Naplno to nedávno řekli v Bentley, pak se přidal Jaguar a teď naskočení na plně elektrickou vlnu oznámila první velká automobilka s masivním vlivem na evropský automobilový trh. Zaznělo to jasně – jiný ford než ten do zásuvky v autosalonech od roku 2030 k dispozici nebude.
Razantní změna v nabídce automobilky začíná investicí jedné miliardy eur do závodu v Kolíně nad Rýnem. Z toho se stane první továrna na výrobu elektromobilů ford v Evropě a první plně elektrické osobní auto americké značky pocházející ze starého kontinentu se začne v kolínské továrně vyrábět za dva roky.
Do té doby si Ford ve spojení s elektromobilitou poradí importem z USA, odkud do Evropy aktuálně míří především crossover Mustang Mach-E.
V Kolíně se bude montovat zatím neznámé a nepředstavené auto a zřejmě nebude jediné, protože automobilka uvedla, že ze stejného závodu budou elektrické modely nejspíš vyjíždět rovnou dva.
Miliarda eur utracená v Kolíně nad Rýnem bude navíc jen první kapkou obřích výdajů spojených s elektromobilitou. Ford totiž počítá, že globálně do roku 2025 do elektrifikace pošle nejméně 22 miliard dolarů, což je v přepočtu na české koruny víc než 420 miliard.
Tato zpráva z Fordu zaznívá krátce poté, co automobilka po nelichotivých prodejních číslech zveřejněných v průběhu minulého roku konečně oznámila návrat k zisku.
Nic jiného než elektřina od roku 2030 je přitom z pohledu evropského trhu zásadní informací i s ohledem na konkurenci. Ačkoli Volkswagen na elektromobilitu sází poměrně jasně, takto silné prohlášení, že se spalovacími motory skončí ke konkrétnímu datu, z jeho centrály ve Wolfsburgu zatím nezaznělo.
Obě automobilky přitom budou pro svoje elektrická auta sdílet stejný základ v podobě modulární platformy označené zkratkou MEB. Na té už automobilka Škoda postavila například Škodu Enyaq, Volkswagen pak modely ID.3 a ID.4, tedy auta, která mají obě značky naplno přenést do nové elektrické epochy automobilismu.
Aby změna nebyla pro řidiče, ale i celý dodavatelský řetězec tak razantní, i nástup elektromobility u Fordu bude postupný, byť s největší pravděpodobností neodvratitelný. Z pohledu osobních aut bude zásadní polovina roku 2026.
Ford totiž slibuje, že všechny modely osobních aut bude od tohoto termínu vedle spalovacího motoru nabízet i jako hybrid, nebo rovnou čistý elektromobil. U užitkových aut to má být dokonce ještě o dva roky dříve. Řidič tak pořád bude mít na výběr, jestli zásuvku, nebo ropu. V obou kategoriích ale možnost jiné volby než elektromobilu zmizí s příchodem roku 2030.
Význam rozhodnutí druhé největší americké automobilky po General Motors je velký také z toho pohledu, že Ford dlouhodobě patří mezi hlavní hráče na evropském trhu.
Daří se mu hlavně v Německu a ve Velké Británii. V Česku během loňského roku řidiči na úřadech přihlásili 6 805 nových osobních fordů, což v celkovém žebříčku značek stačilo na desátou příčku. Navíc jsou auta s modrým oválem ve znaku oblíbená i na sekundárním trhu s ojetinami, které k nám míří hlavně z Německa.
Čeští řidiči sázející na praktičnost rádi nakupují hlavně kombi verze modelů Ford Mondeo, které konkurují Škodě Superb, a o třídu níž stojícího Fordu Focus.