To, o čem se téměř dva roky pouze spekulovalo, se nyní stává skutečností. Estonský startup Bolt (dříve Taxify), jehož stejnojmennou mobilní platformu pro objednání taxi mohou už pět let používat Pražané, ale zkušenost s ní mohli mít i obyvatelé Českých Budějovic, Ostravy, Plzně nebo právě Olomouce, ve středu zahajuje provoz sdílených koloběžek v Česku.
Jakožto vstupní bránu do naší kotliny si ale nevybral Prahu jako například před dvěma lety americká služba Lime, ale Olomouc. Zde se tak postaví po bok sdílených koloběžek Eagle Scooters Patrika Zaorala, které v moravském univerzitním městě zahájily provoz letos v květnu. Konkurentem bude i pro česká Rekola Vítka Ježka.
„Olomouc se stala prvním městem v České republice, v němž tuto službu spouštíme. Jednak je to díky vstřícnému postoji radnice, která chce obyvatelům města nabídnout další možnost, jak se ekologicky pohybovat po městě. Zadruhé je to díky existenci dobře rozvinuté cyklistické infrastruktury, která je důležitým předpokladem pro úspěšný provoz této služby,“ vysvětluje Roman Sysel, regionální manažer Boltu pro střední a východní Evropu.
Bolt v roce 2013 založil estonský podnikatel Markus Villig, dnes má přes 30 milionů uživatelů a od investorů, mezi které patří Daimler, Didi Chuxing, Korelya Capital či spoluzakladatel TransferWise Taavet Hinrikus, za tu dobu vybral už přes 300 milionů eur. Firma v Olomouci v první vlně rozmístí 200 koloběžek Ninebot MAX.
Ty jsou vyrobeny převážně z hliníku, váží necelých 19 kilogramů, mají gumová kola a i svými dalšími prvky jsou vhodné do městského prostředí. Uživatelé si je mohou vypůjčit prostřednictvím aplikace stažené z Google Play nebo Apple Storu.
Pokud jde o cenu, samotné odemknutí koloběžky je zdarma. V prvních pěti minutách bude uživatel platit čtyři koruny za minutu, poté se cena snižuje na tři koruny za minutu. Pro porovnání, konkurent Eagle Scooters si za odemčení koloběžky účtuje 10 korun, každá další minuta uživatele vyjde na 2,50 koruny. Bolt tak cenově vítězí u časově kratších výpůjček, Eagle Scooters u těch delších.
Bolt ale nabízí i desetiminutový balíček za 35 korun (čímž se srovnává se zmíněným konkurentem) nebo možnost vypůjčení koloběžky na celý den, což dle jeho proklamací nevyjde uživatele na více než 625 korun.
Koloběžky budou rozmístěny v centru Olomouce u vlakového a autobusového nádraží, v okolí vysokoškolských kolejí a jednotlivých budov univerzit ve městě, na Horním i Dolním náměstí nebo na některém z více než 90 dalších míst ve městě, včetně přestupních bodů MHD.
Všechna místa, kde je možné koloběžku zaparkovat (takzvané virtuální parkovací zóny), byla vybrána ve spolupráci s olomouckým magistrátem. „Pokud jezdec zaparkuje koloběžku mimo vyznačenou zónu, dostane pokutu ve výši 750 korun,“ uvádí Bolt.
Koloběžky od Boltu na jedno nabití ujedou až 40 kilometrů v závislosti na stylu jízdy, jejich maximální rychlost je 30 kilometrů v hodině, v Olomouci ale bude omezena na 25 kilometrů v hodině a v nočních hodinách (22:00–6:00) na 15 kilometrů v hodině.
Stejné omezení rychlosti platí i pro tzv. začátečnický mód, který si uživatel může nastavit. Bolt tedy nechá koloběžky, které nebudou potřebovat dobití či jinou údržbu, ve městě rozmístěné i přes noc. Eagle Scooters je každý večer stahuje.
Bolt se chystá rozšiřovat i do dalších měst. V současnosti je se svými koloběžkami ve 21 městech na Slovensku, v Polsku, Norsku, Švédsku, Portugalsku, Španělsku, Estonsku, Lotyšsku, Litvě a nyní také v Česku. Jestli se ale chystá do Prahy, zatím neuvádí. Souviset to může i s chystanou regulací bikesharingu, která se v české metropoli chystá.
Nové memorandum je momentálně v módu „stand-by“. Podle květnového vyjádření mluvčího Magistrátu hlavního města Prahy Víta Hoffmana se nyní čeká na Parlament ČR, který má po létě schvalovat novelu zákona č. 111/1994 Sb., umožňující zavedení silnější regulace. Rozhodnuto by mělo být do konce léta.