Popularita vinylových desek dál strmě stoupá a potvrzují to i výsledky jedničky v oblasti výroby gramofonových desek, společnosti GZ Media. Ve svých lisovnách v Česku, USA a Kanadě loni firma, která po celém světě zaměstnává asi dva tisíce lidí, vyrobila přes 40 milionů vinylů a navzdory pandemii zažila nejlepší rok od svého založení.
Tržby z hudebních nosičů a polygrafických výrobků dosáhly 3,8 miliardy korun a zisk před odečtením úroků, daní a odpisů 870 milionů korun. Předloni společnost, podle dostupných informací utržila 3,6 miliardy korun a zisk EBITDA činil 691 milionů korun.
Rok 2020 byl jako na horské dráze, v první vlně pandemie jsme přišli o zakázky, pak jsme jich ale získali tolik jako nikdy předtím. Se zrušením koncertů umělci z celého světa pro své fanoušky ve velkém připravovali nové desky.
„Musíme navyšovat kapacitu, abychom stíhali vyrábět. Dařilo se nám i v polygrafii, pro kterou jsme loni postavili novou výrobní halu s nejmodernějšími dostupnými tiskařskými stroji,“ uvedl Michal Štěrba, ředitel středočeské firmy.
Jeho slova potvrzují i údaje zveřejněné analytickou společností MRC Data. Pandemie sice přerušila živá hudební vystoupení, zájem fanoušků však neopadl.
Výrazně vzrostl zvláště prodej vinylových desek, který dokonce překonal CD. V roce 2020 ve Spojených státech podle údajů Svazu amerického nahrávacího průmyslu tržby z prodeje desek poprvé po 34 letech překonaly tržby z prodeje CD.
GZ Media letos mimo jiné slaví 70 let od vylisování první desky. Při té příležitost společnost vydala obsáhlou knihu Gramofonka – Z Loděnice do velkého světa, která mapuje celou její historii sahající prostřednictvím továrny až do 19. století.