Globální trh s uměním se v loňském roce, poznamenaném pandemií, propadl o 22 procent. Nezachránil ho ani výrazný nárůst prodeje uměleckých děl a starožitností přes internet. Dnes to uvedla největší švýcarská banka UBS spolu s organizátorem uměleckých výstav Art Basel.

Loni se na celém světě prodaly umělecké a starožitné předměty v objemu 50,1 miliardy dolarů, což je více než bilion korun. Oproti roku 2019, kdy byly ještě otevřené galerie, veletrhy a aukční domy, to představuje propad o 22 procent. Odhad se opírá mimo jiné o dotazování mezi zhruba 2600 milionáři ze Severní Ameriky, Evropy a z Asie.

Hodnota děl prodaných přes internet se přitom zdvojnásobila na 12,4 miliardy dolarů a podíl tohoto segmentu na trhu s uměním vzrostl z devíti na 25 procent.

Důležitou roli hrály sociální sítě. Zhruba třetina sběratelů loni použila pro své nákupy instagram, napsali znalci branže. Téměř všichni zákazníci navštěvovali také virtuální výstavní prostory. Podle studie ale většina přesto upřednostňuje osobní návštěvu galerií.

Spojené státy loni potvrdily pozici největšího trhu s uměním na světě, s velkým náskokem před Británií a čínským regionem, který zahrnuje pevninskou Čínu, Hongkong a Tchaj-wan. U veřejných aukcí nicméně asijský region USA předčil a zabral na trhu s uměním podíl 36 procent.