Koronavirová pandemie výrazně zamávala snad se všemi oblastmi a výjimkou není ani české obchodní spektrum. Vlivem zavedených vládních opatření na začátku jara se na jedné straně objevily kamenné obchody, které se rázem dostaly do značných problémů, velkému úspěchu se naopak začaly těšit e-shopy, které se staly primárním zdrojem zboží pro většinu zákazníků.
Internetovým obchodům tak začaly výrazně růst tržby, ale na druhou stranu také klesat jejich efektivita z důvodu nedostatku pracovních pozic.
Obchodníci z online segmentu tak museli rychle zasáhnout a okolnostem se přizpůsobit co možná nejdříve, aby dokázali uspokojit stále rostoucí poptávku. „Oddělení naší vlastní přepravní služby AlzaExpres muselo v březnu téměř zdvojnásobit svou kapacitu, aby mohlo vyjít vstříc enormnímu zájmu zákazníků,“ vzpomíná na rapidní nárůst poptávky místopředseda představenstva Alzy Petr Bena.
Právě tuzemská jednička v oblasti e-commerce vlivem pandemie oproti loňsku přitom více než zdvojnásobila tempo růstu a za prvních šest měsíců letošního roku vyrostla o více než čtyři miliardy korun, což se jí povedlo v polovičním čase oproti loňsku.
Ačkoliv se Alze v Česku v posledních měsících velmi daří, ještě lépe na tom je její zastoupení v okolních státech. „V zemích Evropské unie, jako je Maďarsko, Rakousko, Německo, Velká Británie nebo Francie, jsme zaznamenali doslova raketový růst, který dosahoval až 90 procent,“ říká Bena.
Počáteční propad na nulu
Zejména díky své rozsáhlé nabídce zboží je Alza však velmi specifickým hráčem, na kterého pandemie měla od začátku pozitivní dopad. Všichni ostatní neměli hned takové štěstí. E-shopy zaměřené pouze na určité druhy zboží, které pro zákazníky nebylo v začátcích krize prioritní, se v polovině března ocitly ve vážných problémech a jejich tržby často spadly skoro k nule.
„Po 15. březnu byl propad tržeb nejhorší, klesl o 67 procent a trval dva týdny. Když máte takřka strach o život a víte, že nesmíte do restaurace ani do práce, tak prostě nové šaty nekupujete,“ popisuje první týdny po zavedení opatření v Česku CEO Zootu Milan Polák.
„Většina našich zákazníků navíc využívá více než 100 výdejen ke zkoušení oblečení. Ty se ale zavřely, ulice vyprázdnily, a tak nás krize v prvních dvou týdnech zasáhla více než ostatní.“
Podobným problémům na přelomu března a dubna čelil i český prodejce designového nábytku Muzza. „První dva týdny po vypuknutí koronakrize a zavedení karanténních opatření pro nás byly, tak asi jako pro většinu firem v tomto segmentu, katastrofální. Tržby spadly na úplné minimum.“
Jak dále ředitel Muzzy Erik Čabala pro Forbes popsal, jedním ze zásadních a správně načasovaných rozhodnutí bylo umožnit zákazníkům platbu na dobírku a tím jim pomoci v nejistotě při nakupování. Důležitým krokem byl ale také důraz na online komunikaci se zákazníky prostřednictvím sítí.
„Znásobili jsme naši interakci s potenciálními zákazníky na sociálních sítích, kde jsme mohli jasně a zdarma odkomunikovat důležité zprávy a novinky. Lidé začali ve větším pracovat na zvelebování svých domácností a rostlo množství objednávek,“ jmenuje zásadní kroky v nejisté době pandemie.
Po několika týdnech se situace obrátila a český e-shop již nyní míří k padesátimilionovému obratu za aktuální rok. Po největším propadu mu začaly tržby růst obrovským tempem, kdy v některých měsících dokonce zaznamenal až 200procentní nárůst oproti loňsku.
Podobný převrat k dobrému nakonec čekal i on-line prodejce módy Zoot, který na začátku dubna mohl otevřít své výdejny a díky tomu mu tržby nakonec oproti loňsku ještě o 16 procent vyrostly. Svou roli v tom mohl hrát i fakt, že prodejce se v reakci na uzavření kamenných prodejen rozhodl pomoci novým značkám, jejichž produkty umístil na svůj marketplace.
„V květnu a červnu jsme měli výsledky opravdu dobré. V červnu jsme skončili v obratu kolem 10 milionů nad plánem. A zisk EBITDA byl o tři miliony vyšší, než jsme měli naplánováno. ZOOT bude v Q4 tohoto roku v zisku a příští rok už tento trend udržíme,“ slibuje si Polák.
Za co se v pandemii utrácí?
V Zootu už nyní připravují krizový plán na druhou vlnu pandemie. Počítají, že restrikce sice nebudou tak silné jako posledně, přesto ale Polák přiznává, že situace se může ještě zkomplikovat. „Pokud budou zavřené výdejny, restaurace a lidé nebudou chodit do práce, tak růst v módě nemůžeme čekat.“
Zato za elektroniku a domácí spotřebiče se Češi zatím tolik utrácet nebojí. Ostatně tak tomu bylo i v době vládních opatření, kdy byla většina kamenných prodejen zavřená. Na Alze k produktům s meziročním růstem 50 procent patřily notebooky, televize, monitory, chytré hodinky nebo bílé elektro, o něco méně potom lidé utráceli i za bezdrátová sluchátka nebo tablety.
Protože lidé trávili většinu času doma, nakupovali i zboží, které by běžně nevyužili. Enormní nárůst prodejů, v řádech 200 až 600 procent, byl v oblasti domácí elektroniky, jako jsou domácí pekárny, mrazáky, šicí stroje či čističky vzduchu. Mnohem více než obvykle šly na odbyt také hračky, společenské hry nebo knihy a ještě lépe na tom v oblíbenosti bylo zahradní vybavení a hobby nebo sportovní vybavení na doma.
Výrazného poklesu tržeb se v Alze zatím nebojí, přesto však Bena přiznává, že překvapit je může chování zákazníků i nedostatek zboží.
„V nadcházejících měsících uvidíme, které trendy budou mít největší vliv. Během koronakrize došlo k digitálnímu přechodu a zákazníci víc nakupují online. Možná ale celkově své nákupy začnou omezovat a budou víc šetřit, navíc může kvůli lokálním ohniskům v oblastech výroby nastat nedostatek zboží,“ vysvětluje Bena své predikce na následující měsíce.
Na dostatek zboží sází se svým nábytkem a bytovými doplňky i Muzza. Podle slov Čabaly teď především pečlivě monitorují skladové zásoby svých dodavatelů, které mohou vzhledem ke zvýšené poptávce klesnout.
„Vzhledem k tomu, že výrobní procesy byly pozastavené, respektive fungovaly v omezeném režimu, začíná se projevovat úbytek, někdy až nedostatek skladových rezerv,“ dodává Čabala.