Celosvětový nedostatek čipů, který letos narušil výrobu většiny automobilek, pocítily i některé jihomoravské firmy navázané na automobilový průmysl. Zhruba o 30 procent méně zakázek zaznamenala společnost Retex z Moravského Krumlova, propad obchodu v divizi automotive očekává i břeclavský Gumotex.
Brněnská společnost Awec předpokládá, že situace na světovém trhu firmy na konci dodavatelského řetězce teprve postihne. Společnost Retex dodává pro automobilový průmysl, který tvoří zhruba polovinu obratu, netkané textilie.
„Některé zakázky jsou posouvány o týdny až měsíce. Menší objem zakázek v tomhle odvětví se nám daří kompenzovat projekty ve stavebnictví a dopravě, takže zatím to na nás nemá přímé dopady. Právě nestabilita v automobilovém průmyslu je důvodem, proč se snažíme hledat nové projekty v jiných odvětvích,“ řekl ředitel společnosti Retex Robert Šimek.
Narušení dodavatelského řetězce v důsledku chybějících čipů zaznamenala i společnost Gumotex zpracovávající plasty. Produkty dodává například automobilovým značkám Mercedes, BMW, Audi, Volkswagen či Škoda. Právě Škoda Auto musela na konci června kvůli nedostatku čipů, které se používají v palubní elektronice, výrazně omezit výrobu.
Firma Awec, která dodává automobilovému průmyslu strojírenské díly, pokles poptávek zatím nepocítila. Ani Kordárnu Plus z Velké nad Veličkou, kde se vyrábí kordové tkaniny, problém s nedostatkem čipů netrápí.
Čipy využívají automobilky v palubní elektronice, jejich nedostatek zaznamenaly všechny světové automobilky. Jejich výrobu zkomplikovaly mimo jiné například zimní sněhové bouře v Texasu, kde tamní velcí výrobci museli zastavit nebo omezit produkci. Na nedostatku čipů se projevuje také pandemie koronaviru.