Koronavirová krize má minimálně jeden dopad na českou e-commerce scénu. Tuzemské internetové firmy totiž během ní čím dál více naskakují na světový trend takzvaného marketplacu, tedy prodeje produktů od partnerských dodavatelů skrz své e-shopy včetně využití všech služeb kolem infrastruktury a logistiky.
Na pole, kterému kraluje americký Amazon, který má díky milionům partnerů zalistováno zhruba třetinu všech produktů na světě, se nyní nově vydává český módní e-shop Zoot.cz.
Ten během karantény zmobilizoval své IT oddělení a v těchto dnech oficiálně spouští na svém webu novinku v podobě marketplacu. „Tento počin tak postupně mění běžný módní e-shop na platformu, která bude nabízet i zboží ostatních dodavatelů,“ uvádí k tomu firma.
A její ředitel odpovědný za růst Robert Vojáček k tomu doplňuje: „První značka Under Armour už je na webu k dispozici našim zákazníkům,“ říká Vojáček s tím že v další vlně nasadí třeba eko zboží e-shopu Econea,“ říká Vojáček.
Zoot původně uvedl, že se na jeho platformě brzy objeví i zboží značek Pietro Filipi a Kara podnikatele Michala Mičky. Ten se ale v reakci na zveřejnění informace ohradil, že Zootem komunikovaná dohoda uzavřená nebyla a že ke zmiňované spolupráci ani v budoucnu nedojde.
Zoot ale podle svých slov v současnosti vyjednává s dalšími desítkami českých módních firem, jejichž produkty by se na platformě měly objevit v řádu týdnů. V příštím roce by tímto způsobem na svých stránkách rád nabízel 20 tisíc produktů.
Zoot chce marketplacem pomoci českým módním firmám, které byly zasaženy drastickým poklesem poptávky kvůli pandemickým karanténním opatřením. Ta srazila prodeje módy o více než 80 procent, a firmám se tak začaly plnit sklady, které teď jsou zaplavené jarními kolekcemi. Podle Zootu je marketplace zejména pro menší dílny další zajímavý prodejní kanál, který jen v dubnu navštívilo 1,5 milionu uživatelů.
Zoot zároveň ohlásil vznik nového programu financování skladových zásob ostatních fashion hráčů na trhu, jenž by jim pomohl částečně pokrýt cash flow potřeby provozu. „Tento program v první fázi finančně kryje Zoot z prostředků majoritního akcionáře, kterým je investiční skupina Natland, ale zároveň jej připravujeme do podoby bankovního produktu spolu s finanční institucí působící na českém trhu,“ říká šéf online prodejce módy Lukáš Uhl, který pod novým vlastníkem v podobě skupiny Natland chce po více než roce vystoupit z insolvenčního řízení firmy.
Marketplace je pro samotné e-shopy výhodný hned z několika úhlů pohledů. Rozšiřuje jim totiž zdroj příjmů, protože si berou určité procento z prodejní ceny produktu. Firma pak nemusí mít tolik zboží na skladě, stahuje si jej přímo od výrobců. A v neposlední řadě jde o to, že e-shopy si drobnějšími dodavateli rozšiřují produktové portfolio, tedy nabídku pro zákazníky.
„Naší ambicí, kterou sice nikdy nenaplníme, ale chceme se k ní přibližovat, je nabídnout lidem jedno místo na internetu, kde najdou vše,“ říká k tomu šéf Mall Partner Jakub Kováč, který dříve v Česku vedl rozvoj světové aplikace Letgo. Už přes rok ale pomáhá budovat marketplace Mallu, který má nasmlouvaných už kolem 800 partnerů.
„V Česku už náš marketplace Mall Partner generuje mezi 25 a 30 procenty objednávek Mallu. Na obrat je to o něco méně, protože na Mallu se prodávají větší věci jako bílé zboží a elektronika, na marketplacu přece jen ty drobnější,“ vysvětluje Kováč.
Ten zároveň dodává, že během koronakrize se prudce zvedl zájem partnerů o prodej zboží skrz platformu Mallu. Když Kováč do firmy nastupoval, pod Mall Partner jich měsíčně přišlo do 20, před covid-19 to bylo něco přes 60 a karanténa čísla více než ztrojnásobila.
„Reálně jsme za duben onboardovali 190 partnerů,“ říká a zároveň si pochvaluje jejich flexibilitu, kterou ocenil zejména v době kulminace krize.
„Partneři dokážou velmi rychle zareagovat na poptávkové trendy. Takže když si lidé museli začít šít roušky, byl to moment, kdy partneři byli schopni pružněji uspokojit poptávku například nabídkou šicích strojů,“ vysvětluje Kováč.
Mall Partner má vizi být úspěšný i v zahraničí, chce těžit z přítomnosti Mallu na šesti evropských trzích, přičemž s marketplacem teď chce koketovat zejména na Balkáně, kde je silný. V současnosti má pod sebou dle Kováče zalistovány vyšší stovky tisíc produktů.
Ke světovému lídrovi, kterým se nechává inspirovat, tedy k Amazonu, má ale hodně daleko. Ostatně jako každý. Americký e-shop totiž z pohledu zalistovaných produktů ve světě drží až třetinu trhu. V přesných číslech – z miliardy produktů opatřených čárovým kódem jich na jeho platformě najdete přes 300 milionů.