Zelenou liánu s děravými listy měly v oblibě už naše babičky a na chodbách úřadů jste je mohli potkávat i za minulého režimu. Před několika lety však nastartovala Monstera deliciosa neuvěřitelný comeback popularity pokojových rostlin, tentokrát zejména u zástupců mladé generace, kteří jich v bytech pěstují i stovky najednou a jsou za rostliny schopni utrácet částky srovnatelné s cenami menších vozidel. Kde se tento trend vůbec vzal?
První kytkou to začíná
Mileniálům je často vyčítáno, že tráví více času vysedáváním u kávy a avokádových toastů místo toho, aby – řečeno s nadsázkou – investovali do nemovitostí nebo plodili děti. Kvůli rostoucím cenám bytů na ně stále více příslušníků mladé generace ani nedosáhne a zakládání rodiny se kvůli kariéře či finanční nestabilitě častěji odkládá na později, jestli vůbec.
Pokojové rostliny jsou tak tím ideálním společníkem ve světě, kterému vévodí selfcare: především jsou cenově dostupné, vesměs nenáročné na údržbu a skvěle vypadají na Instagramu.
Pokud si však chcete z bytu udělat domácí zelenou džungli, počítejte s tím, že to nebude za hubičku. Říká se, že první kytkou to začíná. Spoustu milovníků rostlin nezastaví ani hranice vlastního bytu.
Ze sběratelství pokojových rostlin se navíc stal výnosný byznys – pokud víte, jak správně nařízkovat tu kterou pokojovku, můžete si přijít na vskutku zajímavý měsíční bonus. A doufat, že vám vaši investici nenapadnou škůdci.
Oblíbené se tak staly facebookové aukce, kde se cena za jedinou kytku může vyšplhat až na 2000 eur. Ty nejvzácnější druhy nemá ve sbírkách ani kdejaká botanická zahrada.
Monstera variegata – omyl přírody
V současnosti neexistuje asi jiná rostlina, která by okamžitě zaručila tolik srdíček na Instagramu i ceny šplhající k 10 tisícům korun za jediný řízek. Panašovaná monstera je přitom omyl přírody: své notoricky bílé či krémové zbarvení má díky genetické mutaci, kvůli které se v části listů nevyvíjí chlorofyl.
Tato kombinace v praxi znamená, že rostlina nemůže provádět fotosyntézu: je tedy extrémně náročná na péči, roste pomalu a jen těžko na ni narazíte v běžných obchodech. V online dražbách se tak řízek panašované monstery ve velikosti přibližně 15 až 20 centimetrů nabízí až za 3000 korun.
Znovuobjevený fenomén popularity pokojových rostlin má za následek obrovský boom v tržbách zahradnictví: podle Americké národní zahradnické asociace se prodej rostlin a souvisejících doplňků zvýšil meziročně na 52,3 miliardy dolarů. Čtvrtinu z celkové částky mají na svědomí mladí lidé mezi 18 a 34 lety, pro které je obývák plný zeleně často otázkou statusu i popularity na sociálních sítích.
Konceptuální květinářství či butikové obchody specializované na pokojové rostliny raší jako houby po dešti i zde v Česku a je běžnou normou, že jedno kvítko vás vyjde na pár stovek korun. Jak ale s oblibou říkají milovníci rostlin, starat se každý den o rostliny je jenom levnější forma terapie. A kolik jich máte doma vy?