Sid Sijbrandij zná moc dobře rizika práce z domova. Roky strávil sezením u počítače ve svém malém pokoji ve 47. patře sanfranciského mrakodrapu. Podepsalo se to na jeho zdraví a před dvěma lety začal mít dokonce problémy s chodidly. K pracovnímu stolu se třemi monitory si tak nastěhoval běžecký pás.
Problémem totiž podle jeho slov není samotný home office, ale způsob, jak práci z domova praktikujeme. S výjimkou hrstky firem, které se zvládly dobře adaptovat na novou realitu, podle něj většina společností práci na dálku nezvládá.
Sijbrandij je přesvědčený, že jediná cesta, aby práce z domu byla efektivní, je vrhnout se do ní naplno. Pracovat napůl z kanceláře a napůl z home officu podle něj nefunguje.
Řada firem přitom před pandemickou pracovní revolucí běžně hodnotila zaměstnance na základě toho, jak často byli vidět v kancelářích. A některé to dělají i teď, aniž by braly v potaz, že zaměstnanci na home officu odvádějí lepší výkony.
Zaměstnanci společnosti GitLab se osobně vídají jen při každoročním setkání. Klíčem k fungování firmy na dálku je radikální otevřenost – společnost zveřejňuje online publikaci, ve které popisuje svůj přístup ke všem možným tématům.
Nenajdete tam výši mezd jednotlivých zaměstnanců, ale zato tam objevíte přesný popis jejich výpočtu pro všech 67 zemí, kde žijí. A také návod, jak a kdy se spojit se Sidem Sijbrandijem.
Kdybyste tuhle publikaci vytiskli, měla by 8400 stran, a pokud v ní něco nenajdete, můžete si být jisti, že je to uveřejněno na firemním sdíleném disku. Ke každé schůzce společnosti GitLab existuje alespoň jeden doprovodný online dokument.
Finální rozhodnutí a strategické plány pak firma shromažďuje na jednom místě – právě ve zmíněné obrovitánské online bichli. „Jediný problém je, že pokud chcete něco udělat, pokaždé musíte počkat na schválení někoho dalšího,“ popisuje Sijbrandij, který vybudoval jeden z nejhodnotnějších startupů na světě.
GitLab loni dosáhl valuace 2,8 miliardy korun, a to bez jediné kanceláře pro svých 1300 zaměstnanců od Keni přes Maroko po Srbsko. Může si to dovolit i proto, že jeho firma vytváří sadu softwarových nástrojů, pomáhajících vývojářům tvořit, spravovat a zabezpečit jejich aplikace. Jeho zákazníci jsou tak na online komunikaci zvyklí.
Sijbrandij vyčnívá i v porovnání s dalšími předpandemickými průkopníky práce na dálku, jako je třeba společnost Automatic, která stojí za redakčním systémem WordPress. S firmou GitLab si nezadá ani startup HashiCorp, který rovněž vyvíjí nástroje pro vývojáře a má hodnotu kolem pěti miliard dolarů.
„Nejsme až tak extrémní jako Sid,“ konstatuje za HashiCorp jeho CEO Dave McJannet. Sijbrandijův radikální přístup ale přitahuje stále více následovníků. E-book o práci na dálku z dílny GitLabu si stáhlo od březnového vydání přes 70 tisíc lidí a zájem je i o webináře na tohle téma.
GitLab má kořeny v Evropě. Sijbrandij v minulosti pracoval pro výrobce ponorek a vedle toho pomáhal rozjet startup založený na recenzích aplikací. Později působil na nizozemském ministerstvu spravedlnosti, kde rozvíjel inovativní webové aplikace. Přitom narazil na ukrajinský open-source projekt GitLab se stovkami dobrovolných přispěvatelů.
Založili ho Dmitrij Zaporožec a Valerij Sizov. Sijbrandij je před devíti lety oslovil s nabídkou proměnit jejich projekt v byznys. O rok později se k němu připojil Zaporožec jako spoluzakladatel a CTO. Sizov do firmy přišel v roce 2014 a působí v ní jako seniorní vývojář.
Název společnosti vychází z oblíbeného systému pro sledování změn ve zdrojovém kódu – Git. Sijbrandij firmu rozjel s cílem prodávat předplatné na softwarové nástroje, umožňující spravovat projekty založené na open-source softwaru.
Společně se Zaporožcem a Sizovem a šesti dalšími kolegy odjeli zkraje roku 2015 do Kalifornie, aby prošli programem prestižního startupového akcelerátoru Y Combinator. Byly to jediné tři měsíce, kdy spolu pracovali na jednom místě.
Většina z nich se pak vrátila zpět do Evropy, jen Sijbrandij okouzlený kalifornskou startupovou scénou a širokými možnostmi financování byznysu zůstal ve Spojených státech. GitLabu se pak podařilo získat kapitál v celkové hodnotě 476 milionů dolarů.
Dnes nabízí zákazníkům sadu deseti různých aplikací zaměřených na nejrůznější oblasti od vývoje až po bezpečnost. Předplatné se může vyšplhat až k 99 dolarům za měsíc a mezi klienty firmy patří společnosti jako NVIDIA, Siemens nebo Goldman Sachs. Loni měla firma přes 15 tisíc zákazníků a obrat 75 milionů dolarů.
Příchod pandemie ještě více akceleroval přesun firem do online světa. Byznys GitLabu, který díky tomu masivně roste, jakkoli zákazníci stále častěji spíš než po softwarové podpoře volají po rychlokurzu vedení byznysu na dálku.
„Deset až patnáct procent našich jednání s partnery je o tom, že jim vysvětlujeme, jak funguje naše firma,“ říká Michelle Woodward Hodges, viceprezidentka společnosti, která má na starosti spolupráci s obchodními partnery.
Ne vše je však na práci z domova růžové, obzvlášť v současné situaci. Sijbrandij sám bojuje s tím, že nemůže cestovat – a jeho zaměstnanci s malými dětmi potřebují více prostoru pro skloubení rodičovství a práce.
GitLab na to reagoval například volnými pátky a své lidi podporuje také v tom, aby si brali dovolenou a trávili ji v místě svého bydliště. „Je důležité si uvědomit, že tohle není práce odkudkoli, ale práce z domova během pandemie. Tohle není normální doba,“ podotýká Sijbrandij.
Je ironií osudu, že čím více firem následuje GitLab, tím horší má společnost postavení na trhu. Sijbrandij si s tím ale hlavu neláme.
„Dosud existovalo jen málo možností, jak se stát součástí rychle rostoucí firmy, pokud bydlíte mimo velká města. Teď budeme mít mnohem větší konkurenci, což požene mzdy nahoru. Je to skvělá zpráva pro svět,“ pochvaluje si muž, který vybudoval jednorožce z obýváku.