Už je to rok od chvíle, kdy se objevily zprávy o prvních potvrzených případech koronaviru v Česku. Nikdo tehdy netušil, jak následujících dvanáct měsíců promění život každého z nás. A jak tvrdě pandemie zasáhne český byznys.
S ročním
odstupem jsme oslovili tuzemské podnikatele s prosbou, aby
zhodnotili dění ve svých firmách během pandemie. Co se jim
povedlo? Co udělali špatně? Jak se poučili? V čem změnili svůj
mindset a byznysmodel? Co jim pomohlo přežít? A kam míří dál?
Náročný byl rok 2020 i pro společnost Petrof. Třetinu obratu firmy tvořily zakázky pro Čínu, kde se koronavirus ve velkém objevil už loni v lednu, tedy měsíc před čínským Novým rokem, což je pro českého výrobce klavírů nejsilnější prodejní sezona.
Na únor se, jako každý rok, proto firma do Číny snažila dostat co nejvíce zboží. V půlce měsíce se ale vše zastavilo. Petrof kvůli pandemii nemohl expedovat a Číňané mu zase nemohli zaplatit. A když se v létě začala situace zlepšovat, navštívil český předseda senátu Miloš Vystrčil Tchaj-wan a v návaznosti na to zrušil čínský partner Petrofu velkou zakázku.
Hudební nástroje však vzápětí koupil majitel investiční skupiny KKCG Karel Komárek a rozhodl se je věnovat českým školám. Vypsal grantovou výzvu, do které se přihlásilo obrovské množství škol. Nástrojů bylo ale jen jedenáct a většina škol by tak přišla zkrátka.
To bylo Petrofu líto, proto firma založila s Nadací Karla Komárka veřejnou sbírku Piana do škol, do které sama věnovala pět pianin. V rámci sbírky se zatím vybralo 7,7 milionu korun, díky čemuž získalo hudební nástroje už čtyřiatřicet škol z pětačtyřiceti žadatelů.
Ačkoliv první polovina roku 2020 nevypadala pro výrobce klavírů moc slibně, v druhé polovině roku zaznamenala opět nárůst poptávky. Velké zakázky přišly z Ruska, nebývale se firmě dařilo také ve Francii. Nové zákazníky získala ve Vietnamu i Hollywoodu. A oproti roku 2019 vzrostly prodeje i v tuzemsku.
Během pandemie se také poněkud překvapivě zvýšily prodeje prémiové značky ANT. PETROF, která je vlajkovou lodí firmy. Propad v tržbách tak byl nakonec jen asi deset procent oproti plánu a společnost hospodařila se ziskem. Rok 2020 zakončila s tržbami kolem 260 milionů korun a letos očekává obdobné výsledky.
Zuzana Ceralová Petrofová v následujícím komentáři popisuje, jak rok 2020 prožívala z pozice majitelky Petrofu.
Jedna velká jízda na tobogánu
Loňský rok ve znamení války s virem byl jedna velká jízda na toboganu pro každého z nás. Řešili jsme jak osobní problémy v rámci pandemie, tak velké výzvy v práci, což nás donutilo k ještě větší improvizaci než kdykoli předtím.
Jak na jaře nastavit výrobu pian, která trvá šest až dvanáct měsíců, v době, kdy je poptávka na padesáti procentech a všechny maloobchody ve světě jsou zavřeny? Anebo naopak jak zvládnout podzim, kdy se vše změnilo, lidé začali kupovat piana, investovat do svého volného času a vzdělávání a nám se zvedla poptávka na 150 procent?
Jak sehnat lidi, když řemeslníků a klavírníků je jak šafránu? Jak komunikovat na dálku s našimi obchodními partnery v pětašedesáti zemích? Všechno se muselo zvládnout za chodu.
Další výzvou bylo otevření vlastního e-shopu s ryze českými produkty vyrobenými buď u nás, nebo u jiných českých firem pro Petrof na zakázku. Rozšířili jsme si obzory, kromě jiného jsme začali vyrábět například i velmi oblíbený Biatlon do obýváku.
Mimo to vznikly krásné spolupráce s českými skláři, šperkaři, výrobci svíček, cyklodresů a dalšího skvělého českého zboží. Proč? Abychom si Češi navzájem pomohli a zákazníkům nabídli nové zajímavé produkty.
Petrof design a posílení této divize byla a je naše třetí výzva – vždyť máme šikovné truhláře, lakýrníky, máme zkušenosti, jsme pečliví. Vznikají tak krásné i užitečné produkty, mezi které patří akustické panely do velkých hal, luxusní interiéry, šachy, humidory, kazety na cokoli ve vysokém lesku a podobně.
Situace s covidem nás donutila sáhnout si do rezerv, ale zároveň uspíšila důležité rozvojové projekty – zefektivnění výroby, digitalizaci, hledání nových technologií. Celkově nás covid posílil.