Ačkoli už nějakou dobu nepřišla nová zpráva o další stovce kontejnerů, které se ve vlnách řítí z nákladních lodí do moře, jako se to v prosinci stalo třeba japonské lodi One Apus, neznamená to, že se situace v námořní přepravě nějak zásadně zlepšila.
Naopak – průšvih pokračuje. Před světovými přístavy se tvoří fronty a pro jednotlivé dopravce se kumuluje zpoždění, odrážející se do horentních finančních částek.
Server NBC News uvádí částku čtyřicet tisíc dolarů (více než tři čtvrtě milionu korun) denně, na které vyjde nájem plavidla o kapacitě tří tisíc šestimetrových kontejnerů.
Nějakou částku si ale logicky vyžádá i každý jednotlivý kontejner – a ty stojí v současné chvíli historicky vůbec nejvíc, co kdy stály. Standardní dvanáctimetrový kontejner vyjde podle NBC News na 6500 dolarů (asi 140 tisíc korun).
Dodavatelské řetězce se zkrátka otřásají v základech, chybí kontejnery a přepravci volí alternativní způsoby, jak zboží dostat ke klientům. Využívají přitom kupříkladu specifické společnosti, zaměřené jen a pouze na to, aby jejich loď v beznadějně přeplněném přístavu nacpaly do krátkého, nečekaně uvolněného okna.
Části klientů však dochází trpělivost a velké obchodní řetězce se už poohlížejí po nových modelech, jak své zaoceánské fungování zefektivnit. A obracejí se k doposud nevyzkoušeným řešením, jako je nakupování vlastních námořních kontejnerů, které budou patřit jim a pouze jim. Nebo také k zamlouvání soukromých nákladních lodí, které jsou výrazně dražší než lodě dosavadních přepravců.
Například řetězce Walmart a Home Depot tento týden oznámily, že budou najímat soukromé přepravní lodě, na nichž budou mít vlastní kontejnery (čímž obejdou jednak neuvěřitelně vytížené lodě přepravních společností i celosvětový nedostatek kontejnerů, o které se klienti dělí).
To by mělo pohnout nejen s jejich zásobováním, ale podle vyjádření zástupce Home Depot, také s jejich akciemi, které v současné situaci „vůbec nejsou tam, kde by měly být“.
Doposud funguje námořní přeprava tak, že se o jednu loď dělí kontejnery naložené zbožím mnohých společností. Tah, k němuž se nyní odhodlává, kromě už zmíněných firem Walmart a Home Depot, také v Česku velmi oblíbená IKEA, mění situaci v tom, že do budoucna bude zřejmě jedna loď patřit už jen jediné společnosti.