Po místnosti jezdí černý válec, který lemují svítící trubice. Scéna jako vystřižená ze sci-fi filmu zachycuje při práci dezinfekčního robota. Pomocí ultrafialového záření a ozonu právě likviduje všechny přítomné bakterie a viry.
Zařízení beeUV z dílny jihlavského inkubátoru inqubee má pomoci v boji s koronavirem dopravním podnikům, nemocnicím, školám i továrnám.
Ovládá se pomocí tabletu a za hodinu zvládne vyčistit například pět autobusů. „Snažili jsme se, aby ovládání bylo snadné a intuitivní. Postavíte robota do prostoru, kde z bezpečnostních důvodů nesmí být žádný člověk. A spustíte ho na dálku přes tablet.
Konstrukce je osazená senzory, aby robot nenarazil do překážek. Disponuje wi-fi, GSM i GPS,“ popisuje podnikatel Zdeněk Hajn, který nápad vymyslel společně se studentem VUT v Brně Ondřejem Machem.
Mach využil své zkušenosti se stavbou robotů ze školy a studentských soutěží. Hajn zase upotřebil své znalosti z vedení projektů.
„Roky se věnuji různým oblastem podnikání od marketingu přes sazbu knih a časopisů, grafiku a web až po 3D tisk. Poslední dobou jsem většinu času investoval do provozu arény pro laser game v Jihlavě. Jenže během pandemie byla aréna zavřená. Ve volném čase jsem tak začal přemýšlet, co by mohlo pomoci pandemii lépe zvládat,“ líčí podnikatel.
Do svých úvah zapojil i Macha a společně vymysleli právě dezinfekčního robota. „Nejsme první, koho to napadlo. Objevili jsme podobná zařízení, ale většina z nich byla primárně určena pro zdravotnictví. Já jsem chtěl navrhnout univerzálnějšího robota, kterého lze použít kdekoli a jednoduše. A podařilo se nám vyvinout stroj, který je výjimečný kompaktním rozměrem, kapacitou baterie a velkou silou díky počtu použitých trubic,“ říká Hajn.
Celé jsme to zahodili a začali znova
Cesta k cíli ale nebyla úplně jednoduchá. První prototyp odsoudila k neúspěchu zbytečně složitá konstrukce, hodně pohyblivých částí a ošklivý design. Při červencovém testu v jihlavském dopravním podniku měl navíc problém zvládat povrch a profil podlahy v autobuse.
„Když jsme odjížděli, tak jsem udělal jedno z těch těžkých rozhodnutí – komplet celé to vzít, zahodit a začít znovu. Rozběhl se další koloběh 3D modelování a konzultování s nejrůznějšími odborníky. A tentokrát se zadařilo. Vzešel z toho úspěšný prototyp, který můžeme začít nabízet zákazníkům,“ líčí Hajn.
Uplatnění podle něj může najít například při dezinfekci vozů MHD. „Během 15 minut čekání na konečné zastávce robot zbaví interiér autobusu virové a bakteriální nálože před další jízdou. Stejně tak může být ošetřen vůz metra na konci své linky. Díky silné baterii robot vydrží pracovat až osm hodin a za tuto dobu zvládne vyčistit 40 autobusů či trolejbusů. Náklady na sterilizaci jednoho vozu jsou kolem 10 korun,“ uvádí podnikatel.
Dezinfekčního robota by mohly využívat i nemocnice, školy, výrobní podniky nebo hotely a restaurace. Základní cena je 258 tisíc korun. „Může se to zdát hodně, ale třeba náklady spojené s výpadkem výroby kvůli rozšíření nákazy mohou být výrazně vyšší. Robota si mohou pořídit také technické služby a nabízet ho organizacím města, čímž si na sebe zařízení vydělá,“ říká Hajn.
Do budoucna by s nápadem rád expandoval také do zahraničí. „Stejně jako po 11. září došlo ke změnám ohledně bezpečnosti na letištích, tak po této pandemii se stane standardem, že jsou sdílené prostory pravidelně v krátkých intervalech dezinfikovány. A to je naše šance,“ je přesvědčený Hajn.
Rád by na trh uvedl i další zajímavé projekty. Jako vedlejší produkt vývoje robota beeUV tak vytvořil podnikatelský inkubátor inqubee. Vedle svých projektů by v něm chtěl dát prostor také dětem a studentům, které baví bádat, hledat a vymýšlet. A poskytnout jim technologie a vedení, které jim umožní převést nápady do praxe.