i na další důležitou stránku – plýtvání. „Podle Amerického sdružení restauratérů je průměrná ztráta při čepování piva 23 procent z každého sudu. Hospody tak přicházejí o obrovské množství peněz. Když ale výčepní využije chytrou pípu správně, plýtvání se sníží prakticky až na nulu,“ tvrdí podnikatel.
Zejména majitelé barů a hospod by si tak mohli jeho pípu oblíbit, slibuje jim totiž výrazné úspory a díky monitorovacímu systému i plynulejší provoz.
Přesvědčit o výhodách chytré pípy barmany a výčepní je ale o něco náročnější, jak ostatně ukazuje příklad z úvodu. Algül podotýká, že se v žádném případě nesnaží výčepní nahradit. „Naopak jim chceme práci usnadnit. Každý výčepní si navíc může vybrat režim, ve kterém pracuje. Pokud se ve své práci vyzná, zvolí libovolnou variantu manuálně,“ říká.
Rodiče si mysleli, že jsem se zbláznil
Příběh Cana Algüla je typickým příkladem startupových zakladatelů. Svůj první podnikatelský nápad dostal během studia stavebního inženýrství, které ho zrovna dvakrát nenaplňovalo.
Když se ve tři ráno učil na závěrečnou zkoušku, myslel na to, že by raději byl ve svém oblíbeném baru. Ještě lepší by ale bylo, kdyby nemusel pokaždé dlouho čekat, než ho usadí, a pak ještě déle, než vůbec dostane pivo. Nápad byl na světě – co takhle přímo na stůl umístit samoobslužné pípy? O nic převratného sice nešlo, podobné podniky už dávno existovaly třeba i v Česku, v Turecku ale mělo jít o premiéru. Plán na řetězec hospod Digi Pubs se Algülovi zdál čím dál reálnější a o rok později oznámil rodině, že končí se školou a soustředí se na svůj byznys.
„Rodiče si ťukali na čelo a ptali se, jestli nemáme jet do nemocnice, že jsem se určitě zbláznil,“ vzpomíná Algül. Začínající podnikatel nicméně získal významného investora – tureckou skupinu Doğuş Group, která investovala i do řetězce vyhlášených restaurací Nusr-Et populárního kuchaře Nusreta Gökçeho, známého jako Salt Bae.
Can Algül na svém byznysu pracoval rok a půl a ladil ho do nejmenších detailů, včetně toho, jakou vůni by jeho podniky měly mít. Najednou se ale ze dne na den všechno změnilo.
Turecká vláda v roce 2013 oznámila nové regulace prodeje a propagace alkoholu. Od té doby se v Turecku nemůže na alkohol dělat žádná reklama. Omezený je i jeho prodej, v obchodech alkohol nepořídíte mezi desátou hodinou večerní a šestou hodinou ranní. Ačkoli se nová legislativa Algülova podnikání přímo netýkala, celý trh s alkoholem v Turecku byl najednou v krizi. Na nic nového nebyl prostor, a Digi Pubs se tak ani nestihly otevřít.
Cana Algüla to pochopitelně zdrtilo. Přišel o svůj slibný byznys a se studiem pokračovat nechtěl. Vrátil se proto načas ke své vášni, basketbalu, a v istanbulském klubu Beşiktaş trénoval tým dorostenců.
Od automatů na pivo po Silicon Valley
Po čase ale začal znovu přemýšlet o podnikání. Svého snu o dokonalém pivu se nechtěl vzdát. V roce 2014 proto založil firmu Pubinno a představil svůj první produkt – automaty na čepované pivo.
Beer Points, jak automaty pojmenoval, prodal největšímu tureckému pivovaru Efes, když to byl ještě nápad. Do dvou měsíců slíbil dodat hotový výrobek, po technické stránce ale neměl dostatečné zkušenosti. Záhy však potkal Necdeta Alpmena, ze kterého udělal spoluzakladatele a technického ředitele Pubinna.
Automat na čepované pivo měl velký úspěch hlavně v plážových barech a na koncertech. To ale Algülovi a jeho partnertovi nestačilo. „Beer Points se hodí na velké akce, my jsme ale chtěli dosáhnout toho, aby v každém baru a hospodě bylo vždy pivo dobré kvality,“ vysvětluje Algül.
Najednou ale nebylo tak snadné sehnat investora. „Na investorských akcích v Turecku se mě ptali, jestli budu schopný vyrobit i přístroj na ayran (turecký jogurtový nápoj, pozn. red.). Nechápali, že pivo má potenciál,“ objasňuje Algül.
Společně s Alpmenem se proto rozhodli, že jediná cesta vede přes Silicon Valley. Začali se hlásit do všech vyhlášených startupových akcelerátorů. Dostali například pozvánku na pohovor do Y Combinatoru, do dalšího kola už ale nepostoupili. Zadařilo se až 19. května 2016, kdy se Pubinno dostalo do prestižního B2B akcelerátoru Alchemist.
Can Algül si to datum dobře pamatuje, protože ve stejný den se slaví narozeniny zakladatele Turecké republiky Mustafy Kemala Atatürka. Ten mimo jiné po založení sekulárního státu ukončil zákaz prodeje a pití alkoholu.
Pubinno vzápětí přesunulo své sídlo do San Franciska a jeho zakladatelé se vydali sbírat nové zkušenosti.
„V San Francisku jsem se naučil, jak se dělá byznys. Včetně takových detailů, jako je správné psaní e-mailů,“ popisuje Algül. V Silicon Valley strávili se svým společníkem rok, poté se vrátili do Turecka a dokončili první verzi produktu, který pojmenovali Taptronics.
Poté, co o nich BBC natočila krátké video, se začali ozývat zájemci z celého světa. Každému z nich poslali z Pubinna demoverzi produktu a byli nadšení, že začínají vydělávat. „Zpětně je mi jasné, že jsme se nechali unést. Úspěch našeho byznysu závisí na tom, co se děje po prodeji. Nekončí to nainstalováním chytré pípy, stejně důležitý je servis,“ podotýká Algül.
Pubinno navíc naráželo na několik problémů. Zatímco v jednom baru pípa fungovala bez zádrhelů, jinde nefungovala vůbec. Ze stresujícího období vyšla firma s vylepšeným produktem – chytrou pípou Smart Tap II a s ní spojeným monitorovacím systémem.
Cestu do Česka pozastavila pandemie
Ačkoli pípa s umělou inteligencí naznačuje spíše opak, Algül trvá na tom, že se nesnaží změnit hospody a bary na příliš technologická místa. „Používáme technologii k dosažení perfektního piva. To je vše,“ říká.
První město, kde Pubinno chytrou pípu nainstalovalo, byl rodný Istanbul. Následoval Tel Aviv, turecký Izmir, kyperská Nikósie a Mexico City.
Algülovým cílem je ale dostat se i na evropský trh, který je značně specifický. Hospody často uzavírají exkluzivní partnerství s velkými pivovary a ty pak vybaví podnik vším potřebným od pípy přes chladicí mechanismus až po sklenice. Majitel na tom samozřejmě ušetří, ale nemůže v následujících několika letech použít jiné vybavení. Tím pádem mu Pubinno chytrou pípu neprodá, i kdyby se sebevíce snažilo.
Letos začalo Pubinno jednat i s Asahi Group Holdings, vlastníkem Pilsner Urquellu. Námluvy sice přerušila pandemie koronaviru, Algül ale doufá, že se se svou chytrou pípou dostane i na český trh. „Česko je pro nás klíčový trh. Podíl čepovaného piva na jeho celkové konzumaci je tady totiž jedním z nejvyšších na světě. Podobné je to například i ve Velké Británii, kam bychom také rádi expandovali,“ říká Algül.
V současnosti má Pubinno 14 zaměstnanců v operačním centru v Istanbulu a 16 investorů například z Německa, USA i Turecka. Podle Algüla má startup roční výnos milion dolarů.
A jaký má Pubinno cíl? Rozhodně ambiciózní. „Pubinno je budoucnost čepovaného piva. Chceme se stát standardem na celém světě,“ přeje si Algül.