Všechny zraky vzhůru, nad našimi hlavami se dějí věci. Tři mušketýři, pánové Richard Branson, Jeff Bezos a Elon Musk dávají čím dál hlasitěji najevo, že je jim planeta Země už malá a se svým byznysem se derou vzhůru.
Každý z nich kromě známého a úspěšného pozemského podnikání rozvíjí i svoji vesmírnou úderku. Jejich firmy se honosí názvy Virgin Galactic, Blue Origin a SpaceX. Nakolik jde o reálnou fázi dalšího technologického vývoje a opravdu existuje poptávka po letech do vesmíru? Anebo ten pravý vesmírný závod probíhá někde jinde?
Blue Origin je soukromá firma ve vlastnictví Jeffa Bezose. Na začátku července Jeff zakončí svoji letitou pouť coby CEO Amazonu a aby se nenudil, hned oznámil na 20. července termín svého letu do vesmíru. Půjde o výročí 52 let od prvního přistání na Měsíci.
Do své kapsle RSS First Step, nesené raketou New Shepard, s sebou vezme bratra a třetí sedačku nabídl v aukci, která přinesla obrovský zájem. Zúčastnilo se jí 7 600 lidí ze 159 zemí. Místenka byla vydražena za 28 milionů dolarů, identita šťastlivce zůstává v utajení. Raketa New Shepard zatím letěla bez lidské posádky již 15krát, což je odpověď na bezpečnostní otázku.
Virgin Galactic má dnes tržní kapitalizaci bezpečně přesahující 10 miliard dolarů a její hodnota divoce poskakuje. Vstoupila na burzu jako SPAC v říjnu 2019, jedním z minoritních investorů je i Boeing. Firma v květnu absolvovala úspěšný testovací let raketou SpaceShip Two, se dvěma astronauty na palubě.
Americký úřad pro letectví firmě v červnu udělil povolení pro komerční lety do kosmického prostoru, což je obrovský průlom. Je to paralela ke schválení nevídaného a nového léku pro biotechnologickou společnost. V pátek přišla novinka, na další testovací let se 11. července chystá samotný Richard Branson. Očekává se ještě test s italskou Air Force a pokud vše půjde dobře, začalo by se s prodejem turistických místenek.
Virgin poletí 90 minut a stejně jako Blue Origin nabídne několik minut ve stavu beztíže. Investorský dojem trochu kazí transakce insiderů, Richard Branson prodal akcie pár týdnů před prvním testovacím letem a opět snížil svůj akcionářský podíl na 24 procent, jako by příliš nevěřil tomu, co se chystá.
Elon Musk má, zdá se, největší ambice. Nebo spíš nejvzdálenější ambice. SpaceX totiž disponuje zřejmě nejpokročilejší technologií, která se dokáže od povrchu zemského vzdálit nejvíce. Spolupracuje s NASA, jež s ním vyvíjí raketu pro opětovný let na Měsíc (v dubnu NASA zadala SpaceX zakázku za 2,9 miliardy dolarů).
Nejefektivnější a opětovně použitelná raketa Falcon 9 už loni dopravila astronauty a materiál na ISS, Mezinárodní vesmírnou stanici, která poletuje ve výšce 350 km. Musk by chtěl ještě dále a mluví o kolonizaci Marsu („pokud bude lidstvo přítomno na více planetách, je to pojistka pro jeho delší existenci“), tudíž je asi otázka času, než se do vesmíru vypraví sám.
SpaceX je stále ještě soukromá firma. Dost pravděpodobně by IPO přineslo velké finanční zdroje. Jak známe Muska, sky is the limit. I když v tomto případě, není „sky“ příliš omezující sféra?
Co je to vlastně vesmír? Každý míří někam jinam
Blue Origin míří do výšek okolo 100 km nad zemským povrchem. To je takzvaná Kármánova hranice, předěl mezi zemskou atmosférou a kosmickým prostorem. Za touto hranicí je vzduch již velmi řídký. Komerční lety dosahující této hranice mohou své pasažéry nazývat vesmírnými turisty.
Bezosova Raketa New Shepard poletí naplno do výšky 40 km a potom utlumí výkon svých motorů, což bude kapsli stačit na doplachtění k oné stokilometrové hranici. Kapsle se oddělí od rakety a turistům se naskytne výhled na zakulacenou planetu Zemi a okusí pocit asi 11 minut stavu beztíže. Zpět dolů doplachtí na padáku.
Někteří však Kármánovu hranici posouvají spíše ke kótě 80 km. A tady už byla Virgin Galactic, v květnu její raketa dosáhla výše 89 km a Richard Branson hrdě oznámil úspěšnou cestu do vesmíru.
Zrychlení z nuly na 3 miliardy
Virgin Galactic je jako veřejná firma pod největším drobnohledem. Je to firma s dlouhodobě nulovými tržbami, i když byla založena už v roce 2004. Při pročítání výkazů vidíme na výsledovce položky jako náklady na výzkum a vývoj, provozní náklady a to je prakticky vše. Firma však pravidelně, takřka každoročně, vydává nové akcie, aby si zajistila prostředky na pokrytí výše zmíněných nákladů. Prodej akcií je nejvýznamnější položka ve firemním cash flow, což popravdě zní pro akcionáře dost odpudivě.