Bezpoplatkové mobilní obchodování, jemuž zejména během pandemie ve velkém propadli Američané, má první výrazný tragický příběh. Teprve dvacetiletý americký student Alexander Kearns si vzal život poté, co na svém účtu u aplikace Robinhood uviděl záporný zůstatek ve výši 730 tisíc dolarů, tedy přes 17 milionů korun.
Asi nejsmutnější na celém příběhu je, že osudným se mu stal entuziasmus smíšený s neznalostí. Kearns se totiž, podobně jako celá řada mladých uživatelů a členů různých finančních fór, pustil do obchodování tzv. „put“ opcí.
Ty zjednodušeně řečeno dávají kupujícímu právo během vytyčeného časového úseku prodat (vstoupit do short pozice) podkladové aktivum (například akcie) za předem stanovenou cenu. U prodávajícího put opce je to obráceně – pokud podkladové aktivum roste na ceně, zůstává daný obchodník v zisku. Pokud ovšem cena klesne pod onu stanovenou úroveň, rázem mu vzniká povinnost podkladové aktivum koupit.
Kearns si podle dostupných informací svůj obchod zajistil oběma směry, nicméně v osudný moment se do jeho účtu připsala pouze polovina tradingového příběhu. Záporný zůstatek si v danou chvíli neměl interpretovat jako dlužnou částku, nýbrž jako začátečníkům nepřející uživatelské rozhraní aplikace, na čemž se shoduje i oborová komunita.
Kearnsův bratranec z manželčiny strany Bill Brewster, který celý zničující příběh pomohl americkému Forbesu poprvé popsat, je nyní velmi aktivní na svém Twitteru, kde se snaží rozpoutat debatu o tom, do jaké míry lze za Kearnsovu smrt vinit samotný Robinhood a jak lze dalším tragédiím předejít.
Kalifornská firma se, z jejího pohledu logicky, snaží celé obchodování do velké míry gamifikovat a zatraktivnit pro mladou generaci. I díky tomu, že umožňuje trading bez poplatků a na pár kliknutí, dokázala jen za první čtvrtletí přilákat tři miliony nových uživatelů. Když čtenář dovolí silnou oborovou odbočku, paralelou může do jisté míry být společnost Juul, která se úspěšně pokusila udělat nejvíce trendy záležitost z vapování, čímž naučila kouřit bezprecedentní masy náctiletých.
Snaha demokratizovat přístup na kapitálové trhy je nepochybně fajn, ale tento smutný případ ukazuje na sílící nutnost nový zákaznický segment také edukovat. Vždyť sám Kearns ve svém rozloučení píše, že v konečném důsledku neměl tušení, co vlastně dělá.