Herní průmysl se stal jedním z vítězů koronavirového roku. Jistě, i na něj dopadly všelijaké restrikce znesnadňující vývoj nových titulů či pořádání různých akcí, ale obecně se videohry staly jednou z oblíbených kratochvílí, k níž se lidé v karanténě uchylovali. A navíc čím dál výrazněji pronikaly do mainstreamu.
Jasný důkaz dávají čísla. Videoherní průmysl zažil rekordní rok: dle odhadů analytiků z International Data Corporation (IDC) by se loňské tržby měly vyšplhat na 179,7 miliardy dolarů (3,8 bilionu korun), což je oproti roku 2019 nárůst o takřka 30 miliard dolarů. Nejrychleji roste sektor mobilního hraní, které zažívá obrovský boom v Číně a tvoří 87,7 miliardy dolarů z výše uvedené částky.
Hry tak přesvědčivě převálcovaly ostatní odvětví zábavního průmyslu, kterým naopak pandemie výrazně uškodila. Pro srovnání, třeba populární čtveřice severoamerických sportů NBA, NFL, NHL a MLB by měla dle odhadů za rok 2020 utržit jen asi 75 miliard dolarů.
A filmy? Tam přesné odhady zatím chybí, ale je zjevné, že masivní propad v tržbách kin nedokáže vykompenzovat ani sílící popularita přehrávání filmů online, kde je meziroční nárůst z 26 miliard na 34 miliard. Videohry navíc měly nad filmovým průmyslem navrch už před pandemií. V rekordním roce 2019 byly výnosy z filmů, domácích nosičů a streamingových služeb lehce přes 100 miliard dolarů.
A nejde jen o celosvětové údaje – herní průmysl obratem snadno překonává filmovou produkci také v Česku.
I další čísla dokládají, že se ve světě videoher točí stále více peněz. Nejočekávanější titul letošního roku Cyberpunk 2077 stál 317 milionů dolarů (asi 6,8 miliardy korun), čímž už tolik nezaostává za nejdražším filmem všech dob, Avatarem (478 milionů dolarů).
Hranice ale videohry stírají i jinak. Však také jednu z ústředních rolí v Cyberpunku zastává herec Keanu Reeves a na soundtracku se podílela i známá hudební jména jako Grimes, A$AP Rocky nebo Sophie.
U hudby ještě chvilku zůstaneme, neboť stále více umělců zkouší živé koncerty v herním prostředí – další trend, který pandemie jen urychlila.
Raper Travis Scott loni na své vystoupení ve hře Fortnite nalákal 12,3 milionu diváků. Ještě to není taková sledovanost jako třeba u Oscarů (loni 23,6 milionu), ale už jde například o dvojnásobné publikum, než jaké přilákalo poslední udílení hudebních cen MTV.
Vzrostla také sledovanost kompetitivních klání v esportech, která se stala v určitou dobu jedinou alternativou ke zrušeným či odloženým sportům klasickým.
K videohrám se také stále častěji hlásí celebrity či velké značky z jiných odvětví. S novou konzolí PlayStation 5 pózovala třeba Ester Ledecká nebo Lindsay Lohan.
Politici v Americe streamovali živě své hraní nebo vedli kampaně v simulátoru Animal Crossing: New Horizons. Módní značka Balenciaga představila novou kolekci v na míru vytvořené videohře Afterworld: The Age of Tomorrow. A speciální edici festivalu v herním prostředí chystá také Rock for People.
I vzhledem ke všemu výše uvedenému experti odhadují, že videohry letos čeká dvojciferný procentuální nárůst. Postupná vakcinace obyvatelstva a návrat k normálnímu životu sice mohou tento trend zbrzdit, ale spíše až v roce 2022. A kdo ví, jak daleko už tou dobou bude tažení videoher směrem do veřejného prostoru a k astronomickým výdělkům.