Josef Průša vybudoval jednoho z největších výrobců 3D tiskáren na světě. Jeho firma rekordně roste a s grácií zvládá i současnou krizi. Vítěz soutěže EY podnikatel roku se s námi podělil o rady, jak řídit úspěšný byznys.
Jak vybudovat odolnou firmu, která zvládne i krize, jako je současná pandemie?
Faktorů je víc, ale za jeden z nejdůležitějších považuji vhodné složení týmu z lidí, kteří nejsou zafixováni v úzkém oboru, ale mají přesah i jinam. Díky tomu jsou schopni vidět souvislosti, spojit si zdánlivě nesouvisející věci a vyvodit z toho nějaký nápad nebo závěr, který pak dají k posouzení ostatním.
Tenhle přesah zároveň pomáhá i tomu, že si vzájemně víc rozumíme – že nejsme firma rozdělená na několik oddělení, která proti sobě bojují, ale jeden tým, kterému jde o stejnou věc. Toho lze dosáhnout jen tak, že všichni vidí svoji práci a obor v souvislostech toho, jak funguje zbytek firmy, co dělá konkurence a jaké jsou trendy třeba úplně mimo náš obor.
Jak v podnikání udržet správný směr?
Důležité je být připravený na změnu a reagovat rychle na to, kam směřuje celý obor a co potřebují zákazníci. Člověk se nesmí bát experimentovat a vyzkoušet i nějakou na první pohled bláznivou věc. Jinak by to byla nuda. Vždycky, když se mě někdo ptá, kde vidím firmu za pět nebo deset let, jen se usmívám. Vždyť my jsme jako firma před deseti lety ještě ani neexistovali a před pěti lety by se mi ani nezdálo o tom, že se dostaneme tam, kde jsme teď.
Plánování se samozřejmě nejde úplně vyhnout, ale není dobré plánovat na mnoho let dopředu. To vám pak může zbytečně svazovat ruce a snadno dojde k tomu, že se z plnění plánů stane jediný cíl. A to je prostě špatně.