Ani slavné britské luxusní automobilové značky nejsou imunní vůči dopadům pandemie, která ovlivnila celý trh. Automobilky teď počítají předpokládané ztráty, snižují odhady příjmů a zavádějí úsporná opatření.
Propouštění už dříve ohlásil McLaren, teď se k němu přidaly další luxusní značky jako Bentley a Aston Martin. Do toho další slavná automobilka s jaguárem na kapotě řeší problém, jak podpořit prodeje své vlajkové lodi, elektrovozu I-Pace.
Bentley, vlastněné německým koncernem Volkswagen, v pátek představilo plány na propouštění až tisícovky zaměstnanců, což představuje zhruba čtvrtinu pracovní síly.
„Kvůli výraznému snížení odhadů našich budoucích příjmů jsme urychlili plány na komplexní přezkum struktury nákladů a investic. A jako u jakékoli jiné organizace nakonec i personálních nákladů,“ uvedla firma v tiskové zprávě.
Kromě plánovaného snížení počtu zaměstnanců tato britská luxusní značka odložila restrukturalizační plány v rámci programu nazvaného Beyond100. Ten má automobilku s více než stoletou historií připravit na další století. A odklad je pro Bentley horší zpráva než samotné propouštění.
Problémy se nevyhýbají ani jeho konkurentům. Jen den před oznámením Bentley ohlásila další britská automobilka Aston Martin, proslavená hlavně agentem s povolením zabíjet, že v rámci úsporného plánu, kterým chce jen letos ušetřit 12 milionů liber, propustí 500 lidí. V jejím případě jde o pětinu pracovní síly – po celém světě totiž zaměstnává 2600 lidí.
Podle mluvčí společnosti začne propouštění v srpnu, tehdy by do čela výrobce luxusních vozů měl podle agentury Reuters po dosavadním CEO Andym Palmerovi nastoupit současný ředitel Mercedes-AMG Tobias Moers. Zde je ale fér dodat, že automobilka se potýkala s poklesem prodejů už před pandemií, a ta tak jen urychlila osekávání nákladů.
Jenže to není vše, úsporné plány zahrnující propouštění už dříve ohlásily i další automobilky z britských ostrovů. Tak například výrobce sportovních vozů McLaren Group, pod kterého patří i prestižní tým formule 1, už na konci května oznámil propuštění 1200 zaměstnanců, tedy čtvrtiny pracovní síly. „Nemáme teď jinou možnost než snížit stavy,“ uvedl k tomu výkonný ředitel McLaren Group Paul Wash.
Problémy s prodeji řeší i další luxusní automobilka z britských ostrovů Jaguar. Ta sice nemusí propouštět, sáhla ale k drastickým slevám u své vlajkové lodi, elektrického SUV I-Pace. Jeho prodeje ve Spojených státech dosáhly loni jen na necelé tři tisíce vozů, což je na tak velký trh opravdu málo. A neblahý trend pokračuje i letos – za první čtvrtletí se prodalo k 500 elektrických jaguarů.
Automobilka se proto rozhodla, že v USA sníží cenu modelu I-Pace ze zhruba 70 tisíc dolarů na 50 tisíc, což je v přepočtu na koruny půlmilionová sleva. V Česku se ale cenovka zatím nepohnula.
Všechny zmíněné problémy automobilek proto otevírají otázku, zda vlády začnou sahat k podpůrným opatřením. Brzy by se tak do hry mohlo vrátit často skloňované šrotovné.