Pandemie vyhnala do digitálního prostoru ledacos, a tak není divu, že se mu snaží přizpůsobit i neziskové organizace. Dokazuje to už raketový růst projektů, které se pokoušejí řešit společenské problémy prostřednictvím internetu. Často se přitom jedná o velmi nadějné nápady, mnohdy však bez jasného zadání, zkušeností i odborného vedení.

S tím teď chce pomoci iniciativa Česko.Digital, která ve spolupráci s Nadací OSF spouští inkubátor veřejně prospěšných neziskových projektů. Nabídne tak pomocnou ruku organizacím i jednotlivcům, kteří usilují o řešení společenských problémů moderním způsobem.

A zdá se, že to funguje. Během prvních šesti měsíců pilotního režimu inkubátoru už z něj vyšly tři projekty, které mají například přilákat stovky nových učitelů do českého školství či pomoci vrátit důvěru v klasická média.

Onu pomocnou ruku nabízejí konkrétně expertní dobrovolníci z komunity IT profesionálů, kteří se v Česko.Digital sdružují. Vybrané projekty provedou definováním problému, specifikací cílových skupin i návrhem řešení. Délka inkubace nebude nikdy kratší než dva měsíce, konkrétní doba programu se však bude lišit podle náročnosti a urgentnosti projektu. 

„Programem budou provádět dobrovolníci – seniorní experti. Vybrané projekty, které provedeme inkubačním programem, budeme v rámci komunity Česko.Digital rovnou realizovat, ostatním pomůžeme najít vhodného partnera, který jim s realizací pomůže, nebo se tvůrci budou moci s připraveným projektem pustit do realizace sami,“ popisuje průběh inkubace Radka Horáková, spolutvůrce platformy Česko.Digital.

Takhle nějak má vypadat proces inkubace nových projektů.

Podpory se ale podle ní nedostane každému. Zájemci o inkubační program si musí klást dlouhodobé cíle jdoucí ruku v ruce se třemi základními kritérii komunity Česko.Digital, kterými jsou společenský dopad, absence komerčního řešení a udržitelnost. 

Vydání Forbesu American Dream!

Vztahy s neziskovým sektorem zajišťuje právě Nadace Open Society Fund (OSF), která je odborným garantem inkubátoru a zároveň má s podporou neziskových projektů už téměř 30 let zkušeností.

Spojením s Česko.Digital tak pokračuje ve své vizi vybudovat podpůrnou síť pro zástupce občanské společnosti využívající digitalizaci ke své práci, která podle ní v České republice chybí. 

„Jsem moc rád, že se nám společně podařilo nadesignovat inkubační proces, v jehož rámci mapujeme dobré nápady neziskového sektoru, kterým by slušelo digitální zpracování,“ říká Robert Basch, ředitel Nadace OSF. 

Komunita odborníků Česko.Digital vznikla pod taktovkou Jakuba Nešetřila, který vybudoval Apiary – jeden z největších českých startupů historie. Inkubační program tito experti testovali už od léta. Teprve letos v lednu jej však spustili naostro.

Zakladatel Česko.Digital a miliardové firmy Apiary Jakub Nešetřil

Nová naděje pro žurnalistiku

Za tu dobu se stihlo přihlásit už 60 projektů, z nichž řadě se dostalo pomoci formou konzultací, některým jednorázovou technologickou výpomocí, a tři z nich dokonce prošly kompletním programem a nyní jsou už připravené na ostrý start. 

Konkrétně jde o projekt Inovace zpravodajského storytellingu, kde dobrovolníci ve spolupráci s Nadačním fondem nezávislé žurnalistiky vytvářejí technologické řešení, které pomůže českým redakcím zvýšit čtenost zpravodajství.

Bojí se totiž, že už minula doba, kdy si lidé po cestě do práce přečetli noviny a večer zhlédli televizní zprávy. Výměnou zkušeností tak chtějí zvrátit dosavadní vývoj, kdy významně klesá počet lidí, kteří pravidelně sledují zprávy, a zároveň stoupá počet těch, kteří je nesledují vůbec.

Podle posledních výzkumů totiž zpravodajství vůbec nesleduje až třetina Čechů ve věku 15 až 79 let, přičemž nejhorší výsledky jsou mezi mladšími lidmi. Nejčastěji proto, že ztratili důvěru k masmédiím. A to chce iniciativa postupně změnit.

Pro školáky doma i v cizině

Dalším projektem, který prošel inkubátorem, je iniciativa ZačniUČIT.cz spojující profesionály z praxe se zájmem začít učit. Ta se snaží pomoci s tím, že v Česku aktuálně chybí více než šest tisíc učitelů.

„Vytvořili jsme informační web, na kterém najdete všechny dostupné informace, které potřebujete mít a znát pro to, abyste mohli začít učit. Jednoduše a přehledně vysvětlujeme zmatené pojmy a vyhlášky tak, aby byla vaše cesta k učitelství co nejhladší a nejužitečnější,“ píší autoři projektu na svém webu.

Dodávají, že pokud v Česku nezačnou učit motivovaní lidé s láskou k oboru a práci s dětmi, další a další generace bude učit ten „příšerný občankář“, který ve škole nemá co dělat, namísto oblíbené učitelky, která děti nadchne pro biologii tak moc, že se ji vydají studovat na přírodovědecké fakultě.

Třetím z inkubovaných projektů je pak Moje česká škola, v jehož rámci vzniká portál, kde krajané žijící v zahraničí najdou přehledně materiály, které jim pomohou učit děti česky a udržovat kontakt s českou kulturou a národní identitou.

„Nezáleží na tom, v jaké části světa žijeme, ale neměli bychom zapomenout, odkud pocházíme,“ vysvětlují autoři projektu svou motivaci.