Internet je mocný rádce, zvlášť když přijde na placení daní. Každý rok na konci března přichází doba, kdy Češi do vyhledávačů zadávají slova „daně“ a „finanční úřad“ nejčastěji. Letos ale u obou slov došlo meziročně k výraznému propadu.
„I když se daňová problematika v březnu stává každoročně velmi aktuální, zdá se, že lidé byli letos na podání daňového přiznání lépe připraveni než před rokem. Vyhledávání hesla „daně“ na Seznam.cz pokleslo oproti loňsku o více než 20 procent. Ještě větší propad zaznamenalo heslo „finanční úřad“, které se hledalo až o 65 procent méně oproti březnu 2014,“ říká Martin Pecka, specialista měření internetu v Seznamu. Právě v něm Češi zadávají zhruba polovinu svých online dotazů – zbytek se vztahuje na Google.
Graf vyplývající ze statistik vyhledávače Seznam.cz ukazuje, že když přijde na daně, vůbec nemusí jít jen o březen, jak by se mohlo na první pohled zdát. Podívali jsme se na čtyři nejvýraznější vrcholy v průběhu loňského a letošního roku, abychom rozklíčovali, proč tam lidé „daně“ hledali.
- BŘEZEN – největší „peak“ roku tvoří živnostníci, tedy fyzické osoby, které mají do konce března podat přiznání k dani z příjmů
- KVĚTEN – zde zřejmě nastává kombinace dvou faktorů: blíží se datum, dokdy mají daňové přiznání vyplnit firmy (ty ale asi většinou nehledají radu na internetu), a platí se daň z nemovitosti („Většina domácností platí složenkou, kterou dostanou od finančního úřadu, ale asi si k tomu lidé vyhledávají informace,“ říká Jan Brantl z poradenské kanceláře Brantl & Partners.)
- ŘÍJEN – po „suchých“ letních měsících, které neprovázejí výrazné daňové povinnosti, nastal loni v říjnu nečekaný „vrchol“ ve vyhledávání. Zřejmě ho způsobila politická debata a změna sazby z 15 % na 10 % u léků, knih či kojenecké výbavy. A také rozhodnutí Ústavního soudu, které vrátilo důchodcům možnost čerpat slevu na dani, a to i zpětně za rok 2014.
- LEDEN – i tady zřejmě nárůst vyhledávání způsobila daň z nemovitosti, protože u ní se podává daňové přiznání do konce ledna