Narazit v byznysu s ubytováním na oblast, která ještě neprošla digitalizací, je skoro zázrak. Karel Zheng a Patrick Havlíček, dvojice zakladatelů startupu Accomango, však jednu takovou našli. Zaujaly je ubytovny, ve kterých firmy ubytovávají své zaměstnance.
Je to vlastně jednoduché. Na jedné straně je například stavební firma, která potřebuje na půl roku ubytovat vlastní lidi ve městě, kde právě staví. Na straně druhé ubytovna, která se snaží naplnit svoji kapacitu. Jde jen o to je propojit, vyřešit problém na obou stranách a ještě na tom dokázat vydělat. Pomoct by k tomu startupu mělo čtyřicet milionů korun, které nyní získal od několika investorů.
Accomango založili čtyřiadvacetiletí bývalí spolužáci z ústeckého gymnázia loni na jaře. Že tenhle nápad dává smysl nejen jim, se přesvědčili poměrně brzy, když během dvou měsíců získali první finance, konkrétně devět milionů korun, které do Accomanga vložila investiční skupina Enern, která dnes vystupuje pod názvem Kaya.
Zheng a Havlíček tak mohli naplno začít rozjíždět plán, který do té doby nosili v hlavě a v prezentacích pro investory. Základ aktuálního byznys plánu se ale zrodil už v době, kdy Havlíček ještě coby student přes prázdniny pravidelně pracoval v Litvínově ve strojírenské firmě svých rodičů. Jen to tehdy ještě netušil.
„V rodinné firmě jsem měl na starost část zaměstnanců a viděl jsem, jak vypadají podmínky na ubytovně, kam chodili přespávat. Jednoduše řečeno to bylo málo kvality za neodpovídající cenu,“ vzpomíná Patrick Havlíček. S pomocí rodičů proto získal stoprocentní hypoteční úvěry na levné byty v Litvínově a Mostě a začal je dělníkům pronajímat. A ti na levnější a kvalitnější dočasné bydlení slyšeli.
„Postupně jsem přikupoval další a kromě domácího regionu jsem přešel i do dalších měst se silnou průmyslovou výrobou, jako je Plzeň, Mladá Boleslav nebo Kolín. Tam už ale byly ceny bytů vyšší, takže jsem je nenakupoval, ale najímal a dál pronajímal,“ říká Havlíček, který měl nakonec k dispozici přes tři stovky bytů.
Cesta Karla Zhenga, který se dostal do letošního žebříčku Forbesu 30 pod 30, se vyvíjela jinak. Po vysoké škole totiž zakotvil v investičním fondu Enern, kde pracoval jako juniorní analytik. Nicméně nevydržel a namísto hledání, do jakého startupu investovat, odešel jeden startup postavit.
Rozhodování, jakým směrem se vydat, nebylo tak komplikované. „Já rozumím trhu s ubytováním, Karel rozumí tomu, jak přinést peníze do firmy. A výsledkem bylo Accomango,“ říká výraznou majoritu vlastnící Havlíček, který vysvětluje i význam názvu Accomango.
Jde o složeninu slov accomodation, management a mango. Význam prvních výrazů mluví za sebe. Ale proč mango? „Chtěli jsme mít v názvu nějaké nějaké ovoce, protože firmy, které ho tam mají, jsou často miliardové, třeba Apple, Lime nebo Kiwi,“ dodává.
Dvojice mladých podnikatelů při rešerši trhu viděla, že na jedné straně jsou firmy, které potřebují ubytovat své dělníky, a na druhé straně ubytovny, které je naopak shání. „A taky jsme viděli, že tenhle segment je totálně nezdigitalizovaný. Proto nás napadlo, že řešením by mohl být poměrně jednoduchý software, který obě strany propojí. Vznikne tak vlastně takový Booking.com v B2B segmentu,“ říká Havlíček.
Potenciálu Accomanga stále věří investoři z Kaya, kteří peníze do firmy poslali i v druhém kole. Nově se k nim ale připojil ještě fond Purpose Ventures, za kterým stojí David Šiška a Jan Bárta. Do společnosti pak své peníze vložili ještě angel investoři ze startupu Mews, konkrétně CEO Matthijs Welle a člen představenstva Ory Weihs.
Dalšími v této skupině jsou Václav Gráf, který byl hlavním mužem Airbnb v Česku a v posledních dvou letech z Berlína budoval nový evropský řetězec budget hotelů a rekreačního ubytování OYO Hotels & Vacation Homes, nebo právník Jan Krabec. Mladý startup získal peníze také zevnitř firmy, protože mezi investory se zařadili i jeho zakladatelé.
Peníze, které Accomango od svých investorů získalo, teď půjdou především na finalizaci hlavního produktu, který je hotový ze dvou třetin. Tím je aplikace, skrze kterou budou moci firmy jednoduše vyhledávat a rezervovat ubytovací kapacity pro zaměstnance. Zároveň díky ní získají rychlý přehled, kde a kolik mají ubytovaných lidí.
Po ostrém startu, který je v plánu na druhý kvartál roku, si Accomango ověří, jak moc je jeho byznys model životaschopný a jak rychle dokáže růst. Základem bude spolupráce jednak s personálními agenturami, kterých je v Česku kolem pěti set, ale i přímo firmami, především z řad velkých podniků a stavebních firem.
V součtu se služby Accomanga mohou dotknout až 300 tisíc lidí, kteří v ubytovnách bydlí a měsíčně za to utratí kolem pěti tisíc korun.
Z cizích zemí mají Havlíček se Zhengem v hledáčku především Německo a Polsko. U našeho západního souseda je láká fakt, že pracovníků z různých oborů bydlících v ubytovnách je tam kolem čtyř milionů. I německý trh je přitom v tomto segmentu digitalizovaný stejně jako ten český, což znamená, že vůbec.
Mladí podnikatelé mají však kromě vybudování digitálního propojení firem a ubytoven ještě jeden cíl. Rádi by prostřednictvím svého projektu zvýšili kvalitu ubytoven. Jednoduše tak, že mezi nimi vytvoří větší konkurenční prostředí. „Ve výsledku na tom vydělají i samotní pracovníci, kteří ubytovny využívají,“ doufá Zheng.