S českým maloobchodním trhem chtějí zamíchat Italové. Do Česka vstupuje italský startup Everli – nákupní online platforma, do které se můžou zapojit maloobchodníci s potravinami a na které si člověk může nakoupit jídlo podobně, jako to funguje třeba na zavedených službách Rohlíku nebo Košíku.
S jedním zásadním rozdílem: Everli nemá žádné svoje zboží, sklady ani složitou logistiku a online nákup umožní v tuto chvíli v Bille, Albertu, Kauflandu a Tescu.
Služba je postavená na osobních asistentech, kteří pro zvolený nákup do obchodu zajdou a donesou ho zákazníkovi domů. Everli, které už v testovacím režimu funguje v Praze a před pár dny spustilo provoz i v Brně a Ostravě, přitom slibuje doručení objednávky do jedné hodiny.
Do konce roku její zástupci plánují, že budou v Česku spolupracovat zhruba se stovkou asistentů, nazývaných „shoppeři“. Díky nim má firma, která vznikla před sedmi lety v Itálii a nyní tam působí v sedmdesáti městech, ambice rozšířit během letošního roku své působení i do menších českých měst.
Everli loni vstoupilo na polský trh, kde nyní generuje asi pětinu všech objednávek. Firmě pomohla nová investice od fondu Verlinvest v hodnotě 2,2 miliardy korun. Kromě Česka díky tomu Everli zamířilo také na francouzský trh.
Pandemie a s ní spojený růst zájmu o nákupy na internetu italskému startupu svědčí. Během loňského roku se tržby Everli bezmála zčtyřnásobily a dosáhly 2,9 miliardy korun.
V Česku firma testuje spolupráci s řetězci jmenovanými v úvodu a jedná i s maloobchodníky. Do nákupního tržiště se může zapojit každý obchod s potravinami, postupně by se měly v nabídce objevit například i specializované prodejny biopotravin nebo také drogerie.
Systém Everli se tak může hodit těm obchodům, které nemají vlastní e-shop nebo je brzdí složitá logistika a rozvoz zboží. „Veškerý sortiment prodejců lze přesunout do online prostředí během tří až čtyř týdnů,“ uvádí CEO Everli Federico Sargenti, který do firmy přestoupil v roce 2016 z Amazonu, kde na různých pozicích strávil pět let.
Pro obchodníky neznamená spolupráce s Everli a vstup do online obchodu žádné počáteční investice. Peníze získává startup jednak z poplatků za reklamu účtovanou značkám, které chtějí být na nákupní platformě vidět, a dále z poplatků pro obchodníky.
Ty se odvozují podle objemu příjmů, které pro ně Everli přináší. Částka se také může lišit podle toho, jakou mají maloobchody cenovou politiku a jestli například nabízejí na platformě zboží za stejnou cenu jako v kamenném obchodě.
Třetí pilíř, pro konečné zákazníky klíčový, jsou poplatky za doručení nákupu. U objednávek nad 800 korun je dovezení zdarma, u nižších částek si Everli účtuje 49 korun. Nejnižší hodnota objednávky je přitom 250 korun. Pokud chce zákazník extra rychlé doručení do hodiny, připlatí si dalších 49 korun.
V praxi shoppeři fungují podobně jako u služeb typu Woltu nebo Uberu. Přijmou objednávku ve chvíli, kdy mají čas, a sami si určují, kolik hodin týdně odpracují. Everli zároveň registruje volné kapacity a ty ukazuje svým zákazníkům.
Ve chvíli, kdy shopper vyrazí s objednávkou do obchodu, dostane zákazník SMS zprávu. V tu chvíli už není možné objednávku změnit, a pokud v obchodě něco chybí nebo to třeba není dostupné v dobré kvalitě, spojí se shopper se zákazníkem a domluví se s ním na možné náhradě.