Představte si, že vám značka Nike zaplatí, ať pro ni natočíte video do její kampaně Make It Count (volně přeloženo jako „Udělej to nezapomenutelným“). Co uděláte? Vezmete do ruky kameru a natočíte video, které bude plné sportu, emocí a možná také euforie z vítězství.
Jenže Casey Neistat na to šel jinak. Vzal peníze od Nike a cestoval za ně kolem světa – než mu došly, což se stalo po deseti dnech. Tři kontinenty, třináct zemí, šestnáct měst a jedno velké dobrodružství. „V Nike čekali něco jiného, ale když viděli výsledek, byli nadšeni,“ vypráví filmař z New Yorku.
Výsledkem bylo čtyřapůlminutové video se sestřihem celé bláznivé cesty, které udělalo značce reklamu, ve kterou ani nedoufala. Za necelé čtyři roky ho totiž vidělo už přes 17 milionů lidí.
Pro tehdy ještě relativně málo známého Neistata to byla senzace, jenže dnes už u něj nikoho taková čísla nepřekvapí. Neistat diváky přilákat umí. Jeho YouTube kanál odebírá téměř 2,2 milionu lidí (poslední milion mu přibyl za pouhých šest měsíců) a jeho videa mají celkově 467 milionů přehrání.
Takže pokud jste si doteď mysleli, že youtubeři jsou jen teenageři, kteří hrají hry, a dívají se na ně děti, tenhle tak trochu jiný youtuber vás vyvede z omylu. Neistat je důkazem, že sledovat youtubera vás může bavit, i když vám už dávno bylo 30 a Minecraft jste v životě nehráli.
Vlastně vedle PewDiePie, švédské hvězdy takzvaných „letsplayerů“, tedy youtuberů, kteří natáčejí hlavně to, jak hrají hry, je Neistat momentálně asi největší hvězdou YouTube.
Přitom na něm není na první pohled nic zvláštního. Je mu 34 let, žije v New Yorku, nedostudoval ani střední školu a syna měl už v 17 letech. Dnes je ženatý s manželkou Candice (mají spolu malou dceru) a kromě videí se věnuje ještě své aplikaci Beme, kterou spustil loni. A i v ní jde o video – přes Beme můžete komunikovat s ostatními lidmi pomocí krátkých videovzkazů.
Nic zvláštního na první pohled není ani na tom, co Neistat na YouTube točí. Zkrátka natáčí svůj život. Denně, už přes deset měsíců. Začal loni a od té doby pravidelně v osm ráno newyorského času uloží na server svůj nový vlog.
Někdy natáčí svou dovolenou v Karibiku, jindy si před kamerou stříhá vlasy nebo létá v helikoptéře nad New Yorkem. Když šel na pohřeb, natočil video, ve kterém se svým fanouškům omlouvá, že dnes natáčet nebude a místo toho jim poví jednu historku. A když před pár týdny zasáhla New York obří sněhová bouře, vzal terénní auto, zahákl za něj lano (údajně šlo o HDMI kabel) a proháněl se zasněženými ulicemi na snowboardu. Tohle video už vidělo téměř 13 milionů lidí a během několika dní doslova obletělo svět.
„Miluju vyprávět příběhy. Jediné, proč to celé dělám, je, že chci vyprávět příběhy. Fascinovaly mě už odmalička, ale protože nejsem dobrý spisovatel, je pro mě video ideální,“ říká Neistat.
Původně měl nakročeno do Hollywoodu – produkoval film Daddy Longlegs, který měl mezinárodní premiéru v Cannes a na americkém festivalu Sundance dostal cenu Independent Spirit Award, ve stejný rok (2010) pak měl spolu se svým bratrem Vanem vlastní show na kanálu HBO.
„Tohle byl můj vrchol ve světě mainstreamového filmu. Ego, úspěch, sláva. Jenže tehdy jsem seděl v letadle, vracel jsem se z Los Angeles, v ruce jsem držel tu cenu a najednou mi došlo: Co tady dělám? Uvědomil jsem si, že mi vlastně nedělá radost, když se snažím být tím velkým hollywoodským producentem. A než dělat něco takového, to se na to radši všechno vykašlu a vrátím se domů do Connecticutu (odkud pochází, pozn. red.) a klidně budu mýt nádobí,“ vzpomíná Neistat.
Naštěstí pro něj se v té době začal mohutně rozvíjet internet. Když začal Neistat ukládat svá videa na Síť, YouTube ještě neexistoval a ani on sám asi netušil, jak ho jednou něco takového proslaví. Ale nakročeno k tomu měl už v roce 2003, kdy svým videem hodně vytočil i samotný Apple.
Neistat měl tehdy problém s baterií ve svém iPodu, která se nedala vyměnit, a pracovník na infolince Applu proto Neistatovi doporučil, aby si raději koupil iPod celý nový. Jenže ten se s tím nesmířil a přišel na to, že Apple záměrně montuje baterie do iPodu tak, aby nevydržely déle než 18 měsíců, tedy po dobu záruky. Natočil o tom tříminutové video, které Neistatovi zajistilo první dávku popularity a Apple donutilo změnit svoji politiku ohledně výměny baterií.
Stejný ohlas pak před pěti lety vzbudilo jeho další video, které natočil poté, co jako cyklista dostal v New Yorku pokutu 50 dolarů za to, že nejel v pruhu pro cyklisty, ačkoliv se snažil strážníkovi vysvětlit, že to bylo naopak nebezpečnější, protože vyznačený pruh často blokují parkující auta.
Výsledkem bylo video, ve kterém vzal Neistat strážníkovo nařízení doslova a komicky bourá do aut a dalších překážek, které mu v pruhu pro kola stojí v cestě. Bilance? Do dnešního dne 16 milionů zhlédnutí.
Paradox je, že taková sledovanost by mohla z Neistata udělat jen díky příjmům z reklamy od YouTube milionáře (v dolarech), jenže on sám dlouho odmítal, aby YouTube reklamy před jeho videa umisťoval. Jednoduše ho otravovaly. Názor změnil až na nátlak svých vlastních fanoušků, kteří ho k tomu před pár měsíci „donutili“ – Neistat souhlasil s tím, že vydělané peníze dá synovi na stipendium.
Dodnes tak musí odpovídat na to, z čeho vlastně žije. A odpověď? Jeho startup Beme a také natáčení komerčních videí pro firmy, které si je u něj objednají. Protože jak už víme, Casey Neistat ví, jak k nim přitáhnout pozornost.
„Já ani vy si už večer nesedáte k televizi, kde běží reklamy každých šest minut. Místo toho trávíme osm hodin denně u počítačů, kontrolujeme Facebook, koukáme na YouTube. A to nás skvěle naučilo ignorovat věci, které nás nezajímají. Vy rozhodujete, na jaký obsah se budete dívat, ne televize. Takže jak tedy zařídit, aby se lidé zajímali o vaši značku? Moje odpověď je tahle: Řekněte lidem nějaký příběh, příběh, který je zaujme, a je jedno, jestli bude spojený s nějakým produktem nebo ne. Protože když si to video lidé užijí, jejich uznání ke značce, která ho nechala vytvořit, jen vzroste,“ přidává svoji filozofii Neistat.