Crowdfundingový web Kickstarter nejspíš znáte, ale napadlo vás někdy, kam mizí projekty, které se nepovedly? Ty úplné propadáky nezmizí navždy. O to se postaral italský umělec a designér Silvio Lorusso, který přišel s opakem Kickstarteru, stránkou, kterou nazval jednoduše Kickended.
Tenhle web je doslova pohřebištěm neúspěšných projektů. Můžete si na něm prohlédnout přes 11 000 projektů, na které se nepovedlo vybrat ani dolar. A že je na co se dívat. Najdete tam „obyčejné“ startupy, které nabízely nové aplikace nebo vlastní řadu oblečení, ale taky třeba rozvoz sněhu do teplých oblastí USA. Řada nápadů je ale tak absurdní, že se dá jen těžko uvěřit, že je někdo myslel vážně.
Zakladatel Kickendedu Silvio Lorruso.
Tak například projekt Evropa z pohodlí vašeho domova, jehož autorem je Philip Stone. Tenhle cestovatel měl v plánu tři měsíce jezdit po Evropě, jenže mu chyběly peníze. A tak si dal za cíl získat 100 dolarů a investorům na oplátku sliboval, že by je vzal v uvozovkách s sebou. Za 10 dolarů nabízel, že by cestoval i s jejich fotografií a ve vybraných městech se s ní vyfotil, aby na Evropu měli vlastní památku.
Čtěte také: Kolo na stojáka. Bláznivý nápad vydělal na Kickstarteru milion dolarů
Příkladem absolutního startupového omylu je ovšem komiks o nepochopeném hrdinovi Excrementovi od Gilberta Smitha, který měl stanovený limit pro splnění 10 000 dolarů. Na webu Kickendedu jeho kreslený spot vyobrazuje tohoto „toxického Avengera“, jak ho sám Gilbert označil, jako záchranáře, o jehož pomoc ale vůbec nikdo nestojí.
Nevábný hrdina Excremento.
Jak se na Kickendedu dočtete, Smith původně svého hrdinu myslel jako vtip, ale po čase se rozhodl, že ho chce skutečně nakreslit a vytvořit o Excrementovi celý příběh. Investorům sliboval, že za příspěvek 25 dolarů jim pošle kopii filmu a za tisíc dolarů po nich pojmenuje jednu z postav. Jeho nápady ale vůbec nikoho nezaujaly.
Čtěte také: Kickstarter a další 4 weby, kde můžete získat peníze na svůj projekt
Podobných kampaní najdete na Kickendedu spoustu, a ačkoli byly napoprvé neúspěšné, tenhle web jim poskytuje tak trochu druhou šanci – jsou totiž stále dohledatelné a případní zájemci o realizaci projektů mohou kontaktovat jejich autory a individuálně se s nimi dohodnout na podmínkách. Nevýhodou ale je, že potenciální investoři by u projektů z Kickendedu museli zasponzorovat veškeré výdaje, což je opakem původního crowdfundingu z Kickstarteru. Tam se totiž sbírají poměrně malé částky od velkého počtu investorů.
Legendární bramborový salát z Kickstarteru.
Ale i na Kickstarteru se najdou projekty, které jsou kuriózní a kterým se podařilo vydělat hodně peněz. Příkladem může být „startup“ Zacka Browna, který se rozhodl získat peníze na výrobu svého prvního bramborového salátu a částka pro splnění cíle byla 10 dolarů. Za příspěvek 2 dolary Brown slíbil, že obdržíte jeho fotku, jak dělá salát, a ještě řekne vaše jméno ve videu při výrobě. Podle svých slov věřil, že získá maximálně 60 dolarů. Ale to se přepočítal, protože ve výsledku se na jeho bramborový sen povedlo získat přes 55 000 dolarů i přesto, že varoval, že salát nemusí být moc chutný, protože je to přece jeho první pokus.
Autor: Lenka Hrůzová