Kdyby tahle dvojka neexistovala, asi byste ji museli vymyslet.
Norbert Nagy a Pavel Müller jsou učebnicoví introverti. Mluví tiše, rozvážně, stručně a často i jeden za druhého. Oba začínali jako programátoři v jazyku Java a oba se dokážou nadchnout pro – optikou laika – zcela nudný software.
Jsou také těmi, kdo stojí za posledním a velmi nenápadným českým technologickým exitem: jejich firmu GuideVision koupila za 30 milionů eur, tedy zhruba 800 milionů korun, indická korporace Infosys.
Dvojice introvertů to přitom dosud ani neoslavila a při otázce, čím si po dokončení obchodu udělají radost, se na sebe podívají a pokrčí rameny.
Tak jako jste doposud žili bez povědomí o tom, co je GuideVision či Infosys, stejně pravděpodobně netušíte o ServiceNow, což je ovšem jméno pro celý příběh zcela zásadní.
Firma ze Silicon Valley, mimochodem kotovaná na newyorské burze a součást indexu S&P 500, totiž digitalizuje ty největší společnosti – a Nagy s Müllerem vyrostli na tom, že jí pomohli etablovat se ve střední a východní Evropě. Sami svou práci popisují jako konzultantskou: GuideVison software od ServiceNow prodává, implementuje a dokáže ho zákazníkům na míru přizpůsobit.
„Představte si, že si někdo z firmy přeje nový notebook nebo chce třeba přístup do nějakého systému, tak o to požádá a někdo mu to schválí. To není raketová věda. Jenže nyní si dále představte, že jde o společnost, která má stovky tisíc zaměstnanců a tisíce lidí jen v IT… Taková organizace musí být vnitřně nějak řízena a přesně na to je ServiceNow,“ vysvětluje podstatu Norbert Nagy, dosavadní majoritní vlastník.
„Je to něco jako Salesforce, jen směrem dovnitř firmy. Jde o vnitřní workflow, zaměstnaneckou zkušenost a tak dále,“ doplňuje Pavel Müller.
Byznysový tandem, který dal mimochodem dohromady i portál HitHit, se poprvé potkal na projektu v roce 2004, kdy Müller působil jako softwarový architekt na volné noze a Nagy řídil českou buňku IT pro německou firmu. A protože si ihned sedli, založili společně s partou spřátelených vývojářů vlastní firmu s názvem AspectWorks.
„Byli jsme zvyklí dělat velké projekty pro velké klienty. A najednou jsme byli relativně neznámá parta, která se chtěla dostat třeba do banky, což nebylo úplně možné. Začali jsme tedy jako bodyshop, kdy jsme se nechávali najmout dovnitř, a postupně jsme si vybudovali důvěru, abychom se stali regulérním dodavatelem,“ přemítá Nagy.
V roce 2012 se u jednoho ze svých logistických klientů dostali do kontaktu právě se softwarem ServiceNow, který je okamžitě zaujal. Dvojici se zalíbil jak z technického pohledu a uživatelské přívětivosti, tak z hlediska byznysového potenciálu. V Americe to byla už tou dobou velice úspěšná společnost a lídr na trhu – a tuzemský tandem neviděl důvod, proč by tomu u nás mělo být jinak.
AspectWorks už byla stabilní zisková firma se zhruba sedmdesátimilionovým obratem a najatým CEO, a tak se Nagy s Müllerem naplno pustili do budování ServiceNow větve.
„Nebylo to snadné, protože jsme se z Java vývojářů museli stát vyloženě konzultanty a ty další si vychovat,“ upozorňuje Müller. Když se ale ServiceNow větev velice dobře rozjížděla, vyčlenili ji právě do nové entity GuideVision.
„Řekl bych, že jsme byli první, kdo v regionu se ServiceNow začal. Naše konkurence se ale rekrutuje z globálních konzultačních značek, jako je Accenture nebo DXC, takže jsme byli nuceni držet si jistou edge, aby nás nepřeválcovali. Hlavní bylo zákazníky přesvědčit, že je dokážeme pochopit a že dotáhneme to, co slíbíme na papíře. Obecně je tohle velice reputační byznys,“ vysvětluje Nagy.
Po šesti letech jsme zde. AspectWorks je fungující stomilionová firma, která stále patří Nagymu a Müllerovi, a GuideVision letos očekává tržby 450 milionů korun se ziskem v desítkách milionů, avšak už pod novým majitelem: obří korporací Infosys.
Nagy s Müllerem se po partnerovi, s nímž by GuideVision mohla růst rychleji, dívali už poslední rok a nabídek měli na stole hned několik.
„Nás netlačily peníze, takže jsme hledali skutečně strategického partnera. Zároveň byla naším kritériem autonomie, protože prodat to někomu, kdo by nám zašlapal brand a firmu rozpustil do své obří struktury, byla naše noční můra,“ směje se Nagy.
GuideVision bude naopak nyní pro Infosys vlajkonošem evropské kompetence ServiceNow. A ty oslavy?
„Zatím jsme ani nebouchli šampaňské… A víte co? My bychom to ani vyloženě exitem nenazvali. Vždyť se nikam nechystáme. Teď se teprve otevřely všechny možnosti.“