Mark Zuckerberg se dívá přímo na mě. Vysvětluje, jak se tato videokonference na dálku liší od těch, na které jsme byli kvůli covidu zvyklí poslední rok a půl.
„Sedíš ode mě vpravo,“ říká. „To znamená, že já jsem po tvé levici. Společně tak vnímáme tento prostor,“ dodal. A měl pravdu. Na Zoomu by byl jen jedním z malých čtverečků na obrazovce.
Těmito větami se dělil o zážitek se šéfem největší sociální sítě světa redaktor časopisu Wired Peter Kubin. Byl jedním z mála novinářů, kteří měli tu možnost se osobně pobavit s dnes pátým nejbohatším mužem na světě s celkovým měním 128 miliard dolarů.
Pravda, „osobně“ se pobavili jen ve virtuálním prostředí. Facebook totiž představoval novou službu Horizon Workrooms, umožňující ve virtuální realitě zakládat zasedací místnosti, kde se budete s ostatními kolegy scházet prostřednictvím svých digitálních avatarů.
Nová platforma je přitom jednou z prvních vlaštovek, která se stane součástí internetu nové generace a nového digitálního světa nazývaného metaverzum. V něm se jednou propojí dnes všechny známé aplikace a díky virtuální i rozšířené realitě získá plně trojrozměrné zpracování.
Pomocí 3D avatarů nebudeme jen řešit plnění „kápéíček“ v zasedačkách, ale budeme se společně i bavit, chodit do divadla, na koncerty, nakupovat, zajdeme si na úřad nebo k lékaři.
A jak Zuckerberg řekl na konci června svým zaměstnancům, budoucnost Facebooku vidí právě v tomto novém fenoménu, o kterém mnoho lidí zatím ani nemá tušení, že existuje. „Naším cílem je pomoci uvést metaverzum do života,“ prohlásil mimo jiné Zuckerberg.
Zní to jako věc, o které miliardáři mluví, jen aby si vysloužili titulky v médiích – podobně jako když Elon Musk tweetuje o tom, že bude rozvážet pizzu na Mars. Na druhou stranu Facebook po celém světě každý měsíc navštíví tři miliardy uživatelů, a tak by nový směr vytyčený jeho šéfem nemusel zapadnout.
Firma už navíc na svém metaverzu začala pracovat. Facebook sestavil tým expertů a expertek, kteří mají virtuální svět budoucnosti realizovat. Ve facebookovém postu z 26. června napsal viceprezident pro rozšířenou a virtuální realitu Facebooku Andrew Bosworth jasná slova: „Dnes vyvstala skupina Metaverse, propojující několik našich divizí.“
Ve skupině mají místa například člen představenstva Instagramu Vishal Shah, viceprezident facebookové divize gamingu Vive Sharma nebo viceprezident Facebooku pro obsah Jason Rubin.
Sci-fi kořeny, sci-fi budoucnost
Kořeny pojmu metaverzum sahají do počátku devadesátých let minulého století, kdy v roce 1992 spisovatel Neal Stephenson vydal sci-fi román Snow Crash. V něm se lidé scházejí pomocí avatarů ve virtuálním prostoru, který je paralelou reálného světa.
Stephenson přitom navazoval na ještě starší klasiku žánru. Už v roce 1984 se v románu Williama Gibsona Neuromancer objevil pojem kyberprostor, který vyjadřuje totéž co metaverzum.
V dnešním světě si to zjednodušeně představme jako místo propojující všechny dosud známé i zatím neznámé aplikace a platformy. Místo, kde vzniknou jednotné standardy pro virtuální realitu a kam budeme vstupovat nejen skrz virtuální brýle, ale i prostřednictvím počítačů, chytrých telefonů nebo technologií, které teprve budou vyvinuty.
Svou roli by samozřejmě měly sehrát i technologie typu 5G, rozšířené reality, digitálních měn a samotných sociálních sítí.
Facebook tohle všechno má. Vlastní další sociální sítě a komunikátory jako Instagram nebo WhatsApp, vyvíjí brýle pro virtuální realitu Oculus nebo vlastní digitální měnu Libra, kterou by se mělo v metaverzu platit.
Za to si ale vysloužil čerstvou kritiku od jednoho ze zakladatelů kryptoměny ethereum Vitalika Buterina, který pro britský The Independent uvedl, že „Facebook se snaží určovat vývoj internetu, ten se ale může vydat jinou cestou, a Facebook tak může přijít na buben“.
Podle Buterina by měla virtuální měna v metaverzu fungovat na prověřených blockchainových technologiích. Přes svou určitou míru skepse je však i on přesvědčen, že v novém fenoménu spočívá budoucnost.
„Za deset let se bude v metaverzu platit ethereem,“ dodal Buterin sebevědomě. Zuckerberg tak se svou vizí nestojí jako osamocený voják na bitevním poli. Například už dříve se nechali slyšet zástupci Microsoftu, že společnost začne pracovat na podnikovém metaverzu.
Další firmou, která chce do této oblasti investovat, je výrobce grafických karet a chipů Nvidia. „Je to velké téma. Zajímá to mnoho společností napříč všemi odvětvími. Můžete si vše představit jako nástupce mobilního internetu,“ uvedl Zuckerberg v nedávném rozhovoru pro The Verge.
Nejvíce o sobě v tomto směru dali vědět vývojáři her Epic Games, kteří letos v dubnu ohlásili, že do budování metaverza prozatím pošlou jednu miliardu dolarů. Nejde o náhodu, herní průmysl má k virtuálním světům nejblíže – kromě online her lze vzpomenout například metaverzum Second Life.
Silné hráčské stroje vybavené grafickými kartami s vysokým výpočtem a přenosem dat dokážou vytvořit iluzi reálného prostředí, které skrz avatary sdílíte s ostatními. Zatím jen avatary, ale časem to může být vaše dokonalé digitální dvojče se vším všudy.
Strašidelné? Možná. Koneckonců i John Hanke, šéf japonské firmy Niantic stojící za herním hitem rozšířené reality Pokémon GO, nedávno uvedl, že se metaverzum může stát „dystopickou noční můrou“.
Obavy můžeme mírnit tím, že se z takového digitálního světa půjde kdykoli odpojit. A také se není třeba obávat jeho rychlého nástupu. Implementace a zprovoznění bude technickou výzvou, protože klade vysoké nároky na internetové připojení a zpracování objemných dat.
Je to ale nově vytyčený směr, kterým se jako společnost přirozeně posouváme. A metaverzum nás může změnit podobně jako nástup internetu před třiceti lety…