Nejhodnotnější značkou světa je Amazon, za ním následují Apple a
Google. Vyplývá to z žebříčku 100 nejhodnotnějších značek světa BrandZ,
který sestavuje výzkumná společnost Kantar. Žebříček také ukazuje, že se
výrazně zvyšuje hodnota čínských značek, která už překonala hodnotu
největších značek z Evropy.
Internetový obchod Amazon, který v roce 1994 založil Jeff Bezos, má nyní značku oceněnou podle odhadů na 684 miliard dolarů (14,7 bilionu korun). Hodnota Applu, založeného v roce 1976, podle Kantaru činí 612 miliard dolarů.
Celková hodnota 100 značek dosahuje 7,1 bilionu dolarů a žebříčku stále dominují značky ze Spojených států. Do první desítky se dostaly dvě čínské značky, a to sociální síť Tencent a internetový obchod Alibaba.
„Čínské značky pomalu, ale vytrvale postupují a dosáhly už významného
pokroku. Stále více firem totiž využívá svůj vlastní technologický
vývoj a prokazuje schopnost přizpůsobit se hlavním trendům, které
utvářejí Čínu a světový trh,“ uvedl ředitel oddělení globální strategie v
Kantar BrandZ Graham Staplehurst.
Pěti značkám se podařilo více než zdvojnásobit hodnotu. Jsou to
čínští internetoví prodejci Pinduoduo a Meituan, čínský výrobce likéru
Moutai, čínská síť TikTok a americká automobilka Tesla.
Tesla, založená v roce 2003, je také nejrychleji rostoucí značkou a nejhodnotnější automobilovou značkou. Meziročně zvýšila hodnotu o 275 procent na 42,6 miliardy dolarů.
Americké značky se na celkové hodnotě značek v žebříčku podílejí 74
procenty. Čínské značky 14 procenty a evropské osmi procenty. Před
deseti lety měly čínské značky v žebříčku podíl 11 procent a evropské 20
procent, upozornil Kantar.
Největší evropskou značkou je na 21. místě značka luxusních doplňků Louis Vuitton, další je na 26. místě německá softwarová skupina SAP.