Pro obří závod Fatra, sídlící v Napajedlích na Zlínsku, představují hračky pro děti jen nepatrnou část jejich celkové produkce. Akciová společnost s ročním obratem přes 3,5 miliardy korun patří ke koncernu Agrofert a řadí se k významným světovým zpracovatelům plastů.

Přesto právě tato firma uspěla na nejprestižnější umělecké přehlídce v Česku – na finále Czech Grand Design 2013 získala Fatra Napajedla hned dvě hlavní ceny. A nebylo to ani za paropropustné lamináty, ani za polyetylentereftalátové fólie.

Fatra,Foto: Jan Schejbal , honzuv@email.cz , +420 606 659014

Fatra vyhrála díky obyčejným nafukovacím zvířatům. A od té doby ani zdejší šéfové neskrývají údiv nad tím, jaký je o tuhle naprosto minoritní část jejich produkce nejen v Česku, ale i ve světě zájem.

Jde přitom o staronový sortiment. Fatra Napajedla vyráběla nafukovacího buvola (toho červeného z fotografií) výtvarnice Libuše Niklové už před pětačtyřiceti lety. A přesně ten samý buvol se teď vrací. „V roce 2010 došlo k souběhu dvou akcí, které k obnovení výroby nafukovacích hraček ve Fatře přispěly. Proběhla úspěšná výstava hraček návrhářky Libuše Niklové, pořádaná v Domě umění ve Zlíně, a zároveň 75. výročí založení firmy Fatra,“ vzpomíná Petr Janda z Fatry.

Photo by Jan Schejbal , tel.: +420 606 659014 ; mail: honzuv@email.cz

„Tehdy nás oslovil výtvarník Petr Nikl, syn designérky, s tím, že by rád nechal vstát z mrtvých jejího červeného Buvola. K němu Fatra přidala i další dvě populární nafukovací zvířátka – žlutou Žirafu a modrého Slona. Ohlas veřejnosti i našich obchodních partnerů byl obrovský,“ líčí Janda. „A tak jsme rozšířili prodejní kolekci ještě tady o Koníka, Housenku a Prasátko,“ ukazuje na jednotlivé modely.

„Všechno se to perfektně trefilo do nastupující módy retro stylu. Spousta dospělých začala najednou kupovat tyhle hračky pro své děti a vnoučata, třeba i jako vzpomínku na své vlastní dětství,“ dodává.

Fatra,Foto: Jan Schejbal , honzuv@email.cz , +420 606 659014

Nečekaná vlna zájmu o čtyřicet let staré nafukovací hračky přiměla vedení Fatry k tomu, aby s Petrem Niklem navázalo užší spolupráci. „Bylo evidentní, že má smysl pokračovat. Prostřednictvím autorky monografie o Libuši Niklové, jsme oslovili několik předních českých designérů, kteří mají k její tvorbě blízko,“ popisuje Janda. Záhy se totiž ve Fatře zrodil i další nápad – vdechnout odkazu Libuše Niklové nový život i tím, že jim mladí designéři dají moderní tvář.

Tak postupně vznikly nové modely, které teď Fatra prodává s těmi původními společně – bílý a černý pes Bulík, Koza nebo třeba model formule. Nejprve retro hračky uspěly na přehlídce Designblok, pak následoval i triumf na cenách Czech Grand Design. V první polovině roku 2013 pak firma spustila e-shop zaměřený přímo na hračky, který zavalily objednávky.

Fatra,Foto: Jan Schejbal , honzuv@email.cz , +420 606 659014

Zájmu o zvířátka Libuše Niklové v novém tisíciletí podle názoru Petra Jandy pomohl i fakt, že Fatra své tradiční nafukovací hračky vyrábí ve stejném designu, stejné barevnosti a dokonce i stejnou technologií, jako tomu bylo před pětačtyřiceti lety. Tak, jak si je lidé dodnes pamatují: buvol je jasně červený, sloník modrý, žirafa zářivě žlutá.

„U materiálu však došlo k zásadní změně. Současné fólie, z nichž hračky vyrábíme, jsou z bezftalátových receptur a všechny hračky mají i certifikát Bezpečná hračka,“ popisuje Petr Janda. Tahle nafukovací zvířata mají oproti konkurenčním výrobkům ještě jednu výhodu – dá se na nich pohodlně sedět, jejich nosnost přesahuje dvacet kilogramů, zároveň fungují jako originální designový doplněk interiéru.

photo_schejbal_fatra_5544 copy

V roce 2014 Fatra vyrobila už přes 25 tisíc kusů nafukovacích hraček. „Spousta lidí má historicky firmu i značku Fatra s těmito hračkami spojenou. A tak i když pro Fatru už Buvol a spol. dávno nejsou klíčovým sortimentem, lze je výborně využít ke zvýšení povědomí o značce i společnosti Fatra jako takové. Je jisté, že výroba hraček ve Fatře bude nadále pokračovat,“ potvrzuje Janda. Zájem o klasické nafukovací hračky navíc Fatra registruje už i ze zahraničí. „Dosud jsme se zaměřili hlavně na podporu a oživení prodejů v Česku, ale po naší letošní účasti na mezinárodním veletrhu hraček v Norimberku je jasné, že má smysl začít se soustředit i na export.“ Buvol s koníkem zkrátka míří do světa.

Foto: Jan Schejbal