Sedmdesát zaměstnanců a milionové obraty nejsou po roce fungování špatná čísla. Trumfem německého startupu Air up, za kterým stojí sedmadvacetiletá Lena Jüngst, je nápad, jak dodat chuť vodě jen díky speciální vzduchové kapsli.
„Náš produkt je určený pro všechny, kterým nechutná obyčejná voda, ale přitom jim záleží na jejich zdraví i na ekologii,“ vysvětluje Lena Jüngst, zakladatelka Air upu.
Na první pohled to možná působí jako sci-fi, ale unikátní systém pití stojí na jednoduchém biologickém principu se složitým názvem: retronazální olfakci. Zjednodušeně jde o to, že chuť z velké míry vnímáme čichovými buňkami.
Jde tedy v podstatě o vůni nápoje, kterou člověk při pití vnímá jako chuť. Když se Air upu napijete, nepřijímáte žádné další kalorie ani dochucovadla, pijete dál jen vodu s vybranou příchutí.
„Je to voda pro tělo a chuť pro hlavu,“ směje se Lena Jüngst, která na nápad přišla se spolužákem Timem Jägerem během studií produktového designu na vysoké škole v Gmündu.
„Na jednom semináři jsme probírali, že 80 procent vnímání lidské chuti je tvořeno čichem. Napadlo nás, zda lze vyrobit produkt, který je ochucený jen vůní, tak jsme to zkusili a fungovalo to!“ popisuje podnikatelka, která svou první speciální lahev navrhla a vyrobila se spolužákem jako součást bakalářské práce.
Zájem o produkt byl ale tak velký, že si mladí studenti uvědomili obrovský obchodní potenciál a začali pracovat na uvedení vynálezu do výroby a prodeje. Získali grant na vývoj produktu a tři roky jim trvalo, než revoluční technologii dotáhli do podoby, kdy ji mohli prezentovat na trhu.
„Zkoušeli jsme různé způsoby, až jsme se shodli na speciálních polštářcích. Pomohl nám náš spolupracovník, který vystudoval potravinové technologie,“ popisuje Lena vznik produktu, který okamžitě nadchl i velkého investora. Do startupu Air up poslal první finanční injekci Frank Thelen, zakladatel velké německé investiční společnosti Freigeist.
Záhy se k němu přidal i Ralf Dümmel, kolega z televizní show, ve které pomáhají financovat právě startupy. Oba dali studentům potřebnou finanční investici k vývoji, jejíž výši ale Air up nezveřejnil.
Lahev je v prodeji od minulého léta – nejdříve se objevila exkluzivně na Amazonu, kde za celý set lahve s pěti polštářky s různými příchutěmi zaplatíte necelých 30 eur. Od podzimu 2019 je set k dostání i ve vybraných sítích německých supermarketů.
Letos zájem stoupl natolik, že během léta byly výrobky kompletně vyprodané. Startup zároveň díky poptávce rapidně roste. Za rok zdvojnásobil počet svých zaměstnanců a lahví se už prodalo přes 300 tisíc.
Cílem novinky je nejen zredukovat množství cukru, které lidé přijímají v nápojích, ale taky omezit plasty, v nichž se limonády běžně prodávají. Lahev Air up lze totiž používat opakovaně. A jak to přesně funguje v praxi?
„Prostě si napustíte do lahve vodu a připojíte k ní speciální polštářek s příchutí. Když se pak z lahve napijete, máte pocit, že pijete limonádu,“ popisuje Jüngst. Kromě ovocných příchutí je k dostání i pivní nebo nově i kávová či colová příchuť. Nejoblíbenější u zákazníků jsou prý klasické ovocné chuti jako malinová s citronem, třešňová a pomerančová.
„Používáme k dochucování jen přírodní aromata, získáváme je například z ovoce, rostlin nebo z koření,“ doplňuje podnikatelka, která nechce produkt prodávat velkým řetězcům jako Nestlé nebo Coca-Cola.
Svůj produkt si patentovala a má v plánu vybudovat svou vlastní silnou a trvale udržitelnou značku, sázející na ekologický přístup. Podle studie, kterou si firma nechala zpracovat, už se díky prodaným Air up lahvím ušetřilo na 10 milionů litrových PET lahví.
Lena a její tým zatím vymýšlejí nové příchuti a designy lahví a plánují expanzi do dalších kamenných obchodů po Evropě. Od září se produkt začíná například ve velkém prodávat ve Francii, v budoucnu mají v hledáčku i Českou republiku.